امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 284697
۴۲۷
۱
۰
نسخه چاپی

آیا مهریه قبل از رابطه جنسی قابل دریافت است؟

از جمله مهم‌ترین حقوقی که به زن هنگام ازدواج تعلق می‌گیرد مهریه است. پیرامون مهریه نکات حقوقی بسیاری وجود دارد که افراد باید از آن اطلاع داشته باشند.

 آیا مهریه قبل از رابطه جنسی قابل دریافت است؟

مهریه قبل از رابطه جنسی یکی از سؤالاتی است که افراد می‌پرسند. به‌محض عقد نکاح زن مالک مهریه است و می‌تواند هر تصرفی که می‌خواهد در آن انجام دهد؛ اما یکی از نکات مهم حقوقی در مورد مهریه، دریافت آن قبل از رابطه زناشویی است.

دریافت مهریه قبل از رابطه جنسی

همان گونه که بیان کردیم به‌محض عقد زن مالک مهریه می‌شود و مرد نمی‌تواند به این بهانه که هنوز عروسی نکرده‌اند، از پرداخت مهریه خودداری کند؛ اما نکته مهمی که باید در نظر بگیرید آن است که میزان مهریه قبل از رابطه جنسی و بعد از آن متفاوت است.

میزان مهریه قبل از رابطه جنسی

اصولاً و طبق قانون زن می‌تواند حتی بعد از رابطه جنسی خود نیز مهریه‌اش را از مرد مطالبه کند؛ لذا در حالت عادی میزان مهریه قبل و بعد از رابطه جنسی با یکدیگر تفاوتی ندارد. پس میزان مهریه قبل و بعد از رابطه زناشویی کل مهریه است.

البته باید به این نکته مهم نیز توجه داشت که مهریه از نوع عندالمطالبه یا عندالاستطاعه است. میزان مهریه زن قبل از دخول و نزدیکی ممکن است به دلیل عندالاستطاعه بودن مهریه تعیین شده، به میزانی باشد که مرد برای پرداخت آن توانایی مالی دارد.

اما در مورد مهریه قبل از دخول و رابطه جنسی یک نکته مهمی وجود دارد. این نکته مهم در مورد زمانی است که زن قبل از رابطه جنسی با همسر خود بخواهد طلاق بگیرد و درخواست مطالبه مهریه خودش را نیز دارد. در این مورد باید گفت که مهریه این زن نصف مهریه کامل است.

حالا موضوع زمانی جالب می‌شود که زن قبل از رابطه جنسی تمام مهریه خود را از همسرش گرفته باشد؛ اما به هر دلیلی تصمیم به جدایی بگیرند. در این شرایط زنی که رابطه جنسی برقرار نکرده است، باید نصف مهری دریافتی را به همسرش پرداخت کند.

  • منبع
  • دلتا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید