امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278620
۴۴۱
۱
۰
نسخه چاپی
اخبار حقوقی در هفته ای که گذشت

اعلام دلیل برای مرگ شاهین ناصری، تیراندازی در اصفهان و ...

اعلام مسمومیت دارویی به عنوان دلیل مرگ شاهین ناصری در زندان، محکومیت "منافقین"، تکذیب خبر دستگیری بازپرس دادسرای اوین و... از اخبار حقوقی و قضایی هفته گذشته بود.

مهمترین اخبار حقوقی و قضایی هفته گذشته را در این گزارش می خوانید:

شاهین ناصری مسموم شد/ "منافقین" محکوم شدند

ذبیح الله خدائیان سخنگوی قوه قضاییه گفت: دادگاه حکم پرونده منافقین را صادر کرده است و سرکرده گروهک منافقین به پرداخت حدود ۷۶۶۰ میلیارد تومان در حق آسیب دیدگان و کسانی که خسارت مادی و معنوی به ان‌ها وارد شده محکوم شده است و حکم پرونده لازم الاجراست.     

وی افزود: پزشکی قانونی علت مرگ شاهین ناصری را مسمومیت دارویی اعلام کرده است.          

راه اندازی کارگروه پیگیری آلودگی هوا در دادستانی تهران

علی القاصی مهر دادستان عمومی و انقلاب تهران نمایندگان دستگاه های اجرایی را در خصوص وظایف قانونی آنان در حوزه هوا را مورد سؤال قرار داد و پس از شنیدن گزارش عملکرد آنها در اجرای قانون هوای پاک، بر افزایش هماهنگی بین بخشی تأکید کرد.

تاکید معاون اول قوه قضاییه بر ضرورت توجه به تکالیف مقرر در سند تحول قضایی

در هفته گذشته در آیین قدردانی از محمدحسین فروزان‌ مهر، ابراهیم شاهرخیان مدیرکل بازرسی استان تهران با حکم ریاست دستگاه قضا به‌عنوان معاون مالی، پشتیبانی و عمرانی قوه قضاییه معارفه شد و در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین محمد مصدق معاون اول قوه قضاییه بر ضرورت توجه به تکالیف مقرر در سند تحول تاکید کرد.

در بند مجرمین امنیتی، بیش از ۵۰ درصد ظرفیت خالی است

محمدمهدی حاج محمدی رییس سازمان زندان ها گفت: در بند مجرمین امنیتی، برای مراقبت و رعایت بهتر تفکیک و طبقه بندی، بیش از ۵۰ درصد ظرفیت خالی و زندانی دیگری حضور ندارد.

تکذیب خبر دستگیری بازپرس دادسرای اوین

در پی ادعای رسانه‌های معاند مبنی بر دستگیری یکی از بازپرسان دادسرای امنیت (اوین) از سوی حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه، دادسرای عمومی و انقلاب تهران این ادعا را تکذیب کرد.

هم پوشانی نیروی انتظامی و قوه قضاییه از ملزومات تأمین امنیت است

حجت الاسلام و المسلمین منتظری دادستان کل کشور در دهمین گردهمایی موسسات حفاظتی و مراقبتی مرکز انتظام پلیس پیشگیری ناجا که به مناسبت گرامیداشت هفته نیروی انتظامی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما در هفته گذشته برگزار شد،گفت: یکی از ملزومات تأمین امنیت در کشور این است که نیروی انتظامی و قوه قضاییه با یکدیگر هم‌پوشانی داشته باشند.

 منتظری دادستان کل کشور که برای سفری سه روزه در هفته گذشته در  ارمنستان به سر می‌برد، در دیدار با  آرتور داوتیان دادستان کل ارمنستان بر فرصت‌های گسترش روابط، تسریع در فرآیندهای قانونی مربوط به هموطنان ایرانی، به‌روزرسانی امکانات در مرزها برای پیشگیری از جرم تاکید کردند.

 محصول مبارزه با فساد نباید تعطیلی کارخانه ها و بنگاه های اقتصادی باشد

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای رئیس دستگاه قضا در نشست با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: همه قوا و دستگاه ها باید تلاش کنند تا در سایه تحقق عدالت در جامعه، یک نفر از نیازهای اولیه زندگی محروم نباشد و دیگری به ثروت هنگفت برسد و به تعبیری یکی از گرسنگی و دیگری از سیری دل درد نگیرد.   

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه برخی دستگاه‌ها مثل سازمان مالیاتی و بانک‌ها هنوز بدون اطلاع رسانی مناسب افراد را ممنوع‌الخروج می‌کنند، گفت: به زودی بخشنامه‌ای برای ساماندهی ممنوع‌الخروجی‌ها صادر می‌شود.     

رییس قوه قضاییه گفت: می‌توان برای اصلاح امور، پیشگیری از جرم و تشویق افراد برای مبارزه با فساد بسیاری از مسائل را با مردم درمیان گذاشت و نباید در این خصوص خودسانسوری کرد.     

رئیس قوه قضائیه گفت: صداوسیما از مسیر افزایش همه‌جانبه دانش و اگاهی های حقوقی و همچنین تبیین حقوق عامه مردم می‌تواند دستگاه عدلیه را در پیشگیری از جرم و کاهش پرونده‌ها یاری دهد.   

رئیس قوه قضاییه ضمن موافقت با تشکیل دفتر و کارگروه‌های ۴ نفره در مراکز استان‌ها برای پیگیری و حل و فصل مشکلات حقوقی و قضایی نابینایان قبل از ورود به دادگاه، برای رفع موانع حقوقی مشارکت اجتماعی نابینایان، دستورات ویژه‌ای صادر کرد.   

دادگاه مطبوعات روزنامه فرهیختگان را مجرم نشناخت

احمد مومنی راد سخنگوی هیات منصفه مطبوعات گفت: در جلسه دادگاه مطبوعات به پرونده متهم مدیر مسئول روزنامه فرهیختگان به اتهام نشراکاذیب و انتشار مطالب خلاف واقع رسیدگی شد و با نظر هیات منصفه در اتهام فوق الذکر متهم  با اکثریت  آرا مجرم تشخیص داده نشد.

ثبت الکترونیکی ازدواج در سراسر کشور فعال شد

علی مظفری رئیس کانون سردفتران ازدوج و طلاق از ثبت الکترونیکی واقعه ازدواج خبر داد و گفت: ثبت الکترونیکی ازدواج در سراسر کشور فعال و دفاتر ثبت سنتی ازدواج حذف گردید.با ثبت الکترونیکی ازدواج، بعد از امضای سند ازدواج، اثر انگشت زوجین در سامانه ثبت خواهد شد و سند ازدواج در اختیار زوجین قرار می‌گیرد.

مهدی اقبال معاون اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز با اشاره به تلاش‌های این سازمان در این زمینه، تصریح کرد: مطابق قانون و با عنایت به دستور ریاست سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مبنی بر راه اندازی دفتر الکترونیک ازدواج، دفتر توسعه سامانه‌ها و خدمات الکترونیک ازدواج در سامانه ثبت وقایع ازدواج و طلاق طراحی شد و از تاریخ ۱۴۰۰/۰۵/۲۳ دفاتر ازدواج استان همدان و ۱۴۰۰/۰۶/۰۶ استان کردستان به صورت پایلوت و از تاریخ ۱۴۰۰/۰۷/۱۸ به صورت کشوری راه اندازی گردید.

یک میلیارد دلار؛ ارزش مجموع اقدامات اثربخش سازمان بازرسی کل کشور

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن درویشیان رییس سازمان بازرسی کل کشور  در آیین چهلمین سالروز تاسیس سازمان بازرسی کل کشور، مجموع اقدامات اثربخش مالی این سازمان در یک سال و نیم گذشته را بالغ بر ۵۱ هزار میلیارد تومان یا یک میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: با تلاش‌های سازمان بازرسی کل کشور در یک سال و نیم گذشته از تغییر کاربری بالغ بر ۳ میلیون مترمربع از اراضی جلوگیری شده است.

  رئیس سازمان بازرسی در رابطه با پرونده‌های کلان گفت: یکی از موضوعاتی که ما به‌طور جدی دنبال می‌کنیم مالیات است و متاسفانه فرارهای مالیاتی جدی داریم در این راستا ۷ میلیارد تومان مالیات با پیگیری ما از شرکت‌های دولتی، پتروشیمی، وابسته به بانک و ... وصول شده است.                                             

رییس کانون وکلا: طرح «تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار» موجب اشتغال نخواهد شد        

جلیل مالکی رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز گفت که طرح «تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار» موجب اشتغال نخواهد شد.

هشدار جلب «نعمت احمدی» در پرونده "جرم سیاسی" / محکومیت؛ پنج میلیون تومان جزای نقدی

نعمت احمدی در پرونده‌ای که به اتهام ارتکاب جرم سیاسی برای او تشکیل شده بود به پرداخت پنج میلیون تومان جزای نقدی بدل از حبس محکوم شد.

نعمت احمدی وکیل دادگستری در گفت‌گو با ایسنا، در این باره اظهار کرد: بعد از صدور رای در دادگاه مطبوعات و فرجام خواهی با توجه به تایید رای در دیوان عالی کشور، امروز اجراییه‌ای مبنی بر پرداخت مبلغ ۵ میلیون تومان بدل از ۶ ماه حبس به من ابلاغ شد که در صورت پرداخت ظرف ۱۰ روز حکم حبس اجرا نمی‌شود و الا به علت عدم پرداخت جزای نقدی برابر اخطاریه صادره، «جلب» خواهم شد.

تیراندازی به سه زن در اصفهان

رئیس کل دادگستری استان اصفهان به تشریح ماجرای تیراندازی به سه زن در این استان پرداخت.

به گزارش ایسنا به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، رئیس کل دادگستری استان اصفهان در پی انتشار گزارشی در یکی از روزنامه‌ها با عنوان «شلیک به زنان در خیابان‌های اصفهان» ، اطلاعات منتشر شده را نادقیق دانست و ضمن تکذیب صدمه به پنج نفر در این ماجرا گفت: دستگاه قضایی با قاطعیت و دقت تا صدور حکم به این پرونده رسیدگی می‌کند.

وی در رابطه با جزییات این ماجرا گفت: پس از تشکیل پرونده‌ای در این زمینه، متهم به سرعت بازداشت و در تحقیقات صورت گرفته اعتیاد این فرد به مواد مخدر صنعتی تائید و مشخص می‌شود وی با استفاده از سلاح ساچمه‌ای به تیراندازی به سه خانم اقدام کرده است.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان ادامه داد: در جریان رسیدگی به این پرونده، فقط یک نفر از آن سه نفر به پزشکی قانونی مراجعه می‌کند و طبق نظر پزشکی قانونی جراحت وارده به این فرد از نوع جراحت دامیه و جزئی بوده است.

وی در ادامه ضمن تکذیب ادعاها در مورد آزاد شدن متهم حادثه بعد از چندین روز گفت: متهم قریب به دو ماه بازداشت موقت بوده و تحقیقات مفصل و کاملی در این زمینه صورت می‌گیرد و پس از تکمیل تحقیقات و رفع ابهامات پرونده، به موجب قانون قرار وی به وثیقه تبدیل و با قرار تامین کیفری مناسب آزاد می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان با تاکید بر اینکه پرونده مسیر قانونی خود را طی می‌کند، گفت: دستگاه قضایی با قاطعیت و دقت تا صدور حکم به این پرونده رسیدگی می‌کند.

انتهای پیام

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید