امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280866
۷۱۲
۱
۰
نسخه چاپی

آیین نامه اجرایی بند (ب) تبصره (8) ماده واحده قانون بودجه سال 1399 کل کشور

حقوق نیوز/ قوانین و مصوبات

۱۳۹۹/۳/۱۹

وزارت راه و شهرسازی ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی

سازمان برنامه و بودجه کشور ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

هیأت وزیران در جلسه ۱۳۹۹/۳/۱۱ به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی (با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان برنامه و بودجه کشور) و به استناد بند (ب) تبصره (۸) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور، آیین‌نامه اجرایی بند مذکور را به شرح زیر تصویب کرد:

آیین نامه اجرایی بند (ب) تبصره (۸) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور

ماده۱ـ در این آیین‌نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

۱ـ قانون: بند (ب) تبصره (۸) ماده ‌واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور.

۲ـ وزارت: وزارت راه و شهرسازی.

۳ـ سازمان: سازمان ملی زمین و مسکن.

۴ـ شرکت: شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید.

۵ ـ آماده‌سازی: تهیه نقشه‌های اولیه که حسب مورد شامل جانمایی مجموعه، روابط بلوک‌ها و واحدها، نمای ساختمان‌ها و مصالح مورد استفاده و به‌کارگیری فرهنگ معماری غنی ایرانی ـ اسلامی با رعایت عدم اشراف به فضاهای داخلی واحدها می‌باشد.

۶ ـ آماده‌سازی زمین: فعالیت‌های ضروری به‌منظور بهره‌برداری از اراضی خام برای آماده‌سازی جهت احداث و بهره‌برداری شامل تسطیح زمین، جمع‌آوری آب‌های سطحی، جدول‌بندی، زیرسازی، آسفالت، معابر و شبکه‌های تأسیسات زیربنایی و احداث مساجد.

۷ـ بانک عامل: تمامی بانک‌های دولتی و غیردولتی که به حکم قانون یا با مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تأسیس شده است.

۸ ـ صندوق تأمین مالی: صندوق‌هایی که به‌حکم قانون یا مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار تأسیس شده است.

۹ـ قرارداد: قرارداد ارایه تسهیلات و تأمین مالی که بین شرکت/ سازمان و بانک عامل/ صندوق تأمین مالی منعقد می‌گردد و در آن چگونگی انجام تعهدات طرفین بر اساس قوانین و مقررات جاری مشخص می‌شود.

۱۰ـ طرح‌های جامع و تفصیلی: به ترتیب مطابق تعاریف مندرج دربندهای (۲) و (۳) از ماده (۱) قانون تغییر نام وزارت آبادانی و مسکن به وزارت مسکن و شهرسازی و تعیین وظایف آن  ـ مصوب ۱۳۵۳ـ

ماده۲ـ در اجرای جزء (۱) قانون، سهم شرکت به میزان ده هزار و پانصد میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۵۰۰ر۱۰) ریال و سهم سازمان به میزان چهار هزار و پانصد میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۵۰۰ر۴) ریال تعیین می‌گردد تا از محل منابع داخلی و یا تهاتر اراضی و املاک متعلق به خود با اولویت فروش از طریق مزایده یا به قیمت کارشناسی روز مشروط به حفظ کاربری تأمین و با رعایت سازوکار خزانه به حساب شرکت و سازمان نزد خزانه‌داری کل کشور واریز و منابع حاصل را صرف عملیات آماده‌سازی، محوطه‌سازی، تأمین خدمات روبنایی و زیربنایی مسکن مهر، تکمیل واحدهای مسکن مهر و طرح اقدام ملی مسکن نمایند.

تبصره۱ـ شرکت و سازمان موظفند ارزش ریالی کارشناسی اراضی تهاتر شده را در دفاتر مالی ثبت نمایند.

تبصره۲ـ اجرای طرح‌های فوق نافی وظایف و تکالیف دستگاه‌های خدمات‌رسان در تأمین خدمات زیربنایـی و روبنایی نمی‌باشد.

تبصره۳ـ شرط لزوم حفظ کاربری و ضوابط مصوب باید در تمام اسناد اعم از مزایده، قرارداد واگذاری، اسناد انتـقال و اسناد مالکیت قید گردد.

تبصره۴ـ وزارت مکلف است سی‌ و پنج درصد (۳۵%) از منابع حاصل از اجرای این ماده را برای تکمیل پروژه‌های زیربنایی آب، برق و فاضلاب مسکن مهر باقی‌مانده که نیازمند تأمین خدمات هستند و طرح اقدام ملی مسکن به وزارت نیرو اختصاص و متناسب با کارکرد به شرکت‌های ذی‌ربط وزارت نیرو پرداخت نماید.

ماده۳ـ شرکت و سازمان مکلفند در صورت درخواسـت مالکان اعیانی واحدهای مسکونی مهر در هر مجتمع و یا بلوک مسکونی به صورت جمعی یا انفرادی، نسبت به واگذاری قطعی عرصه زمین‌های اجاره‌ای (۹۹) ساله متعلق به خود به قیمت کارشناسی روز، به صورت نقد و یا نقد و اقساط اقدام نمایند.

تبصره۱ـ در صورت آماده نبودن صورت‌مجلس تفکیکی عرصه مربوط به بلوک‌های مسکونی، شرکت و سازمان می‌توانند در قالب قرارداد نسبت به فروش قدرالسهم عرصه هر واحد با رعایت قوانین و مقررات مربوط اقدام نمایند. انتقال قطعی عرصه منوط به تسویه‌حساب آن است.

تبصره۲ـ منابع حاصل از اجرای این ماده حسب مورد توسط شرکت و سازمان پس از واریز به حساب آن‌ها نزد خزانه‌داری کل کشور صرف اجرای عملیات آماده‌سازی، محوطه‌سازی، تأمین خدمات روبنایی و زیربنایی و تکمیل واحدهای مسکن مهر و طرح اقدام ملی مسکن خواهد شد.

ماده۴ـ وزارت مجاز است از طریق شرکت و سازمان برای اجرای پروژه‌های منطبق با طرح‌های جامع، تفصیلی و آماده‌سازی مصوب موضوع جزء (۴) قانون، در چهارچوب ضوابط مصوب شورای پول و اعتبار و سایر قوانیـن و مقـررات، تسهیلات لازم تا سقف سی هزار میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۳۰) ریال را از بانک‌های عامل و صندوق‌های تأمین مالی اخذ و معادل آن، زمین‌های متعلق به خود را در چهارچوب قرارداد در رهن بانک‌های عامل و صندوق‌های تامین مالی قرار دهند. صد در صد وجوه حاصل از فروش عرصه و اعیان سهم شرکت و سازمان در طرح‌های تکمیل‌شده موضوع این ماده، به‌حساب متعلق به شرکت و سازمان نزد خزانه‌داری کل کشور واریز و از محل آن تسهیلات دریافتی تسویه می‌گردد.

تبصره۱ـ باقیمانده وجوه فوق پس از تسویه تسهیلات دریافتی، به صورت کامل به اجرای طرح‌های متـعلق به شرکت و سازمان مندرج در قانون، حسب مورد اختصاص می‌یابد.

تبصره۲ـ تسویه بدهی‌های مربوط به تسهیلات دریافتی از محل سایر منابع داخـلی شرکت و سازمان نیز امکان‌پذیر است.

ماده۵ ـ برنامه وزارت برای هزینه کرد اعتبارات این آیین‌نامه (در صورت تأمین) به‌شرح جدول پیوست که تأییدشده به مهر دفتر هیأت دولت است، خواهد بود.

ماده۶ ـ در اجرای جزء (۴) قانون، شرکت و سازمان مکلفند در صورت ارائه طرح مصوب از طرف دستگاه‌های خدمات‌رسان دولتی، زمین موردنیاز برای احداث مدرسه، پاسگاه، پایگاه بسیج، مسجد، مراکز بهداشتی و درمانی، ورزشگاه و سایر اماکن اداری و خدماتی موردنیاز را به‌صورت رایگان در اختیار دستگاه‌های دولتی ذی‌ربط در طرح‌های مسکن مهر قرار دهد.

تبصره۱ـ دستگاه‌های دولتی گیرنده زمین حق واگذاری و تغییر کاربری زمین را ندارند و باید این امر در قراردادهای واگذاری، اسناد انتقالی، اسناد تک‌برگی و دفاتر املاک ثبت‌اسناد و املاک کشور قید گردد.

تبصره۲ـ دستگاه‌های دولتی گیرنده زمین مکلفند ظرف یک سال نسبت به شروع عملیات اجرایی اقدام نمایند، در غیر این صورت قرارداد منفسخ تلقی خواهد شد.

ماده۷ـ وزارت مکلف است گزارش حسن اجرای این آیین‌نامه را در مقاطع زمانی سه‌ماهه به سازمان برنامه و بودجه کشور ارایه نماید.

معاون اول رئیس‎جمهور ـ اسحاق جهانگیری

  • منبع
  • روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید