امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279052
۱۵۴۴
۱
۰
نسخه چاپی

آیا می توان به فیلم و عکس در دادگاه استناد کرد؟

آیا می توان به فیلم و عکس در دادگاه استناد کرد؟

در دادگاه هرکسی که ادعا دارد دعوا و شکایت را آغاز کرده است باید برای اثبات حقانیت خود دلیل و مدرک و یا به اصطلاح ادله محکمه پسند ارائه کند. تا بدین وسیله بتواند حق خود را اثبات کند و دادگاه به آن حکم بدهد.

اما این حق به چه وسایلی قابل اثبات است؟ و اساسا چه مدرکی قابل استناد است؟ آیا فیلم و صوت و عکس مانند سند و نوشته ها قابل استناد است؟ باید گفت فیلم و عکس را هم می توان در شمار مواردی دانست که قاضی می تواند به آن توجه کند. در ادامه همراه ما باشید تا به این مورد بیشتر بپردازیم.

چه ادله ای در قانون وجود دارد؟

در قانون برای اثبات حق به ادله مختلفی اشاره شده است مانند سند برای مثال اگر کسی علیه مال شما ادعایی داشت شما با ارائه سند آن مال یا ملک اثبات می کنید که مال خودتان است. دلیل دیگر شهادت شاهد است که معمولا ۲ نفر لازم است.

اما مهمترین و محکم ترین دلیل، اقرار و اعتراف فرد است برای مثال فرد به مجرم بودن و یا بدهکار بودن خود اقرار می کند. علم قاضی و قسامه نیز از موارد دیگر است.

به جز موارد بالا یک سری شواهد و قرائن وجود دارد که می تواند باعث اثبات حق شود؛ برای مثال وقتی کسی در ملکی تصرف دارد حتی بدون سند هم می توانیم بگوییم مالک آن است.

و یا گوشی دست شما بدون ارائه کارتن و فاکتور و باقی مشخصات چون در دست شمااست نشانه ای است بر این که مال شما است مگر خلاف آن اثبات شود برای مثال کسی مدرک گوشی را ارائه کند و قاضی بفهمد که گوشی برای آن شخص است.

به این موارد امارات (یعنی علامتها و نشانه هایی که حاکی از کشف واقع و حقیقت هستند) گفته می شوند. پس هر چیزی که به علم قاضی کمک کند نوعی اماره است که برای مثال همین عکس و فیلم های مورد استناد دادگاه در این بحث قرار می گیرند.

آیا فیلم و عکس در دادگاه قابل استناد است؟

در بالا دلایل را برشمردیم که شامل سند و اقرار و شهادت شهود و قسامه در امور جنایی است (برای مطالعه بیشتر در همین سایت آن را سرچ کنید) حال در این موارد فیلم و عکس دیده نمی شود آیا نمی توان به عنوان دلیل به آن استناد کرد؟ باید بگوییم این موارد را می توان به عنوان اماره که کشف حقیقت می کنند مبنای حکم قرار دهیم.

شاید شما دیده باشید که بسیاری از درگیری ها و نزاع ها توسط دوربین ها ضبط می شوند؛ حال اگر بگوییم اینها معتبر نیستند حرف غیر منطقی زده ایم زیرا در حال حاضر هم در بسیاری از آرای دادگاه ها به فیلم و عکسها اشاره شده است. و بر اساس آن حکم صادر می کنند البته که باید اصالت و درستی فیلم و عکس ثابت بشود.

استناد به اسکرین شات

اسکرین شات یا عکس از صفحات کامپیوتر و گوشی نیز در بسیاری از موارد مورد استناد طرفین قرار می گیرد اما آیا قابل استناد است؟ برای مثال فرد برای توهین هایی که به وی شده است اسکرین شات های صفحه را مورد استناد قرار می دهد در اینجا باید گفت که اگر طرف مقابل آن را قبول کرد؛ معتبر و قابل استناد است اما اگر رد کرد قاضی باید به کارشناس ارجاع بدهد که مبادا جعلی باشد.

در هر حال اسکرین شات هم می تواند به عنوان دلیل از نوع اماره قابل اتکا باشد.

  • منبع
  • وکیل تاپ

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید