امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 275223
۲۷۴۳
۱
۰
نسخه چاپی

استشهادیه چیست؟ | کاربرد استشهادیه | انواع استشهادیه | نحوه تنظیم استشهادیه | نمونه‌هایی از استشهادیه

یکی از ادله اثبات دعوا در بین مواردی که قانون نام برده است شهادت شهود است مانند اقرار و سند اما در مواد قانونی به عنوان ادله اثبات نامی از استشهادیه برده نشده در واقع استشهادیه همانطور که از نامش پیدا است نوعی از ابراز شهادت شهود است با این توضیح که گاهی شاهدان و شهود در دادگاه حاضر می شوند و در برابر قاضی شهادت خود را بیان می دارند و گاهی ممکن است شهادت خود را به صورت مکتوب در بیاورند و در دادگاه حاضر نشوند

استشهادیه چیست؟ | کاربرد استشهادیه | انواع استشهادیه | نحوه تنظیم استشهادیه | نمونه‌هایی از استشهادیه

استشهادیه به معنی شهادت گرفتن شاهدان و شهادت دادن شاهدان به صورت کتبی و مکتوب است.

استشهادیه چیست؟

استشهاد در لغت به معنای، شهادت طلبیدن ، شاهد آوردن ، گفته های کسی را به عنوان شاهد ذکر کردن، شاهد خواستن برای اثبات دعوی می باشد. هر شخصی که دعوایی اقامه کرده است، مدعی نام دارد که باید برای شکایت و دادخواست در دادسرا و دادگاه اقدام نماید و وظیفه اثبات ادعا نزد قاضی بر عهده خود اوست.

البته مدعی نمی تواند از هر دلیلی برای اثبات ادعای خود استفاده کند و تنها دلایل و مدارکی که در قانون مشخص شده اند، مورد قبول دادگاه هستند. طرف دیگر نیز می تواند منکر دلایل مدعی شود و دلیل یا مدرکی ارائه کند که دلایل مدعی را بی اثر کند. طبق قانون مدنی ادله اثبات دعوی 5 مورد است که شهادت یکی از مهم ترین آنهاست.

یکی از ادله اثبات دعوا در بین مواردی که قانون نام برده است شهادت شهود است مانند اقرار و سند اما در مواد قانونی به عنوان ادله اثبات نامی از استشهادیه برده نشده در واقع استشهادیه همانطور که از نامش پیدا است نوعی از ابراز شهادت شهود است با این توضیح که گاهی شاهدان و شهود در دادگاه حاضر می شوند و در برابر قاضی شهادت خود را بیان می دارند و گاهی ممکن است شهادت خود را به صورت مکتوب در بیاورند و در دادگاه حاضر نشوند.

هر شخصی برای اینکه اعای خود را در دادگاه اثبات کرده و بتواند حکم دادگاه را به نفع خودش اخذ کند، باید اسناد، دلایل و مدارکی را که ثابت کننده ادعای وی هستند به دادگاه ارائه دهد. یکی از مهم ترین این اسناد و مدارک ثابت کننده دعوا، شهادت شهود می باشد که به موجب آن، تعدادی از افراد که از واقعیت موضوع خبر دارند، نزد قاضی دادگاه حاضر شده و شنیده ها و دیده های خود را ابراز می دارند.

با این حال، گاهی شاهد ها به دلایلی از حضور در دادگاه امتناع می ورزند و یا اینکه تعداد آنها به نحوی زیاد است که خواهان بر روی برگه و فرم مخصوصی، اظهارات آنها را ثبت و ضبط کرده تا به عنوان سند و مدرک به دادگاه ارائه کند.

با توجه به مطالب ذکر شده، در تعریف استشهادیه می توان گفت سندی است کتبی، که شاهد گزارشات خود را بر روی آن نوشته و برای صحت بیانات خود آن را امضا می نماید و فردی گزارشات مربوط به خویش را برای اقدامات قانونی و تحقیقات عمومی به دادگاه ارائه می کند.

تفاوت شهادت شهود با استشهادیه

شهادت شهود که از ادله اثبات دعوا است که در حضور و در برابر قاضی انجام می شود، اما در استشهادیه همان شاهد ها گفته ها و دیده های و حرف های خود را به صورت نوشته در می آورند.

تفاوت دوم این است که شهادت شهود با استشهادیه دارای اعتبار یکسانی نیست و این که آیا این استشهادیه معتبر است یا خیر به نظر دادگاه مربوط است.

اما اعتبار شهادت شهود را دادگاه و قاضی مشخص نمی کند و قانون به آن اعتبار بخشیده برای مثال اگر قانون دعوایی را با شهادت شاهد قابل اثبات بداند و 2 شاهد بیایند و شهادت بدهند اگر خدشه ای به شاهدان وارد نباشد دادگاه باید طبق قانون حکم بدهد اما در مورد استشهادیه اینگونه نیست و میزان اعتبار آن با نظر دادگاه مشخص می شود.

کاربرد استشهادیه

1- در جایی که به علت کثرت شهود امکان حضور همگی در محضر دادگاه فراهم نیست.
2- در مواردی که شاهد به هر دلیلی مایل به حضور در دادگاه و مواجهه با خوانده نیست.

انواع استشهادیه

 استشهادیه فرم کتبی مخصوصی است که شهادت بر روی آن درج می شود. بنابراین، استشهادیه برای اثبات دعاوی مختلفی به کار گرفته می شود که می توان از جمله مهم ترین انواع استشهادیه به موارد ذیل اشاره کرد :

استشهادیه محلی، استشهادیه محل سند ازدواج، استشهادیه در خصوص حضور در دفترخانه، استشهادیه اعسار، استشهادیه درخواست دفترچه بیمه خدمات درمانی روستایی، استشهادیه توهین و غیره از جمله رایج ترین انواع استشهادیه می باشد.

لازم به ذکر است که حتما باید استشهادیه واقعی باشد و به صورت صحیح و معتبر توسط شهود تنظیم و امضا گردد؛ و گرنه تنظیم استشهادیه دروغین را می توان یکی از مصادیق جرم جعل به حساب آورد که البته قابل مجازات نیز می باشد.

لازم به ذکر است که کسانی که استشهادیه را امضا می نمایند حتما باید آن فردی که به نفع او شهادت می دهند و بیانات خود را امضا می کنند را بشناسند و متن استشهادیه را با دقت مطالعه نمایند در غیر این صورت عواقب و آثار حقوقی به دنبال دارد ، بالاخص اگر در شهادت کذب دادن ، ضرر مادی به طرف مقابل  وارد گردد.

نحوه تنظیم استشهادیه

برای تنظیم استشهادیه متن و قالب واحدی در نظر گرفته نشده است و افراد می توانند به صورت دست نویس استشهادیه مورد نظر خود را مکتوب کنند . اما بهتر است نویسندگان استشهادیه با حضور در دفتر خانه ، امضا خود را تصدیق کنند .

نمونه‌هایی از استشهادیه

استشهادیه اعسار

 بدین وسیله از همسایگان و معتمدین و کسبه محل (همکاران)، درخواست می‌کنم، همانطور که با وضعیت خانوادگی و کاری و میزان درآمد اینجانب … فرزند … آشنا هستند، با در نظر گرفتن خداوند متعال گواهی فرمایند: که بنده به‌ عنوان … و با حقوق ماهیانه … ریال در … به نشانی … کار می‌نمایم و( متاهل و دارای ….. فرزند می باشم) درآمدی دیگر بابت پرداخت …..ریال تحت عنوان …… را ندارم. از این رو در حال حاضر نقداً و دفعتاً واحده قادر به پرداخت محکوم ‌به پرونده کلاسه و… به مبلغ … ریال نیستم. مراتب بالا را مورد تأیید و گواهی نمایند.

 نام و نام خانوادگی

 اینجانبان امضاء کنندگان، صحت مراتب یاد شده بالا را تصدیق و حاضریم در دادگاه نیز حاضر و با رعایت تشریفات سوگند شرعی، همین را گواهی نماییم.

اینجانب …………..فرزند…………. به شماره شناسنامه………… کد ملی…………. به نشانی………………طریقه آشنایی………………….. مدت آشنایی…………………

اینجانب …………..فرزند…………. به شماره شناسنامه………… کد ملی…………. به نشانی………………طریقه آشنایی………………….. مدت آشنایی…………………

استشهاد محلی

بدینوسیله از معتمدین و مطلعین محل که اطلاع کامل دارند اینجانب ...... فرزند........ همسر ........ بوده و ساکن ....... می باشم ، تقاضا دارم که مراتب را گواهی نمایند.

با تشکر

اینجانب فرزند...... به شماره شناسنامه ...... صحت مراتب فوق را گواهی می نمایم . امضا

اینجانب فرزند....... به شماره شناسنامه ...... صحت مراتب فوق را گواهی می نمایم . امضا

اینجانب فرزند...... به شماره شناسنامه....... صحت مراتب فوق را گواهی می نمایم . امضا

اینجانب فرزند...... به شماره شناسنامه....... صحت مراتب فوق را گواهی می نمایم . امضا

دفترخانه اسناد رسمی یا شورای اسلامی محل :

صحت موارد فوق و امضا / اثر انگشت شهود فوق مورد تایید می باشد . مهر و امضا

  • منبع
  • دینا
  • وکیل تاپ

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید