امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280373
۴۷۶
۱
۰
نسخه چاپی

آیا می دانید ورق خشک کن چیست و چه کاربردهایی دارد؟

ورق خشک کن

ورق خشک کن چیست؟

ورق خشک کن ورقه‌ای است که در آب گرم حل می‌شود و به پارچه‌هایی که در کنار آن قرار دارند می‌چسبد و آنها را نرم می‌کند. این ورق‌ها مانند پرزهایی‌اند که به چشم نمی‌آیند. برای همین ممکن است در مجراهای فیلتر لباس‌شویی یا خشک‌کن نیز قرار بگیرند و باعث انسداد آنها شوند. به همین دلیل، بهتر است کاربرد همیشگی نداشته باشند.

این ورقه‌ها انواع مختلفی دارند و برندهای گوناگونی تولیدشان می‌کنند. اصل کار تمامی آنها یکی است و در جزئیات باهم تفاوت دارند؛ مثلا ورقه‌های بدون رایحه برای افرادی که حساسیت دارند ساخته می‌شوند یا ترکیبات برخی از ورق‌ها به‌گونه‌ای است که لباس‌ها را بیشتر نرم می‌کنند. اینها تفاوت‌های جزئی بین برندهای مختلف این محصول است. معمولا افراد با آزمون‌وخطا بهترین برند ورق خشک کن را انتخاب می‌کنند و همیشه از آن می‌خرند.

انواع ورق خشک کن ۳ کاربرد اصلی دارند:

• لباس‌ها را نرم می‌کنند

• لباس‌ها را خوش‌بو می‌کنند

• الکتریسیته ساکن لباس‌ها را از بین می‌برند

برخی از تولیدکنندگان این محصول می‌گویند استفاده از ورق‌های خشک‌کن زمان خشک‌شدن لباس‌ها را نیز کاهش می‌دهد.

25 کاربردهای ورق خشک کن

1. ازبین‌رفتن جرقه‌های ناشی از الکتریسیته ساکن در پارچه‌

ازبین‌بردن بارهای الکتریکی ساکن یکی از کاربردهای اصلی این ورقه‌هاست. کافی است هنگام قراردادن لباس‌ها در خشک‌کن، ورقه‌ها را نیز به‌همراه آنها بیندازید. البته به‌یاد داشته باشید استفاده زیاد از این ورقه‌ها باعث انسداد فیلترهای خشک‌کن می‌شود.

همه ما تجربه داریم که هنگام پوشیدن برخی از لباس‌ها، الکتریسیته ساکن موجود در آنها جرقه‌هایی را ایجاد می‌کند. این جرقه‌ها کمی دردناک‌اند. منتها مشکل اصلی این است که لباس‌های دارای بارهای الکتریکی ممکن است به لباس‌های دیگر هم بچسبند. این موضوع را بیشتر هنگامی تجربه می‌کنیم که چند لایه لباس را روی هم می‌پوشیم. برای رهاشدن از جرقه‌ها و سایر عواقب وجود بار الکتریکی در لباس، کافی است یک ورق خشک کن را روی آنها بکشید.

2. تمیز کردن قابلمه ها و ماهیتابه

ورق های خشک کن برای تمیز کردن این دو وسیله بسیار مناسب هستند و این کار باعث می شود که از شستن آن ها زیر شیر آب و سابیدن آن ها راحت شوید.

برای این کار باید داخل ماهیتابه یا قابلمه را با آب گرم پر کنید و مقداری مایع ظرفشویی بریزید و سپس چند ورق خشک کن را به مدت یک ساعت روی سطح آن قرار دهید، با این کار هر ماده غذایی به راحتی از ماهیتابه و قابلمه کنده می شود.

3. پاک کردن مایعات از روی سطح

زمانی که چیزی مایع روی سطحی می ریزد، در صورت تازگی و خیس بودن راحت تر می توان آن را پاک کرد اما زمانی که خشک شوند، نمی توان به همین راحتی ها از شر آن ها خلاص شد.

در این مواقع می توانید با همین ورق های خشک کن به راحتی مواد را از سطوح پاک کنید.

4. نرم‌شدن لباس‌ها

ترکیبات موجود در ورقه‌های خشک کن لباس‌ها را نرم می‌کنند. برخی از آنها رایحه دارند و لباستان را خوش‌بو نیز می‌کنند. اتوکردن لباس‌هایی که با استفاده از ورق خشک کن بافت نرم‌تری پیدا کرده‌اند کار ساده‌تری است. همچنین، نرم‌شدن پارچه‌ها مانع از پرزگیری لباس می‌شود و به همین دلیل، کهنه به نظر نمی‌رسد. به طور کلی، این ورق‌ها از لباس‌ها محافظت و ظاهر اولیه آنها را نیز حفظ می‌کنند.

5. رفع بوی بد و رطوبت چمدان و ساک‌ها

زمانی که قصد مسافرت داریم، چمدان‌ها را از کمد بیرون می‌آوریم، لباس‌ها را داخلشان می‌چینیم و بعد از برگشت هم لباس‌ها را خارج می‌کنیم و چمدان را در کمد می‌گذاریم. در این میان، قسمت داخلی چمدان زمان کمی در معرض گردش هوا قرار می‌گیرد. این موضوع ممکن است بوی نامطبوع یا رطوبت در آن ایجاد کند. توصیه می‌کنیم همیشه زمانی که چمدان خالی است یک ورق خشک کن داخل آن قرار دهید.

البته برای ازبین‌رفتن عوامل بیماری‌زا مانند میکروب‌ها و قارچ‌ها بهتر است هر چند وقت یک بار مدتی درِ چمدان را باز بگذارید تا گردش هوا صورت گیرد؛ به‌خصوص اگر لباس‌های کثیف مدت زیادی در چمدان باقی مانده‌اند.

ورق خشک کن

6. گردگیری آسان با ورق خشک کن

گردگیری صفحه‌نمایش وسایل الکترونیکی (مانند تلویزیون و نمایشگر) دغدغه افراد بسیاری است. با گردگیری با دستمال‌های معمولی، یا روی صفحه خش می‌افتد یا رد دستمال روی نمایشگر باقی می‌ماند. همچنین، در بسیاری از موارد نیز بلافاصله بعد از گردگیری دوباره گرده‌های موجود در هوا روی نمایشگر می‌نشیند (به‌دلیل وجود بارهای الکتریکی ساکن).

گردگیری با ورق خشک کن تمام این مشکلات را حل می‌کند:

• این ورق‌ها ردی از خودشان باقی نمی‌گذارند

• بسیار نازک‌اند و به صفحه‌نمایش آسیب نمی‌رسانند

• بعد از تمیزکردن با آنها نیز دیگر غبار روی صفحه نمی‌نشیند

البته باید توجه داشته باشید که گردگیری نباید با ورق‌های مرطوب انجام شود.

7. پاک‌کردن سوختگی و گرده‌های کف اتو

گاهی کف اتو به‌خاطر بعضی لباس‌ها کثیف می‌شود؛ مثلا ممکن است لباسی بسوزد و بقایای پارچه به اتو بچسبد. در این مواقع، اگر اتوی کثیف را روی سایر لباس‌ها بکشید، آثار سوختگی به آنها منتقل می‌شود. برخی از افراد از تیغ برای تمیزکردن کف اتو استفاده می‌کنند. این کار به اتو آسیب می‌رساند و سوختگی هم معمولا کامل از بین نمی‌رود.

روش درست این است که یک ورق خشک کن را کف اتوی سرد بکشید. سپس آن را گرم کنید و روی پارچه‌ای که به آن نیاز ندارید یا دستمال‌کاغذی بکشید. با این کار، آثار سوختگی کاملا از بین می‌رود. این روش برای جداکردن آدامس یا چسب آب‌شده‌ای که به اتو یا خشک‌کن چسبیده نیز کاربرد دارد.

8. تمیز کردن غذاهای سوخته از ظروف

یکی از سخت‌ترین کارهای آشپزخانه پاک‌کردن غذای سوخته‌‌ای است که ته قابلمه یا ماهیتابه چسبیده. ما ایرانی‌ها عادت داریم با استفاده از سیم‌های ظرف‌شویی این دسته از ظرف‌ها را پاک کنیم. منتها مشکل وقتی بیشتر می‌شود که قابلمه یا ماهیتابه جنس تفلون و… داشته باشد و نتوان آن را با سیم سابید.

در چنین مواقعی، فقط به یک ورق خشک کن نیاز دارید. یک تکه ورق را ته قابلمه یا ماهیتابه بیندازید. روی آن آب گرم بریزید و اجازه دهید یک شب تا صبح باقی بماند. پوشش سیلیکونی ورق‌ها غذای سوخته و چسبیده را نرم می‌کند. بعد از گذشت زمان، با استفاده از ورق، غذاها را پاک کنید و سپس ظرف را با آب گرم بشویید تا چربی آن از بین برود.

9. نوازش حیوانات خانگی و جمع‌کردن موهایشان از روی فرش و مبل

بسیاری از افراد، وقتی حیوان خانگی‌شان را نوازش می‌کنند یا حتی وقتی در حال تمیزکردن آنها هستند، با طوفانی از بارهای الکتریکی مواجه می‌شوند. موی بدن حیوانات باردار می‌شود و به حالت ایستاده درمی‌آید. به‌محض تماس با دست شما نیز جرقه الکتریکی ایجاد خواهد شد. اگر به‌جای دست، به‌کمک ورق خشک کن حیوان را نوازش کنید، بار الکتریکی ایجاد نمی‌شود.

همچنین، ورق‌های خشک‌کن برای تمیزکردن موی بدن حیوانات از روی مبل‌ها و فرش‌ها نیز کاربرد دارند. معمولا موهای آنها به پارچه‌های دیگر می‌چسبد و با برس یا فرچه نمی‌توان جدایشان کرد. منتها اگر ابتدا یک لایه ورق روی پارچه مبل یا فرش بکشید، بار الکتریکی از بین می‌رود و بعد از آن، موهای حیوان خانگی شما به‌راحتی با برس یا فرچه جمع خواهد شد.

برای نوازش، حتما از ورق‌های طبیعی و بدون بو استفاده کنید. حیوانات معمولا بدنشان را لیس می‌زنند و اگر موهای بدنشان به مواد شیمیایی آغشته شده باشد، بیمار خواهند شد.

10. دفع حشرات

طبیعت‌ گردی بدون وجود حشرات لذت‌ بخش‌تر است! نیش آنها، صدای ویزویز و احساس ناخوشایند حرکتشان روی پوست بسیار آزاردهنده است. ورق خشک کن یکی از راه‌های دفع حشرات است که بسیاری از طبیعت‌گردان و کوه‌نوردان از آن استفاده می‌کنند. آنها ورقه‌ها را با رایحه‌ای که دوست دارند خریداری می‌کنند تا برای خودشان آزاردهنده نباشد. سپس، ورقه‌ها را داخل یقه، ساق جوراب یا بین ملافه‌ها قرار می‌دهند. با این کار از شر حشرات خلاص خواهند شد.

مواد موجود در ساختار ورق‌های خشک‌کن حشرات را دفع می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد لینالول یکی از این ترکیبات شیمیایی است که موجب دورشدن حشرات از ورق‌های خشک‌کن می‌شود. این ماده شیمیایی در ساختار اسانس‌ها و حتی برخی از گیاهان مانند اسطوخدوس نیز وجود دارد. به همین دلیل است که حشرات از این اسانس‌ها و گیاهان دور می‌شوند.

ورق خشک کن

11. رفع صدای جیرجیر و بوی بد کفش

احتمالا شما هم تجربه دارید که اصطکاک کف برخی از کفش‌ها (به‌خصوص کفش‌های نو) با زمین (به‌ویژه سرامیک) صدای جیرجیر آزاردهنده‌ای تولید می‌کند. اگر کف کفش را روی یک تکه ورق خشک کن بکشید، از شر این صدای آزاردهنده خلاص خواهید شد. همچنین، ورق‌های خشک‌کن می‌توانند برای ازبین‌بردن بوی بد کفش نیز استفاده شوند.

یک تکه کامل یا نیمی از ورقه را داخل کفش خود قرار دهید تا بوی بد آن از بین برود.

12. پاک کردن شیشه عینک

اگر در مکانی بودید که دسترسی به دستمال عینک نداشتید، می توانید از ورق های خشک کن استفاده کنید تا شفافیت شیشه عینک خود را باز گردانید.

13. پاک کردن لکه ماژیک

لکه های ماژیک معمولا در خانه هایی بیشتر دیده می شود که کودک در آنجا هست. خوشبختانه با ورق خشک کن می توان به راحتی از شر این لکه ها خلاص شد و فقط کافی است مقداری از آن را روی سطح بکشید و بعد از شر لک ها خلاص شوید.

14. تمیز کردن روکش صندلی ماشین

یکی دیگر از اعجاب انگیز ترین مصارف این ورق ها برای روکش صندلی ماشین است. روکش ها مخصوصا در سرعت بالا دارای آلودگی های زیادی می شوند که می توان به راحتی این آلودگی ها را با ورق های خشک کن از آن ها پاک کرد. کافی است که یکی از این ورق ها را روی آن ها بکشید و گرد و خاک را عمیقا بگیرید.

15. لکه های سفید عطر و ادکلن

بسیار سخت است که بخواهید لکه های سفید دئودورانت یا عطر و ادکلن را از روی لباس خود پاک کنید اما خوشبختانه ورق های خشک کن می توانند به راحتی این کار را انجام دهند و فقط کافی است که مقداری از آن ها را روی لباس تان بکشید.

ورق خشک کن

16. تمیز کردن جا صابونی

تمیز کردن جا صابونی همیشه یکی از معضلات است زیرا چربی زیاد حاصل از صابون روی آن چسبیده شده است که در این شرایط نیز می توانید با یک ورق خشک کن کار را تمام کنید.

17. قلموهای رنگ موی کثیف

قلمو ها را نمی توان به راحتی و با سرعت زیر شیر آب تمیز کرد و خوشبختانه ورق های پلاستیکی در این جا هم به کمک شما می آیند و به راحتی رنگ های اضافه را از قلمو می گیرند.

18. تمیز کردن سینک

ورق های خشک کن برای تمیز کردن سطح سینک بسیار مناسب هستند و می توانید با حرکات دایره ای روی آن را تمیز کنید تا درخشندگی عالی آن را ببینید.

19. تمیز کردن اطراف سنگ توالت

اطراف سنگ توالت معمولا به علت آلودگی رنگ اصلی خود را از دست می دهد و فقط کافی است که ورق های پلاستیکی را روی طی قرار دهید و آن را روی سنگ بکشید تا آلودگی ها از بین رفته و درخشندگی به وجود بیاید.

20. کاهش بوی پوشک بچه

اگر نمی توانید از بوی پوشک های سطل آشغالی خلاص شوید، می توانید درون کیسه زباله یک ورق خشک کن قرار دهید تا بوهای نامطبوع را به خود جذب کند.

21. خوشبو کردن کیف عرق کرده باشگاه

درست است که افراد ساک و کیف باشگاه را هنگام ورزش کردن همراه خود ندارند اما مطمئنا این ساک ها به طرز عجیبی بو می گیرند. برای تازه کردن بوی آن ها، می توانید در داخلشان ورق خشک کن قرار دهید.

ورق خشک کن

22. بستن منافذ لباس

اگر قلاب دوزی انجام می دهید، می توانید از این ورق ها استفاده کنید و آن را بعد از نهایی شدن کارتان به پشت لباس بچسبانید که با این کار راه منافذ بسته می شود.

23 جلوگیری از پیچ خوردن نخ

بسیار سخت است که هنگام دوختن لباس متوجه شوید که ادامه نخ به دور هم گره خورده برای این کار می توانید سوزن نخ شده را یک بار به ورق خشک کن بزنید و از داخل آن رد کنید تا گره ها باز شوند و بعد به دوخت خود ادامه دهید.

24. استفاده در گلدان های منفذ دار

گلدان های دارای سوراخ یا منفذ باعث می شوند که خاک آن ها بیرون بریزد و در نتیجه می توانید یک ورق را داخل قرار دهد و از این اتفاق جلوگیری کنید.

25. پاک کردن شن

زمانی که با لباس به دریا می روید، متوجه می شوید که هرچقدر لباس ها را می شویید، شن ها از روی آن پاک نمی شوند و در این زمان فقط کافی است که یک ورق خشک کن را روی قسمت های شن دار کفش و لباس بکشید و از آن ها راحت شوید.

  • منبع
  • نمناک
  • چطور

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید