امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 284850
۱۲۱
۱
۰
نسخه چاپی

آیین­ نامه اجرایی نحوه نگهداری و امحاء کالاهای موضوع بند (۳) ماده (۵۶) اصلاحی قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز

 آیین­نامه اجرایی نحوه نگهداری و امحاء کالاهای موضوع بند (۳) ماده (۵۶) اصلاحی قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز

آیین ­نامه اجرایی نحوه نگهداری و امحاء کالاهای موضوع بند (۳) ماده (۵۶) اصلاحی قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز

شماره۱۴۹۱۰/ت۶۰۱۸۱هـ            ۱۴۰۲/۲/۴

  • وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
  • وزارت دادگستری ـ وزارت صنعت، معدن و تجارت
  • وزارت کشور ـ وزارت جهادکشاورزی
  • وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی
  • وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
  • سازمان حفاظت محیط زیست ـ سازمان ملی استاندارد ایران
  • سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
  • ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز
  • فرماندهی کل نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران

هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۲/۱/۲۷ به پیشنهاد ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز (با همکاری دستگاه­های ذی­ربط) و به استناد بند (۳) ماده (۵۶) اصلاحی قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ـ مصوب ۱۴۰۰ـ آیین­نامه اجرایی نحوه نگهداری و امحاء کالاهای موضوع بند یادشده را به شرح زیر تصویب کرد:

ماده۱ـ در این آیین‌‏نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‏‌روند:

۱ـ قانون: قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ـ مصوب ۱۳۹۲ـ با اصلاحات بعدی آن.

۲ـ ستاد: ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، موضوع ماده (۳) قانون.

۳ـ سازمان: سازمان جمع‏آوری و فروش اموال تملیکی.

۴ـ کاشف: دستگاه­های موضوع ماده (۳۶) قانون و ضابطین مربوط در حدود وظایف قانونی.

۵ ـ مراجع رسیدگی کننده: حسب مورد شعب دادسرا و دادگاه انقلاب اسلامی، شعب تعزیرات حکومتی و تجدیدنظر آنها و دیوان­عالی کشور که مطابق ماده (۴۴) قانون به جرایم و تخلفات مربوط رسیدگی می­کنند.

۶ ـ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان­‏های تابع آن (سازمان غذا و دارو و معاونت­های غذا و داروی دانشگاه­های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ـ درمانی سراسر کشور).

۷ـ امحاء: معدوم یا منهدم کردن کالاهای موضوع قانون به شیوه­هایی نظیر خردکردن، آتش زدن و اوراق کردن.

۸ ـ کارشناس رسمی: کارشناس رسمی دارای پروانه از کانون کارشناسان رسمی دادگستری یا کارشناس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه.

ماده۲ـ مسئولیت امحاء کالاهای مکشوفه موضوع این آیین­نامه به استثنای موارد مذکور در مواد (۱۶) و (۱۷) این آیین­نامه، به عهده سازمان است.

ماده۳ـ عملیات امحاء کالاهای مکشوفه توسط سازمان و با حضور دادستان محل یا نماینده قضایی وی و نمایندگان تام‌الاختیار ستاد، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان تعزیرات حکومتی، فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارتخانه­های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جهادکشاورزی و سازمان ملی استاندارد ایران انجام می‌شود.

تبصره۱ـ دعوت از نمایندگان یادشده حداقل تا (۱۰) روز قبل از عملیات امحاء انجام می‌گیرد.

تبصره۲ـ دستگاه­هایی که به استناد قوانین حضور نماینده خود در عملیات امحاء را ضروری می­دانند، با هماهنگی سازمان می­توانند نماینده تام­الاختیار خود را برای حضور در عملیات مذکور معرفی کنند.

تبصره۳ـ اسامی نمایندگان دستگاه­های موضوع این ماده برای ورود به محل امحاء، حداقل یک روز قبل از عملیات امحاء از طریق دستگاه مربوط، به سازمان اعلام می­­شود.

ماده۴ـ سازمان مکلف است حداقل تا (۱۰) روز قبل از عملیات امحاء، در خصوص تعیین کالا از حیث نوع پسماند، تعیین محل و نحوه امحاء متناسب با نوع پسماند، نحوه حمل، چگونگی بسته­بندی کالا و همچنین انتخاب محل و چگونگی دفع پسماند بر اساس ضوابط و الزامات زیست محیطی، با دستگاه‌های ذی­ربط هماهنگی­های‌ لازم را به عمل آورد.

تبصره۱ـ دستگاه­های ذی­ربط مکلفند نظر مکتوب واحدهای تخصصی خود راجع به موارد مذکور در این ماده را ظرف یک هفته به سازمان ارسال کنند.

تبصره۲ـ سازمان در چهارچوب ترتیبات اعلام شده از سوی دستگاه­های مذکور در این ماده اقدام خواهد کرد.

ماده۵ـ تمامی فرآیند امحاء کالاهای مشمول باید به صورت کاملاً هوشمند از طریق سامانه یکپارچه اموال تملیکی سازمان موضوع آیین­نامه اجرایی مواد (۵۵) و (۵۶) قانون موضوع تصویب­نامه شماره ۲۱۶۱۰۵/ت۶۰۱۷۸هـ مورخ ۱۴۰۱/۱۱/۲۳ و بر اساس شناسه یکتای سامانه پرونده­های قاچاق کالا و ارز و شناسه قبض انبار ذیل ماده (۶) مکرر (۲) قانون صورت پذیرد، به گونه­ای که دلیل، مجوز و نحوه امحاء، به همراه اقلام اطلاعاتی موردنیاز کالا اعم از نام کالا، میزان (تعداد و وزن)، ارزش ریالی، قبض انبار، شماره پرونده و سایر اطلاعات مربوط، از طریق تبادل اطلاعات برخط با دستگاه­های ذی­ربط انجام شود و قابلیت دسترسی برخط برای دستگاه­های مذکور جهت بررسی و نظارت هوشمند و تبادل اطلاعات فراهم شود.

تبصره ـ تا زمان راه‌اندازی سامانه موضوع ماده (۱۸) آیین‌نامه مواد (۵۵) و (۵۶) قانون، اجرای این ماده به صورت غیرهوشمند انجام می­شود.

ماده۶ـ کالاهای مشمول موضوع ماده (۲) این آیین­نامه، باید ظرف یک ماه از زمانی که امحاء از نظر قانونی قطعی شده است، امحاء شوند. در صورتی که به هر دلیل از جمله عدم پاسخ استعلام دستگاه­ها، روند عملیات امحاء نیازمند مهلت بیشتری باشد، فقط یک­بار با اجازه دادستان برای یک ماه دیگر قابل تمدید می‏باشد.

ماده۷ـ حمل کالا برای امحاء، مستلزم صدور حواله خروج برای امحاء آن کالا از انبار متصل به قبض انبار که از سامانه جامع انبارها شناسه یکتا دریافت کرده است و همچنین دریافت بارنامه از سامانه جامع برخط، می‌باشد.

ماده۸ ـ سازمان مکلف است از تردد افراد متفرقه در محوطه امحاء جلوگیری نماید. فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مکلف است همکاری لازم را در این راستا به عمل آورد.

تبصره۱ـ به همراه داشتن هرگونه وسایل اضافی مانند مواد خوراکی و محترقه و دوربین عکاسی در محوطه امحاء ممنوع می‌باشد. مسئولیت حوادث احتمالی بر عهده متخلف از این حکم می­باشد.

تبصره۲ـ ورود هرگونه خودرو به محوطه امحاء، به استثنای خودروی حامل کالا و خودروی نمایندگان دستگاه­های مذکور در ماده (۳) این آیین­نامه، ممنوع می‌باشد.

تبصره۳ـ حضور عوامل اجرایی از جمله خبرنگار و راننده خودروی حامل کالا با هماهنگی سازمان بلامانع است.

 ماده۹ـ نمایندگان معرفی‌شده دستگاه‌های ذی‌ربط جهت حضور در عملیات امحاء، منطبق با کلیه شرایط احتمالی بروز حادثه، توسط سازمان بیمه حوادث خواهند شد.

ماده۱۰ـ کلیه کالاهای مشمول موضوع ماده (۲) این آیین­نامه، در استان محل کشف، امحاء می‌شوند و انتقال آنها به سایر استان‌ها ممنوع است. در موارد استثنایی که امحاء کالا دارای شرایط خاص بوده و انتقال آن به استان‏های دیگر ضرورت داشته باشد، با اطلاع سازمان، عملیات امحاء با مسئولیت استان محل امحا و با هماهنگی مدیران سازمان در استان مذکور، توسط نمایندگان دستگاه‌های ذی‌ربط در محل امحاء انجام می‌پذیرد.

تبصره۱ـ رعایت تمام ترتیبات اجرایی این آیین‌نامه برای سایر دستگاه‌هایی که به موجب قوانین و مقررات با موضوع مرتبط هستند نیز الزامی است.

تبصره۲ـ مدیران سازمان در استان­ها موظفند هماهنگی لازم از طرق مختلف جهت حضور دادستان در محل نگهداری کالاهای مذکور را به عمل ­آورند.

ماده۱۱ـ پس از عملیات امحاء، صورتجلسه امحاء مشتمل بر مشخصات کالا از حیث میزان (تعداد و وزن)، ارزش ریالی، شماره پرونده و شماره قبض انبار، تهیه و به امضای نمایندگان دستگاه‌های موضوع ماده (۳) این آیین­نامه خواهد رسید.

تبصره ـ صورتجلسه امحاء در بستر سامانه جامع انبارها و با امضای الکترونیکی و در صورت عدم امکان، به صورت دستی تهیه شده و نسخه‏ای از آن به نحو مقتضی در اختیار نمایندگان دستگاه‏های مذکور قرار خواهد گرفت.

ماده۱۲ـ پس از امضای صورتجلسه امحاء و ظرف سه روز پس از عملیات امحاء، قبض امحاء متصل­شده به قبض انبار موضوع ماده (۷) این آیین­نامه صادر خواهد شد.

ماده۱۳ـ در صورتی که ضایعات حاصل از عملیات امحاء نیازمند نگهداری در انبار باشد، قبض انبار ضایعات صادر و به قبض انبار یا انبارهای اولیه متصل خواهد شد. ضایعات قابل فروش، ذیل همان شناسه یکتای پرونده و قبض انبار و از طریق مزایده و با استفاده از سامانه تدارکات الکترونیکی دولت، در سقف مقرر در قوانین و مقررات موجود، به فروش می‏رسد و مبالغ حاصل از فروش آنها پس از کسر هزینه­ها به حساب ویژه نزد خزانه­داری کل کشور موضوع ماده (۷۷) قانون واریز می‏شود.

تبصره ـ ارزش پایه ضایعات حاصل از کالاهای امحاءشده بر اساس نظر کارشناس رسمی تعیین می­شود.

ماده۱۴ـ سازمان مکلف است اطلاعات مربوط به حواله خروج برای امحاء، قبض­های انبار و امحاء و قبض انبار ضایعات را از طریق سامانه یکپارچه اموال تملیکی موضوع ماده (۶) مکرر (۲) قانون،با سامانه پرونده­های قاچاق تبادل کند.

ماده۱۵ـ سازمان مکلف است مقدمات لازم از جمله امکانات سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و نیروی انسانی را جهت مستندسازی عملیات امحاء (از ابتدا تا پایان فرایند آن)، اطلاع‌رسانی و انتشار گزارش آن فراهم نماید.

ماده۱۶ـ مشروبات الکلی، آلات و وسایل قمار، آثار سمعی و بصری مبتذل و مستهجن و کتب ضاله بلافاصله پس از اخذ مجوز از مرجع صالح قضایی، توسط کاشف و با رعایت الزامات زیست محیطی، بهداشتی و ایمنی مطابق دستورالعملی که ظرف یک­ماه پس از ابلاغ این آیین‌نامه به تصویب ستاد می‏رسد، امحاء می‏­شوند.

تبصره ـ کاشف مکلف است گزارش عملیات امحاء مشتمل بر میزان کالا و زمان و محل امحاء را به همراه صورتجلسه کشف به مرجع رسیدگی­کننده اعلام کند.

ماده۱۷ـ اموال تاریخی و فرهنگی بلافاصله توسط کاشف به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تحویل می­شود. کاشف مکلف است رسید تحویل به همراه صورتجلسه کشف را به مرجع رسیدگی­کننده اعلام کند.

ماده۱۸ـ در صورتی که سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، غیرقابل استفاده بودن تجهیزات دریافت ماهواره را تأیید کند، سازمان می‌تواند با هماهنگی با دستگاه کاشف، تجهیزات مذکور را تحویل گرفته و به نحوی امحاء نماید که ضایعات آن قابل بازیافت باشد. سازمان مکلف است ضایعات حاصل از امحاء کالای مذکور را به فروش رسانده و وجوه حاصل را پس از کسر هزینه‌های مربوط به خزانه‌داری کل کشور واریز نماید.

ماده۱۹ـ هزینه‌های مترتب بر امحاء کالاهای موضوع این آیین‌نامه اعم از بارگیری، انتقال، تخلیه، امحاء، نگهداری و فروش ضایعات، از محل منابع مذکور در تبصره‏های (۲) و (۳) ماده (۷۷) قانون تأمین می‌شود.

ماده۲۰ـ سازمان می­تواند با رعایت قوانین و مقررات مربوط نسبت به برون­سپاری تمامی مراحل عملیات امحاء به شرکت­های صلاحیت­دار مطابق قوانین و مقررات مربوط اقدام نماید. رعایت تمامی ترتیبات مقرر در این آیین­نامه به ویژه مسایل مربوط به ایمنی و امنیت اشخاص و کالا در عملیات امحاء از سوی شرکت­های مذکور الزامی است. نظارت بر فعالیت این شرکت­ها و امحاء بر عهده سازمان می­باشد.

ماده۲۱ـ دستورالعمل این آیین‌نامه با پیشنهاد ستاد و سازمان تهیه و با تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی ابلاغ می‌شود.

ماده۲۲ـ نظارت بر حسن اجرای این آیین‌نامه به عهده ستاد خواهد بود.

معاون اول رئیس جمهور ـ محمد مخبر

  • منبع
  • اختبار

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید