امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 271582
۴۳۱
۱
۰
نسخه چاپی
مهدی ذاکریان

ادعای ممانعت از تحریم ها به خاطر FATF غیر کارشناسی و غیر دقیق است

تحلیلگر مسائل بین المللی با بیان اینکه ادعای ممانعت از تحریمها به خاطر FATF غیر کارشناسی و غیر دقیق است گفت: استانداردهای FATF به یک عرف بین‌المللی در مقابله با پولشویی، مبارزه با فساد و عدم تامین مالی گروه‌های تروریستی تبدیل شده و ایران چه بخواهد و چه نخواهد، برای حضور در عرصه بین‌المللی نیازمند رعایت این استانداردها است

ادعای ممانعت از تحریم ها به خاطر FATF غیر کارشناسی و غیر دقیق است
 

پایگاه خبری حقوق نیوز

تحلیلگر مسائل بین المللی با بیان اینکه ادعای ممانعت از تحریمها به خاطر FATF غیر کارشناسی و غیر دقیق است گفت: استانداردهای FATF به یک عرف بین‌المللی در مقابله با پولشویی، مبارزه با فساد و عدم تامین مالی گروه‌های تروریستی تبدیل شده و ایران چه بخواهد و چه نخواهد، برای حضور در عرصه بین‌المللی نیازمند رعایت این استانداردها است.

مهدی ذاکریان در گفت‌وگو با ایرنا، با اشاره به روند تصویب دو لایحه پیوستن به دو کنوانسیون پالرمو و تامین مالی تروریسم (CFT) در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ورود مجمع تشخیص به تصمیم‌گیری درخصوص پیوستن ایران به دو کنوانسیون پالرمو و CFT، با توجه به قانون اساسی بوده و حساسیت‌هایی که در مورد پیوستن ایران به این دو کنوانسیون وجود دارد را باید به فال نیک گرفت.
وی اظهار داشت: ایران کشوری است که در آن فقط یک نظر وجود ندارد بلکه نظرهای موافق و مخالف از سوی طیف مختلف مطرح می‌شود که باید آن را مثبت دانست. من آنچه را که مضر می‌دانم، اظهارنظرهایی است که در خارج یا حاشیه مجمع مطرح می‌شود و افراد می‌خواهند نظر خود را به اعضای مجمع دیکته کنند.

اظهارنظرهای غیرکارشناسی برای حکمرانی سم است

این استاد حقوق و روابط بین‌الملل با بیان اینکه پیوستن ایران به دو کنوانسیون پالرمو و CFT نیازمند بررسی‌های دقیق فنی و حقوقی  است که باید با توجه به شرایط کشور باشد، تصریح کرد: اظهارنظرهای سیاسی، غیردقیق و غیرکاربردی و بررسی‌های غرض‌ورزانه به ضرر کشور و یک سم برای حکمرانی است.
وی یادآورشد: من چند وقت قبل ترجمه‌ای از سخنان وزیر خزانه‌داری آمریکا دیدم که این ترجمه با اصل سخنان وی تفاوت داشت. در این ترجمه آمده بود که وزیر خزانه‌داری آمریکا گفته است FATF مانع دور زدن تحریم‌ها از سوی ایران و مقابله با گروه‌های تروریستی که منظورش گروه‌های مقاومت بود، می‌شود در حالی که اصل سخنان آن است که FATF استانداردهایی را ایجاد می‌کند که محدودیت‌های شدیدی برای پالشویی، فساد و تامین مالی گروه‌های تروریستی و... ایجاد می‌کند.

ذاکریان با تاکید بر اینکه اگر تاخیر مجمع تشخیص درباره پیوستن ایران به دو کنوانسیون پالرمو و CFT موجب تصمیم‌گیری دقیق شود، مفید است، خاطرنشان کرد: ما نباید چشم‌بسته درباره هر کنوانسیونی تصمیم‌گیری کنیم اما تصمیم‌ نهایی باید از فضاسازی و دورغ‌پردازی به دور باشد و با توجه به بررسی‌های دقیق فنی و حقوقی و متناسب با شرایط کشور و وضعیت بین‌المللی ایران باشد.

این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی درباره ادعاهای مطرح شده مبنی بر اینکه FATF مانع از دور زدن تحریم‌ها از سوی ایران می‌شود، ابراز داشت: اگر پیوستن به FATF موجب اخلال در روند دور زدن تحریم‌ها ‌شود، اولین مشکل برای کشورهای ایجاد کننده اینستکس رخ خواهد داد. اینستکس سازوکاری است که برای دور زدن تحریم‌های آمریکا ایجاد شده است.

برای حضور در عرصه بین المللی نیازمند رعایت استانداردها هستیم

ذاکریان با تاکید بر اینکه ادعای ممانعت از دور زدن تحریم‌ها به خاطر FATF غیرکارشناسی و غیردقیق است، بیان کرد: FATF موجب ایجاد شفافیت در سازوکارهای مالی و بانکی می‌شود. استانداردهای FATF هم‌اینک به یک عرف بین‌المللی در مقابله با پولشویی، مبارزه با فساد و عدم تامین مالی گروه‌های تروریستی تبدیل شده و ایران چه بخواهد و چه نخواهد، برای حضور در عرصه بین‌المللی نیازمند رعایت این استانداردها است.

وی افزود: گروه ویژه اقدام مالی در توصیه‌هایش به ایران ملاحظات آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان را مدنظر نمی‌دهد. او نمی‌بیند که آنها چه می‌گویند. این مانند آن است که بگویم اگر ایران به یک کنوانسیون حقوق‌بشری مانند کنوانسیون حقوق کودکان می‌پیوندد برای محکوم شدن از سوی آمریکا که نیست بلکه آن است که استانداردهایش را ارتقا داده و شرایط را برای زندگی بهتر کودکان از طریق جلب همکاری‌های بین‌المللی فراهم کند.

 گروه‌های مقاومت تروریستی نیستند

این استاد حقوق و روابط بین‌المللی دانشگاه درباره ادعای مطرح شده دیگر مبنی بر اینکه FATF موجب عدم کمک به گروه‌های مقاومت می‌شود، یادآور شد: مقاومت گروه تروریستی نیست. اسرائیل سرزمین‌های فلسطین را اشغال کرده و بارها به لبنان تجاوز کرده است. تا زمانی که این اشغال و تجاوز وجود دارد، مقاومت هم وجود دارد. اسرائیل ابتدا سرزمین‌های اشغالی را تخلیه کند و دست از تجاوز بردارد، فعالیت این گروه‌ها هم متوقف می‌شود وگرنه گروهی که فعالیتش آزادیبخش و برای دفاع از کشورش باشد، تروریستی نیست. 
ذاکریان با تاکید بر اینکه ما در پیوستن به FATF می‌توانیم حق رزرو، شرط و تحفظاتی را هم لحاظ کنیم، عنوان کرد: ایران می‌تواند اعلام کند که نسبت به تعاریف مطرح درباره گروه‌های تروریستی تحفظاتی دارد و با حق شرط و رزرو تاکید کند هر گونه کمک به دولت‌ها و ملت‌هایی که در حال تلاش برای دفاع از خود در برابر تجاوز و اشغالگری هستند را تروریستی قلمداد نمی‌کند. 

 حق شرط ایران می‌تواند جبهه دیگری علیه اسرائیل باشد

وی با بیان اینکه ما باید به مسائل پیچیده فنی، پاسخ حقوقی و دیپلماتیک بدهیم و ضربه به اسرائیل بازگردانیم، گفت: این حق شرط ایران می‌تواند جدالی تازه و جبهه مقابله دیگری علیه اسرائیل باشد. کسانی که مدعی کمک به فلسطین هستند، باید بدانند یکی از راه‌های کمک به فلسطین، پیوستن به FATF و اعمال این حق شرط است، چراکه مجددا یادآور اشغالگری و تجاوزگری اسرائیل است.
این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه بیش از ۱۹۸ کشور مختلف عضو FATF هستند، اظهار داشت: پیوستن ۱۹۸ کشور به FATF و رعایت استانداردهای آن به معنای این است که استانداردهای FATF دیگر یک عرف بین‌المللی است و شما چه بخواهید و چه نخواهید، عضویت یا عدم عضویت‌تان تاثیری بر این عرف بین‌المللی نمی‌گذارد و شما برای تداوم مبادلات مالی و بانکی در عرصه بین‌المللی مجبور به رعایت این استانداردها هستید. 
ذاکریان اضافه کرد: در شرایطی رعایت این عرف عملا به یک اجبار تبدیل شده است، عضویت شما می‌تواند موجب بهره‌مندی از مزایای ناشی از عضویت آن شده و در عین حال عدم عضویت شما می‌تواند موجب به راه افتادن یک فشار روانی و تبلیغات سیاه و سخت‌تر شدن راه‌های همکاری در عرصه‌های مالی و بانکی و محدودیت‌های بیشتر در این باره شود.

انتهای پیام

  • منبع
  • ایرنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید