امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 282623
۲۴۴
۱
۰
نسخه چاپی
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران

اختلافات مالکیت معنوی مقاله به‌راحتی قابل حل است

اختلافات مالکیت معنوی مقاله به‌راحتی قابل حل است

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران با بیان این‌که اختلافاتی که به مالکیت معنوی و رابطه استاد و دانشجو بر می‌گردد، خیلی راحت قابل حل است، گفت: در آیین‌نامه‌ها مشخص است که زمانی که یک اثر علمی تدوین می‌شود، نقش استاد راهنما و دانشجو چیست و نام چه کسی باید به عنوان نویسنده اول درج شود و امتیازات مقاله چگونه محاسبه شود. بنابراین مشکلات و اختلافاتی که در این زمینه وجود دارد، قابل حل هستند.

دکتر مهدی فکور در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص روابط استاد و دانشجو در زمان پیگیری پایان‌نامه و رساله، گفت: ما بیش از دو هزار عضو هیئت علمی داریم و به همه اعضای هیئت‌علمی خود اعتماد داریم و مطمئن هستیم مسیر درست پژوهش و فناوری را جلو می‌برند و رساله‌ها و پایان‌نامه‌ها را درست هدایت می‌کنند. ممکن است موارد استثنایی نیز در مورد تعامل دانشجو و استاد وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: ما همیشه تاکید می‌کنیم که اختلافاتی که به مالکیت معنوی و رابطه استاد و دانشجو بر می‌گردد، خیلی راحت قابل حل است و رییس دانشگاه نیز دستور دادند که ما به صورت ویژه به این موضوع وارد شویم.

معاون پژوهش‌وفناوری دانشگاه تهران با بیان این‌که آیین‌نامه‌های پژوهشی مشخص هستند، گفت: در آیین‌نامه‌ها مشخص است که زمانی که یک اثر علمی تدوین می‌شود، نقش استاد راهنما و دانشجو چیست و نام چه کسی باید به عنوان نویسنده اول درج شود و امتیازات مقاله چگونه محاسبه شود. بنابراین مشکلات و اختلافاتی که در این زمینه وجود دارد، قابل حل هستند.

وی با تاکید بر این‌که استاد و دانشجو باید ارتباط دلی و ارتباط علمی با یکدیگر برقرار کنند، افزود: با آیین‌نامه و دستورالعمل‌های مختلف و این‌گونه برخوردها، تیم علمی شکل نمی‌گیرد و کار علمی خوب تدوین نمی‌شود. البته در اکثر تیم‌های علمی این اتفاق می‌افتد و همه به هم کمک می‌کنند و دانشجوهای یک استاد به یکدیگر کمک می‌کنند و امیدواریم دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم که اختلافی بر سر پایان‌نامه پیش بیاید.

فکور درباره حادثه خودکشی دانشجو در دانشگاه تهران و اختلافات بین استاد و دانشجو، گفت: ما در این مورد مستندات را خواهیم خواست و در کمیته اخلاق در پژوهش و مراجع ذی‌صلاح بررسی خواهیم کرد. در مورد درج اسامی نویسندگان، آیین‌نامه وجود دارد و اگر فردی مشارکتی در انجام پایان‌نامه داشته است، اسم او باید در مقاله بیاید. اگر کسی مبلغی را پرداخت کرده و یا حمایتی انجام داده است، باید در بخش تقدیر و تشکر مقاله نامش مطرح شود. اعضای پنل علمی و یا راهنمایی رساله‌ها و پایان‌نامه‌ها باید اسامی‌شان باشد. استاد هم آن را تنظیم کرده و اگر دانشجویی اعتراض دارد، بررسی می‌کنیم که چه کسی چه مشارکتی داشته و چه کار علمی انجام داده است. بنابراین این موضوعات قابل پیگیری و قابل حل است.

وی درباره نتیجه ارزیابی کمیته حقیقت‌یاب، توضیح داد: نتیجه ارزیابی‌های این کمیته را روابط عمومی دانشگاه اعلام خواهد کرد. همه جوانب این زمینه باید بررسی شود. باید توجه داشت این استاد نیز استاد برجسته‌ای است و رزومه پرباری دارد و قرار بوده مقاله‌ای که استخراج کردند، در یکی از بهترین مجلات چاپ شود. بنابراین باید جوانب مختلف این واقعه بررسی شود.

به گزارش ایسنا، جامعه علمی کشور هفته گذشته با یک فاجعه مواجه شد. دانشجوی دکتری رشته برق دانشگاه تهران، اقدام به خودکشی کرد و روز بعد، بر اثر جراحت‌های وارده درگذشت. گفته می‌شد این دانشجو پس از بحث با استاد راهنمای خود بر سر درج اسم دانشجوی دیگری در مقاله، اقدام به خودکشی کرده؛ این دانشجو معتقد بوده که نباید اسم دانشجو در مقاله درج شود، ولی استاد راهنما اظهار کرده به دلیل این‌که آن دانشجو در روند تحقیق مشارکت داشته، باید نامش به‌عنوان یکی از نویسندگان مقاله آورده شود.

انتهای پیام

  • منبع
  • ایسنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید