امروز: پنج شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 275793
۱۶۲۱
۱
۰
نسخه چاپی

آیا مجازات حدی قابل تغییر است؟

حدود از مهمترین مباحث در فقه و حقوق کیفری است زیرا حد به عنوان یک مجازات که در قانون مجازات اسلامی از آن یاد شده برگرفته از فقه اسلامی، آیات قرآن، روایات و سیره پیامبران و ائمه اقتباس شده است

آیا مجازات حدی قابل تغییر است؟

آیا تغییر در میزان یا کیفیت مجازات های حدی امکان دارد؟

حدود جمع کلمه حد است و در معنای لغوی، حد به معنای منع است. بنابراین مجازات حدی به مجازات هایی گفته می شود که به دلیل سختی و مشقتی که دارند، باعث می شوند مردم از انجام کارهای خلاف منع و محدود شوند که این موضوع  نوعی بازدارندگی از جرم را سبب می شود.

حدود از مهمترین مباحث در فقه و حقوق کیفری است زیرا حد به عنوان یک مجازات که در قانون مجازات اسلامی از آن یاد شده برگرفته از فقه اسلامی، آیات قرآن، روایات و سیره پیامبران و ائمه اقتباس شده است.

در ماده 15 قانون مجازات اسلامی این مجازات ها اینگونه تعریف شده است: حد مجازاتی است که موجب، نوع، میزان و کیفیت اجرای آن در شرع مقدس، تعیین شده است.

قانونگذار نوع و میزان مجازات حدی را از قرآن اقتباس کرده است و مقدار و نوع آن به همان ترتیبی است که در این کتاب الهی ذکر شده است. بنابراین قاضی هم نمی تواند کیفیت، نوع و میزان حدود را تغییر دهد یا مجازات حدی را کمتر کند و یا به طور کلی از آن صرف نظر کند.

برای مثال مجازات شراب خواری برای مرتبه اول 80 ضربه تازیانه است یا حد زنای با محارم قتل است. در این گونه موارد در صورت اثبات جرم، قاضی نمی تواند در نوع و میزان مجازات تغییری دهد.

بنابراین در مجازات های حدی تغییر امکانپذیر نمی باشد.

  • منبع
  • دینا
  • جام جم

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید