امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 282650
۲۳۹
۱
۰
نسخه چاپی

اصرار وزارت بهداشت برای جذب ۶۰ هزار نیرو / کمبود حاد در گروه پرستاری

اصرار وزارت بهداشت برای جذب ۶۰ هزار نیرو / کمبود حاد در گروه پرستاری

مدیرکل منابع انسانی معاونت توسعه وزارت بهداشت با بیان اینکه در سال جاری درخواست ارائه مجوز استخدام برای ۶۰ هزار نیرو داریم، گفت: درخواست مصرانه داریم که این میزان مجوز استخدام نیرو را طی سال جاری به وزارت بهداشت ارائه دهند تا بتوانیم پروژه‌های جدید را افتتاح کنیم.

دکتر سیف‌الله مرادی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت کمبود نیرو در وزارت بهداشت، گفت: باید توجه کرد که در زمینه نیروی انسانی در وزارت بهداشت، در بخش‌های مختلف، شاخص‌های مختلف داریم. در حوزه درمان بیمارستانی، شاخص ما تخت است و بر اساس مطالعات انجام شده، اعلام می‌شود که به ازای هر تخت بیمارستانی در کشور، باید ۲.۹ نیرو داشته باشیم. بر این اساس در حال حاضر ۱۰۷ هزار تخت بیمارستانی در بخش دولتی در کشور داریم که باید این میزان تخت ضرب‌ در ۲.۹ شود و تعداد نیروی انسانی مورد نیاز در بیمارستان‌های کشور را مشخص کند. از این تعداد باید ۱.۲ پرستار باشد که بر این اساس اکنون باید ۱۲۰ هزار پرستار در بیمارستان‌های ما خدمت درمانی ارائه دهند.

۱۰۵ هزار پرستار در کشور مشغول به خدمت
کسری ۱۵۰۰۰ نیروی پرستار

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰۵ هزار پرستار در بیمارستان‌های کشور در حال خدمت‌رسانی هستند، گفت: در سایر پرسنل بیمارستانی نیز شاخص‌هایی وجود دارد. به عنوان مثال ۰.۴ به ازای هر تخت نیروی خدماتی، ۰.۵ به ازای هر تخت نیروی پشتیبانی و ... باید وجود داشته باشد. در عین حال مشکل حاد ما در گروه پرستاری است که امیدواریم دولت مقداری در این زمینه نگاه حمایتی به ما داشته باشد و کمک کند که این بخش از کار مشکلاتش رفع شود.

درخواست جذب ۱۲۰۰۰ پرستار برای پروژه‌های جدید بیمارستانی

مرادی با بیان اینکه بنابراین برای بیمارستان‌های فعلی‌مان که فعال هستند نیاز به جذب ۱۵ هزار پرستار داریم، گفت: در عین حال در سال جاری قرار است که ۱۱ هزار تخت بیمارستانی به تخت‌های بیمارستانی‌مان اضافه کنیم. بر این اساس معتقدیم که بابت این ۱۱ هزار تخت باید ۲۴ هزار مجوز استخدام در سال جاری به ما ارائه دهند که بر اساس شاخص ۱.۲ پرستار به ازای هر تخت، باید از این میزان مجوز استخدام ۱۲ هزار نفر آن نیروی پرستاری باشد. بنابراین ۱۵ هزار پرستار کسری در بیمارستان‌های فعلی داریم، ۱۲ هزار نیروی پرستار هم برای بیمارستان‌های جدیدمان نیاز داریم. بنابراین با افتتاح ۱۱ هزار تخت بیمارستانی جدید، حدود ۲۶ الی ۲۷ هزار نیروی پرستاری نیاز داریم.

۸۷۸ پروژه بهداشتی آماده افتتاح و نیازمند جذب نیرو

وی با بیان اینکه تقریبا ۸۷۸ مرکز بهداشتی درمانی و خانه بهداشت هم در کشور داریم افتتاح می‌کنیم، گفت: در این زمینه هم بر اساس نرم استاندارد ۱۰ هزار و ۹۹ نفر نیرو هم برای این مراکز در حوزه بهداشت نیاز داریم. در حال حاضر در حوزه بهداشت ۱۳۰ هزار نیرو داریم که حداقل به ۱۰ هزار و ۹۹ نفر نیروی دیگر در این حوزه برای راه‌اندازی پروژه‌های جدید نیاز داریم. بر اساس چارت سازمانی هم در حوزه بهداشت باید ۱۹۰ هزار نیرو داشته باشیم.   

مرادی ادامه داد: همچنین می‌خواهیم ۱۳۸۲ پایگاه فوریت‌های پزشکی اورژانس راه‌اندازی کنیم که در این زمینه قبلا برای استخدام ۴۰۰۰ نفر مجوز دریافت کرده بودیم که در حال حاضر هم به مجوز ۷۵۰۰ نفر در حوزه اورژانس نیاز داریم.

۱۷۰۰۰ نیروی بازنشسته‌ وزارت بهداشت که باید جایگزین شوند

وی تاکید کرد: باید توجه کرد که ظرف سال گذشته و امسال ۱۷ هزار نفر از مجموعه دانشگاه‌های علوم پزشکی بازنشسته شدند و خروجی داشتیم. در عین حال طبق مصوبه دولت باید به حوزه بهداشت و درمان، به ازای هر یک خروجی، یک نیروی ورودی داشته باشیم. بنابراین ۱۷ هزار نیرو نیز در این زمینه باید به ما مجوز استخدام ارائه دهند.

نیاز وزارت بهداشت به جذب ۶۰ هزار نیرو برای افتتاح پروژه‌های جدید طی امسال

مرادی گفت: فعلا نمی‌خواهیم کسری‌های ما را در حوزه نیروی انسانی جبران کنند، بلکه مجموعا برای راه‌اندازی و بهره‌برداری از  پروژه‌های جدید و جایگزینی بازنشستگان‌مان به ما ۶۰ هزار نفر مجوز استخدامی دهند. درخواست مصرانه داریم که ۶۰ هزار مجوز استخدام نیرو طی سال جاری به ما ارائه دهند تا بتوانیم پروژه‌هایمان را افتتاح کنیم. بیمارستان‌هایی در مناطق محروم ساخته شده، ‌مراکز بهداشت و درمان و پایگاه‌های اورژانس نیز آماده بهره‌برداری هستند که نیاز به جذب نیرو در آن‌ها وجود دارد.

وی گفت: در این زمینه با سازمان برنامه و بودجه و... جلسات متعددی داشتیم که پروژه‌های ما را دیده‌اند. همچنین سند جامع منابع انسانی را طی شش ماه تدوین کرده و ارائه کرده‌ایم. همچنین جلساتی را با معاون اجرایی رییس جمهوری و ... داشتیم. باید توجه کرد که در صورتیکه این میزان مجوز استخدام نیرو به وزارت بهداشت ارائه نشود، این پروژه‌ها راه نمی‌افتند. نهایتا جایگزینی ۱۷ هزار نیروی بازنشسته را حذف کنند که البته در این صورت کیفیت ارائه خدمات‌مان کاهش می‌یابد. بنابراین بابت افتتاح پروژه‌های جدید، باید به ما مجوز استخدام دهند. در غیر این صورت همه این هزینه‌ها برای ساخت مراکز بهداشتی و درمانی در مناطق محروم معطل می‌ماند.

مرادی گفت: در عین حال نیاز به نیروی انسانی فقط برای مراکز بهداشتی و درمانی مناطق محروم نیست، بلکه در خود تهران هم مشکل داریم. به عنوان مثال در پروژه مهدی کلینیک مشکل جذب نیرو را دارد و برای راه‌اندازی این پروژه‌ها نیاز به مجوز استخدام نیرو داریم. بنابراین درخواست وزارت بهداشت در حوزه جذب نیرو، در سال جاری درخواست ارائه مجوز استخدام برای ۶۰ هزار نیرو داریم.

کسری نیروی مراکز بهداشتی و درمانی در سال آینده رفع شود

وی گفت: برای سال آینده هم درخواست داریم که برای جبران کسری‌ها و کمبودهایمان در حوزه بهداشت و درمان به ما مجوز استخدام نیرو دهند؛ چراکه باید به سمتی رویم که کیفیت خدمات را افزایش دهیم. بنابراین برای افزایش کیفیت و بهره‌وری باید بر اساس نرم جهانی و نرم کشوری، نیروی انسانی داشته باشیم. وقتی نیرو به اندازه کافی نباشد، طبیعتا نباید انتظار کیفیت در ارائه خدمات داشته باشیم. پرستاری که شب و روز در بخش کشیک می‌دهد، خسته است و انتظار داریم که با آرامش هم ارائه خدمت دهد و وضعیت را با کشورهایی که نیروهای کافی در بخش بهداشت و درمان دارند، مقایسه می‌کنیم.

انتهای پیام

  • منبع
  • ایسنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید