امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 266089
۱۶۶۰
۱
۰
نسخه چاپی
محققان اعلام کردند

اختلال خودزشت‌انگاری و رابطه آن با اصلاح عکس های سلفی

عکس هایی که انسان از خود می گیرد و با استفاده از امکانات دیجیتالی اقدام به زیباسازی آنها می کند، باعث می شود که انسان رابطه خود با واقعیت را از دست بدهد و این آرزو را در آنها بیدار می کند که همیشه در بهترین شکل باقی می مانند

اختلال خودزشت‌انگاری و رابطه آن با اصلاح عکس های سلفی

آیا اصلاح عکس های سلفی باعث اختلال خودزشت انگاری می شود؟

آیا تابحال خود و یا دوستانتان پس از گرفتن عکس های سلفی به اصلاح آن ها پرداخته اید؟ آیا پس از اصلاح این عکس ها آرزو کرده اید که کاش چهره ی متفاوتی داشتید و با استفاده از نرم افزارهای ادیت عکس به زیباسازی عکس های خود پرداخته اید؟

زیباسازی عکس های سلفی با استفاده از امکانات دیجیتالی مدرن، ممکن است باعث تشویش روانی صاحبان این عکس ها و چه بسا باعث ایجاد اختلال در آن ها شود.

پزشکان دانشگاه پزشکی بوستون آمریکا در تحقیقات خود که نتایج آن را در مجله جراحی زیبایی صورت گاما منتشر کرده اند، نسبت به تاثیر این عکس ها روی آگاهی انسان ها از وضعیت جسمی بدنشان هشدار داده اند.

خانم نیلام فاشی که نظارت بر این تحقیقات را برعهده داشته، در این باره گفت: عکس هایی که انسان از خود می گیرد و با استفاده از امکانات دیجیتالی اقدام به زیباسازی آنها می کند، باعث می شود که انسان رابطه خود با واقعیت را از دست بدهد.

محققان مذکور که زیر نظر خانم نیلام فاشی تحقیقات خود در این خصوص را انجام داده اند، اشاره کرده اند نتایج نظرسنجی جدید از تعدادی از جراحان زیبایی در بسیاری از نقاط جهان نشان داده است که ۵۵ درصد از آنها تاکید کرده اند که یکی از بیماران آنها روزی از آنها خواسته است عملی را روی او انجام دهد که تصویرش در عکس های سلفی بهتر دیده شود در حالی که این تعداد در سال ۲۰۱۵ میلادی ۴۲ درصد بوده است.

به گفته پزشکان، بیمارانی که خواهان عمل جراحی برای بهتر دیده شدن خود در عکس های سلفی هستند، نمی خواهند مانند ستاره بدرخشند بلکه خواهان زیباسازی چهره آنها برای مثال بزرگتر کردن چشمان  و زیبازسازی بینی هستند.

تهیه کنندگان این تحقیق تصریح کرده اند که عکس های سلفی اصلاح شده ممکن است باعث کاهش اعتماد به نفس صاحبان چنین عکس هایی شود بلکه حتی ممکن است باعث مبتلا شدن آنها به اختلال موسوم به خودزشت انگاری در آنها گردد؛ اختلالی که باعث می شود فرد ساعت ها بر یکی از عیوب جسمی خود تمرکز کنند در حالی که در اصل هیچ عیبی در آن وجود ندارد و چه بسا ممکن است باعث گوشه گیری این افراد در جامعه و محل کار شود.

  • منبع
  • شفقنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید