امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 281705
۲۱۴
۱
۰
نسخه چاپی

اصلاح آیین‌نامه اجرایی ماده (۶) قانون حمایت از اطفال و جوانان

اصلاح آیین‌نامه اجرایی ماده (۶) قانون حمایت از اطفال و جوانان

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ـ وزارت آموزش و پرورش ـ وزارت کشور

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ـ وزارت ورزش و جوانان

وزارت امور خارجه ـ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ـ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سازمان برنامه و بودجه کشور ـ سازمان بهزیستی کشور

کمیته امداد امام خمینی (ره) ـ معاونت علمی و فناوری رییس جمهور

معاونت رییس جمهور در امور زنان و خانواده

سازمان زندان­ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور

سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

هیأت وزیران در جلسه ۱۷/۷/۱۴۰۱ به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

آیین‌­نامه اجرایی ماده (۶) قانون حمایت از اطفال و نوجوانان موضوع تصویب­نامه شماره ۳۶۵۴۷/ت۵۸۳۱۹هـ مورخ ۵/۴/۱۴۰۰ و اصلاحات بعدی آن به شرح زیر اصلاح می­‌شود:

۱ـ متون زیر به عنوان بندهای (۱۸) و (۱۹) به ماده (۱) الحاق می­‌شوند:

۱۸ـ کودک کار: طفل یا نوجوانی که برای ادامه زندگی و امرار معاش خود یا خانواده، مشغول فعالیت در ازای دریافت مزد یا بدون دریافت مزد است و این فعالیت منجر به وضعیت مخاطره‌آمیز (موضوع ماده (۳) قانون) برای او می‌گردد. نوجوانانی که مطابق ماده (۸۰) قانون کار به عنوان کارگر نوجوان مشغول فعالیت می‌باشند و اطفال و نوجوانانی که فعالیت آنها با اذن ولی یا سرپرست قانونی و با توجه به وضعیت جسمی و روحی آنان صرفاً جنبه تربیتی و آموزشی دارد، از شمول این تعریف مستثنی هستند.

۱۹ـ کودک خیابانی: طفل و نوجوان در معرض خطر که به جهت فقر یا بی‌خانمانی به صورت محدود یا نامحدود در خیابان به سر می­برد، اعم از کودکی که هنوز از خانواده و سرپناه برخوردار است یا کودکی که خیابان را خانه می­داند و رابطه او با خانواده به حداقل رسیده یا قطع شده است.

۲ـ در ماده (۳) بعد از عبارت “نهادهای حمایتی” عبارت “و تشکل‌­های مردم‌­نهاد” الحاق و متون زیر به عنوان تبصره­‌های (۱) و (۲) به ماده مذکور الحاق می­‌شوند:

تبصره۱ـ سازمان بهزیستی مکلف است در مورد اطفال و نوجوانان در معرض خطر و بزه­‌دیده، برنامه­‌های حمایتی لازم را با همکاری سایر دستگاه­های مرتبط تهیه و جهت تصویب به شورای اجتماعی کشور ارائه کند.

تبصره۲ـ سازمان بهزیستی مکلف است درخصوص کودکان کار و خیابانی ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این تصویب­نامه، برنامه اقدامات حمایتی را جهت تصویب به شورای اجتماعی کشور ارائه کند.

۳ـ ماده (۲۷) به شرح زیر اصلاح می‌­شود:

ماده۲۷ـ کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی مکلف به ارایه انواع حمایت‌های معیشتی، آموزشی، اجتماعی، بهداشتی و درمانی به اطفال و نوجوانان موضوع این آیین­‌نامه و یا خانواده‌های آنان (حسب مورد) می­باشند. همچنین نهادهای حمایتی مذکور مکلفند حمایت‌های لازم از کودکان کار و خیابانی را در چهارچوب برنامه اقدام حمایتی مصوب شورای اجتماعی کشور به عمل آورند.

تبصره ـ معرفی کودکان و نوجوانان موضوع این آیین‌نامه به کمیته امداد امام خمینی (ره) در چهارچوب ضوابط کمیته امداد امام خمینی (ره) بر عهده سازمان بهزیستی کشور است.

۴ـ در ماده (۲۸)، بعد از واژه “شناسایی” عبارت “و جمع­‌آوری” الحاق می‌­شود.

۵ ـ متن زیر به عنوان بند (۴) به ماده (۴۱) الحاق می‌­شود:

۴ـ نسبت به پذیرش اطفال و نوجوانان در معرض خطر و بزه­دیده به ویژه افراد دارای اعتیاد یا سوء مصرف مواد مخدر و روان­گردان معرفی‌شده از سوی سازمان بهزیستی جهت ارایه خدمات درمانی و کاهش آسیب، اقدام کند.

۶ ـ متن زیر به عنوان تبصره (۳) به ماده (۵۰) الحاق می‌­شود:

تبصره۳ـ وزارت دادگستری (مرجع ملی حقوق کودک) مکلف است در خصوص ارتقای دانش و مهارت­های مقامات قضایی متصدی رسیدگی به پرونده­‌های اطفال و نوجوانان و تلاش برای ایجاد وحدت رویه در رسیدگی قضایی به پرونده­‌های مذکور، اقدامات لازم را به عمل آورد.

۷ـ متن زیر به انتهای ماده (۵۳) الحاق می­‌شود:

“همچنین این وزارت مکلف است اقدامات زیر را در جهت حمایت از اطفال و نوجوانان انجام دهد:

۱ـ ترویج فرهنگ حمایت از اطفال و نوجوانان و رعایت حقوق آنان و محو خشونت علیه کودکان با همکاری سازمان بهزیستی و سازمان­های دولتی و غیردولتی­ ذی­ربط.

۲ـ صدور مجوز­های لازم و حمایت از تولید محصولات فرهنگی و هنری در راستای حمایت اجتماعی از اطفال و نوجوانان موضوع قانون و خانواده‌­های آنان.

۳ـ تخصیص فضاها و امکانات مناسب در برگزاری نمایشگاه‌­های داخلی و بین­‌المللی برای موضوعات مرتبط با اطفال و نوجوانان موضوع قانون، با همکاری سازمان بهزیستی.”

معاون اول رئیس‎جمهور ـ محمد مخبر

  • منبع
  • اختبار

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید