امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 270639
۵۲۴
۱
۰
نسخه چاپی
لوموند فرانسه نوشت

اخراج جان بولتون و نگرانی‌های شدید در محافل محافظه کار واشنگتن

اخراج جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گروه‌های سرسخت مخالف ایران را از یک امتیاز مهم در دولت آمریکا محروم کرده است. در همین حال، دیگر مقام‌های مهم در سیاست خارجی آمریکا که بر ادامه تحریم‌های آمریکا علیه ایران نظارت دارند، مایک پمپئو و استیوین منوچین، با رویکرد احتمالی ترامپ مخالف نمی‌کنند

اخراج جان بولتون و نگرانی‌های شدید در محافل محافظه کار واشنگتن
 

پایگاه خبری حقوق نیوز

به گزارش پاریسنه به نقل از رادیو بین المللی فرانسه، روزنامه لوموند فرانسه با اشاره به برکناری جان بولتون، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، نوشت: به طور رسمی هیچ چیزی تغییر نکرده است. کمپین فشار حداکثری واشینگتن کماکان سر جایش قرار دارد و گزینه رسمی آمریکا علیه ایران برای مجبور کردن این کشور به میز مذاکره و وادار کردن ایران به پذیرش توافقی جدید در زمینه هسته‌ای که محدودیت‌های بیشتری را نسبت به توافق سال ۲۰١۵ ایجاد می‌کند، پابرجاست. همچنین در ظاهر امر استراتژی آمریکا برای تغییر رفتار منطقه‌ای ایران و محدود کردن برنامه موشک‌های بالستیک ایران در جای خود قرار دارند. در همین حال، استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا روز پنجشنبه ١۲ سپتامبر ضمن تأیید استراتژی فشار حداکثری آمریکا علیه ایران در باره دیدار احتمالی دونالد ترامپ با همتای ایرانی‌اش، حسن روحانی گفت: این موضوع فعلاً در دستور کار نیست. این در حالی است که مجمع عمومی سالانه سازمان ملل متحد تا دو هفته دیگر در نیویورک آغاز می‌شود و رؤسای جمهوری آمریکا و ایران، هر دو، در آنجا حضور دارند.

لوموند ادامه داد دونالد ترامپ در فاصله کمی بیش از یکسال به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در جستجوی یک موفقیت در سیاست خارجی است. موفقیتی که بتواند به انتخاب مجدد وی کمک کند. در این راه، او دیدار با حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران را بر أساس میانجیگری فرانسه رد نمی‌کند. در همان حال، امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه تلاش می‌کند برای تنش زدایی بین ایران و آمریکا موافقت دونالد ترامپ برای ایجاد یک خط اعتباری ١۵ میلیارد دلاری برای فروش نفت ایران را کسب کند.

در این گزارش آمده است: اخراج جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گروه‌های سرسخت مخالف ایران را از یک امتیاز مهم در دولت آمریکا محروم کرده است. در همین حال، دیگر مقام‌های مهم در سیاست خارجی آمریکا که بر ادامه تحریم‌های آمریکا علیه ایران نظارت دارند، مایک پمپئو و استیوین منوچین، با رویکرد احتمالی ترامپ مخالف نمی‌کنند. آنان همواره تلاش کرده اند تا مواضع خود را با موضع دونالد ترامپ همساز و هماهنگ نمایند. در چنین شرایطی، اگر دونالد ترامپ رویکرد مذاکره با ایران را برگزیده باشد، آنان بدون هیچگونه مخالفتی از این رویکرد تبعیت خواهند کرد.

لوموند می‌نویسد دونالد ترامپ دائماً این ادعا را تکرار می‌کند که از زمان ورودش به کاخ سفید، ایران تغییر کرده است. ترامپ تلاش می‌کند این تغییر را به عنوان امتیاز در کارنامه سیاست خارجی خود بگذارد.


او روز چهارشنبه گفت: اگر بتوانیم به یک توافق برسیم، خیلی عالی است. ترامپ بر این باور است که می‌تواند با ایران مذاکره کند، هر چند این روز‌ها می‌گوید که می‌داند که ایرانی‌ها خواستار مذاکره با او هستند. او همچنین کاهش تحریم‌ها را برای رسیدن به چنین هدفی رد نکرده است.

در همین حال، به طرز شگفت‌آوری می‌بینیم که دونالد ترامپ در این روز‌های به شرایط متعددی که پیش‌تر مایک پمپئو برای برداشتن تحریم‌ها اعلام کرده بود، اشاره نمی‌کند. ترامپ فقط بر برنامه هسته‌ای و غنی‌سازی ایران تأکید می‌کند و می‌گوید ما هیچ چیز دیگری از ایران نمی‌خواهیم. فقط نمی‌خواهیم که آن‌ها سلاح هسته داشته باشند.

روزنامه فرانسوی افزود: اینگونه موضع گیری‌های ترامپ در باره محدود کردن خواست‌های آمریکا و تحرکات و هیجانات ترامپ برای دیدار و مذاکره با مقامات عالی رتبه ایرانی، موجب نگرانی‌های شدید در محافل محافظه کار واشنگتن، آنانی که خواهان شدت عمل بیشتردر ارتباط با ایران هستند، شده است. در این رابطه، روز ۶ سپتامبر در جریان یک کنفرانس در مؤسسه هودسون، یک اندیشکده محافظه کار، سناتور تگزاس، تد کروز گفت: آروز می‌کنم و دعا می‌کنم که استیون منوچین در راهی نرود که «نویل چامبرلین» رفته است. کنایه تد کروز به توافق مونیخ است که رویکرد آلمان را برای آغاز جنگ دوم تسهیل کرد.

مارک دوبویز، مدیر اجرایی اندیشکده معروف آمریکایی «دفاع از دموکراسی‌ها» که از مخالفان سرسخت توافق اتمی سال ۲۰١۵ ایران است که هرگونه وقفه‌ای در اجرای فشار حداکثری آمریکا علیه ایران اشتباه بسیار بزرگی خواهد بود. او به خط اعتباری ١۵ میلیارد دلاری فرانسه برای ایران اشاره کرده و گفته قبول چنین پیشنهادی به معنی توافق اوباما ۲ خواهد بود. او می‌گوید اوباما برای مذاکره با ایران عجله کرد، در حالی که در آن زمان اقتصاد ایران به نفس نفس افتاده بود. توافق ۲۰١۵ اکسیژن جدیدی بود برای حکومت ایران و همانطور که دیدیم این حکومت هیچ تغییری در رفتار منطقه‌ای خود نداد.


مارک دوبویز به مقامات کنونی آمریکا توصیه می‌کند که هرگز نباید این موضوع را به ایرانی‌ها نشان دهیم که ما برای مذاکره عجله داریم.  لوموند می‌نویسد در ایران، محافظه کاران و اصلاح‌طلبان، هر دو از برکناری جان بولتون، فوکون کاخ سفید خوشحال شدند و آن را به فال نیک گرفتند.


در تهران بولتون چهره‌ای آشنا بوده است، در زمان ریاست جمهوری جورج بوش پسر، او چهره سخت آمریکا در قبال ایران را نشان می‌داد. او بوده که همواره از تغییر رژیم اسلامی سخن گفته و اعلام کرده برای این تغییر اگر لازم باشد، باید گزینه جنگ را بکار برد. ایرانی‌ها روابط تنگاتگ بولتن باسازمان مجاهدین خلق را که پیش‌تر از سوی واشنگتن به عنوان سازمان تروریستی شناخته شده را هیچگاه فراموش نکرده‌اند.


اما برکناری بولتون چه پیامی را به ایران می‌دهد و ایران باید چگونه واکنش نشان دهد؟ حسن روحانی روز چهارشنبه اعلام کردکه برکناری بولتون کافی نیست و دولت آمریکا را دعوت کرد که نه تنها افراد جنگ طلب را از اطراف خود دور کند، بلکه باید در سیاست فشار حداکثری خود علیه ایران تجدید نظر کند.

لوموند به نقل از «آریان طباطبایی» یک متخصص ایران در»رند کورپریشون»، یک اندیشکده وابسته به ارتش آمریکا می‌نویسد: «استراتژی ایران ایجاد جدایی بین مواضع دونالد ترامپ با جان بولتون بوده است. تهران شاید برکناری او را یک موفقیت محسوب کند، که راه را برای جمهوری اسلامی برای موفقیت‌های دیگر باز می‌کند و در همان حال، نظام اسلامی را ترغیب می‌کند برای اتخاذ موفقیت‌های دیگر فشار خود را در رابطه با آمریکا افزایش دهد. رویکردی که می‌تواند مخاطره درگیری نظامی بین ایران و آمریکا را افزایش دهد».

در همین حال، علی واعظ از «گروه بین‌المللی بحران» می‌گوید: «ایران و آمریکا واقعاً یک فرصت تاریخی را برای دور شدن از تنش‌ها و هدایت به سوی میز مذاکره دارند. اما این موضوع ایجاب می‌کند که واشنگتن این موضوع را بداند که تهران هیچگاه با تهدید یک اسلحه بر روی شقیقه اش به سوی میز مذاکره نخواهد آمد و ایران این موضوع را بدرستی می‌داند که هزینه سیاسی یک عکس یادگاری گرفتن با دونالد ترامپ به مراتب کمتر از هزینه اقتصادی تحریم‌های گسترده‌ای است که بر گرده او سنگینی می‌کند».


علی واعظ همچنین می‌گوید که «میانجیگری فرانسه احتمالاً آخرین فرصت برای کاهش تنش‌ها بین دو کشور پیش از آغاز تقویم انتخابات در آمریکا و ایران است. دورانی که موانع کلیدی بر سر راه دیپلماسی ایجاد خواهد شد».

انتهای پیام

  • منبع
  • پارسینه

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید