امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 282221
۴۳۶
۱
۰
نسخه چاپی

آیا می دانید چرا سیاره مریخ سرخ است؟

آیا می دانید چرا سیاره مریخ سرخ است؟

علل سرخ بودن مریخ چیست؟

اگر به آسمان دقت کرده باشید، در بعضی شب ها با چشمی غیر مسلح هم می توانید یک ستاره قرمز رنگی را ببینید. آن ستاره قرمز رنگ، مریخ نام دارد. مریخ چهارمین سیاره در منظومه شمسی می باشد که با نام بهرام نیز شناخته شده است.

مریخ تقریبا نصف زمین قطر دارد و دارای دو ماه به نام فوبوس و دیموس می باشد. اگر شما ساکن مریخ باشید خواهید دید که فوبوس ۳ بار در روز غروب و طلوع می کند. بسیاری بر این باورند که این دو قمر درواقع شهاب سنگ هایی هستند که در مدار مریخ به دام افتاده اند.

روز ها و شب های مریخ بلند تر از زمین است و زمان بیشتری طول می کشد تا یک دور زدن به دور خودش را تموم کنید. تقریبا ۶۸۷ روز نیز طول می کشد تا ۱ دور کامل به دور خورشید بزند. این سیاره فاصله بیشتری از خورشید نسبت به زمین دارد. جذابیت مریخ به دلیل سرخی آن است.

رنگ قرمز که در تصاویر مریخ دیده می شود، نتیجه سرخی است که از زنگ زدن آهن ایجاد می شود. سنگ ها و خاک در سطح مریخ شامل گرد و غباری است که عمدتا از آهن و مقادیر کمی از عناصر دیگر مانند کلر و سولپور تشکیل شده است. سنگ ها و خاك ها با باد فرسوده شده و گرد و غبار در اطراف آن توسط آتشفشان هاي باستان به زیر سطح مریخ نفوذ كرد.

آهن در داخل گرد و غبار با اکسیژن واکنش نشان می دهد و رنگ قرمز آجری را نشان می دهد، هنگامی که مریخ در آسمان به رنگ قرمز جلوه می کند، طوفان گرد و غبار را در جو خود قرار می دهد. این سطح گرد و خاکی که بین چند میلی متر تادو متر عمق دارد، موجب ظهور مریخ سرخ است. لازم به ذکر است که جو زمین شامل ۷۸ درصد نیتروژن، ۲۱ درصد اکسیژن، ۰٫۹ درصد آرگون، ۰٫۰۳ درصد کربن دی اکسید و مقادیری بخار آب و ذرات معلق است. در حالی که در جو بهرام (مریخ) ۹۵ درصد دی‌اکسید کربن، ۳ درصد نیتروژن، ۱٫۶ درصد آرگون و فقط مقدار ناچیز اکسیژن و آب وجود دارد.

  • منبع
  • ایده آل مگ

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید