امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 263683
۱۰۵۲
۱
۰
نسخه چاپی

آیا می توان مجازات انتقال مال غیر را به جزای نقدی و حبس کمتر از یکسال تبدیل کرد؟

آیا می توان مجازات انتقال مال غیر را به جزای نقدی و حبس کمتر از یکسال تبدیل کرد؟

 آیا در خصوص بزه فروش مال غیر (در حکم کلاهبرداری) می توان مجازات حبس یا سایر مجازات های مندرج در قانون را به صرف اعلام گذشت شاکی خصوصی به جزای نقدی تبدیل و یا حبس را به کمتر از یک سال تبدیل کرد؟ به طور مستدل و مستند جواب داده شود؟

اتفاق نظر

طبق ماده یک قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری مصوب 1367 و تبصره ذیل آن دادگاه پس از گذشت شاکی خصوصی نمی تواند مجازات حبس را به کمتر از یک سال تبدیل کند. ولی در سایر مجازات ها (جزای نقدی و انفصال از خدمت) چون نص صریح نداریم و قانون صراحتی ندارد و می توان با مراجه به عمومات در صورت وجود جهات مخففه وفق مقرر ماده 220 قانون مجازات اسلاکی مجازات را تبدیل و یا تخفیف دهد.

نظر کمیسیون نشست قائی (2) جزایی

بزه انتقال مال غیر مطابق ماده 1 قانون مجازات اسلامی راجع به انتقال مال غیر مصوب 1308 کلاهبرداری محسوب شده و بر اساس رای وحدت رویه شماره 594- 1/9/1373 هیئت عمومی دیوان عالی کشور مجازات آن همان مجازات مقرر در ماده 1 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری است، لذا با در نظر گرفتن تبصره 1 ماد 1 همین قانون و رای وحدت رویه شماره 628- 31/6/1377 هیئت عمومی دیوان عالی کشور، دادگاه نمی تواند مجازات انتقال مال غیر را به کمتر از یک سال حبس تخفیف دهد یا آن را به مجازات دیگری مثل جزای نقدی تبدیل کند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید