امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280218
۴۸۹
۱
۰
نسخه چاپی

افسانه های نمادین: 10 معمار بزرگ مدرن زمان ما

افسانه های نمادین: 10 معمار بزرگ مدرن زمان ما

نقشی که معماری در زندگی روزمره ما ایفا می کند نجومی است. از خانه‌های جذابی که شگفت زده می‌شویم تا ساختمان‌های تاریخی و نمادین که فوراً آن‌ها را می‌شناسیم، معماری روزانه ما را احاطه می‌کند. معماران پشت این ساختمان ها و خانه ها همان چیزی هستند که ما دوست داریم و 10 معمار زیر راه را برای طراحی مبتکرانه و نوآوری های پیشرفته هموار کرده اند و پیشگامان محیط ساخته شده ما شده اند. نگاهی به آنچه که ما فکر می کنیم 10 تا از بزرگترین معماران مدرن زمان ما هستند، بیندازید.

1) فرانک گری (متولد 1929/2/28):

آثار گری اشتباهی وجود ندارد، زیرا آنها متمایزترین و بدیع ترین پدیده های معماری در اطراف هستند. اشکال ساختارشکن او نمادین هستند زیرا گردشگران به تمام ساختمان‌های او در سراسر جهان می‌روند تا از فرم‌های معماری او شگفت زده شوند. او که توسط Vanity Fair به عنوان مهمترین معمار عصر ما نامگذاری شده است، اولویت را برای معماری معاصر قرار داده است. توانایی او در ایجاد فضاهایی که فرم ها و سطوح را دستکاری می کند، برجسته ترین شاهکار او است و همه ما استفاده منحصر به فرد او از موادی را دوست داریم که تقریباً با تمام منطق در نحوه کار با یکدیگر متضاد هستند.

برجسته ترین پروژه های او عبارتند از: سالن کنسرت والت دیزنی در لس آنجلس، موزه گوگنهایم در بیلبائو، Der Neue Zollhof در دوسلدورف آلمان و هتل Marqués de Riscal Vineyard در السیگو در اسپانیا.

2) فرانک لوید رایت (متولد 6 اوت 1867)

برخی فرانک لوید رایت را بزرگترین معمار تمام دوران می دانند. زیرا او فضاهای داخلی و خارجی را یکی می دانست و در اشکال ساختمانی، روش های ساخت و ساز از زمان خود جلوتر بود و هرگز به مدرسه معماری رسمی نرفت. تربیت متواضع آمریکایی او باعث شد تا زیر نظر لوئیس سالیوان بیاموزد - یکی دیگر از افسانه های معماری و تا به امروز رایت به دلیل ساختمان های دشتی و تأثیرات ارگانیک خود مورد توجه است. فرم‌های طبیعی و ارگانیک او که به نظر می‌رسید با طبیعت یکی شده‌اند و جزئیات بدیع او، حتی پس از گذشت نزدیک به 150 سال، هنوز هم بهترین ایده‌های ساختمانی و طراحی محسوب می‌شوند.

برجسته ترین پروژه های او عبارتند از: موزه گوگنهایم در شهر نیویورک، اقامتگاه فالینگ واتر در میل ران، پنسیلوانیا، سالن گاماژ دانشگاه ایالتی آریزونا و تالیسین وست - خانه و استودیوی رایت در اسکاتسدیل، آریزونا.

3.). Ieoh Ming Pei – I.M. Pei (متولد 1917/4/26):

معمار چینی در نوجوانی برای تحصیل در رشته معماری به آمریکا آمد و بعدها به یکی از بزرگترین معماران معماری مدرن تبدیل شد. تقریبا 80 سال بعد I.M. آثار پی را می‌توان در سرتاسر جهان دید و به دلیل استفاده منحصربه‌فرد از فرم‌های هندسی و گنجاندن تأثیرات چینی در آثار او مورد توجه قرار گرفت. مرکز ملی او برای تحقیقات جوی در کلرادو مظهر اشکال هندسی نمادین Pei و وحدت با عناصر طبیعی در محیط اطرافشان است. آثار Pei بر برخی از معتبرترین دولت‌ها و سایت‌های تحسین‌شده در سرتاسر جهان است.

عمیق ترین پروژه های او عبارتند از: کتابخانه و موزه ریاست جمهوری جان اف کندی در بوستون، گالری ملی هنر در واشنگتن دی سی، لو گراند لوور (هرم) در پاریس، برج بانک چین در هنگ کنگ و موزه هنر اسلامی. در دوحه.

افسانه های نمادین: 10 معمار بزرگ مدرن زمان ما

4. زاها حدید (متولد 1950/10/31)

اولین معمار زنی که برنده جایزه معماری پریتزکر شد به زاها حدید افسانه ای رسید. حدید که در عراق متولد شد، برنده این جایزه نمادین شد که اغلب به آن "جایزه صلح نوبل معماری" می گویند. فرم های حدید به عنوان آینده نگر، غیر متعارف، متهورانه و هنری شناخته می شوند. بسیاری از پروژه‌های او هرگز ساخته نشدند و او همچنان در فهرست فوربس در رتبه 69 قدرتمندترین زنان در سال 2008 قرار گرفت. ساختمان‌های زیبای او همیشه ما را با دهان باز رها می‌کنند، انگار می‌گویند: «او چگونه این کار را طراحی کرد؟»

موزه ملی هنرهای قرن بیست و یکم، پاویون پل در ساراگوزا، پرش اسکی برگیزل در اینسبروک، مرکز علمی فاینو و خانه اپرا در گوانگجو.

5.) فیلیپ جانسون (متولد 7.8.1906)

به عنوان معمار آمریکایی که دپارتمان معماری و طراحی را در موزه هنر مدرن در شهر نیویورک تأسیس کرد، آثار معماری جانسون به راحتی قابل شناسایی هستند. خانه شیشه‌ای او در کانکتیکات یکی از آشناترین اقامتگاه‌ها با حداقل فضای داخلی است و مناظر شیشه‌ای وسیع تنها نمونه‌ای از استفاده او از این مواد بود. استفاده شگفت انگیز او از شیشه، فولاد و بعداً کریستال به شهرت جهانی او تبدیل شد. کلیسای کریستال در کالیفرنیا به نظر می رسد که باید در کتاب افسانه کودک باشد، این تجسم معماری آینده نگر است که سبک های مینیمالیسم و پاپ آرت جانسون را مشخص می کند.

برجسته ترین آثار او عبارتند از: ساختمان سیگرام در شهر نیویورک، با همکاری معمار، میس ون در روه، خانه فیلیپ جانسون در برلین، آلمان، موزه تلویزیون رادیو و کلیسای جامع کریستال در کالیفرنیا.

6.) تام رایت (متولد 1957/9/18)

آیا می‌توان به یکی از بزرگترین معماران مدرن زمان ما تبدیل شد، اگر فقط برای یک ساختمان مورد توجه قرار گرفته باشید؟ وقتی این ساختمان شناخته شده ترین هتل دبی است، بله. تام رایت، معمار بریتانیایی، مسئول برج العرب در دبی است. به دلیل امکانات مجلل خود به عنوان هتل و همچنین یکی از شناخته شده ترین ساختمان ها در معماری مدرن تحسین شده است. تام رایت که با بلندترین آتریوم جهان، مجهز به سکوی فرود هلیکوپتر و بلندترین زمین تنیس در بالای آن، مستحق پیوستن به لیست معماران بزرگ مدرن است، است.

7.) لودویگ میس ون در روهه (متولد 1886/3/27)

معمار آلمانی-آمریکایی که معمولاً با نام «میس» شناخته می شود، به همراه لوکوربوزیه و والتر گروپیوس یکی از پیشگامان معماری مدرن نامیده می شود. میس به خاطر رویکرد مینیمالیستی و «کمتر، بیشتر» به معماری شهرت داشت و تفکر آینده‌اش در استفاده از شیشه صفحه و فولاد ساختاری برای تقسیم فضاهای داخلی یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های او در معماری است. مفاهیم طرح طبقه باز نوآورانه او برای اولین بار توسط ون در روهه مورد توجه قرار گرفت و بسیاری از مفاهیم داخلی و سبک مبلمان او به طور گسترده در معماری و دکوراسیون داخلی امروزی استفاده می شود.

برجسته ترین پروژه های او عبارتند از: غرفه بارسلون، در بارسلونا، اسپانیا، گالری ملی جدید در برلین، آلمان، ساختمان سیگرام در شهر نیویورک و تالار تاج در شیکاگو، ایلینویز.

8.) رنزو پیانو (متولد 1937/9/14)

معمار ایتالیایی متولد شده در سال 2008 به عنوان یکی از 100 شخصیت برتر مجله تایم انتخاب شد. پیانو که یک معمار ایتالیایی برنده جایزه پریتزکر است، در شکل دادن به معماری مدرن که به خودی خود در به رسمیت شناخته شدن است، نقش بسزایی داشته است. شارد - بلندترین آسمان خراش اروپا در لندن با جنجال های زیادی در ساخت خود مواجه شده است، اما بسیاری بر این باورند که راهی برای پیوستن به قرن بیست و یکم به لندن داده است. در سالهای جوانی با معمار مشهور جهانی لوئیس کان کار کرد و به زودی به دلیل کاربردهای منحصر به فرد خود در مواد و جزئیات شناخته شد.

برجسته ترین پروژه های پیانو عبارتند از: شارد تازه افتتاح شده در لندن، انگلستان، مرکز علمی NEMO در آمستردام، ساختمان نیویورک تایمز در نیویورک، و فرودگاه بین المللی کانسای در اوزاکا، ژاپن.

9. ژان نوول (متولد 1945/8/12)

نوول معمار فرانسوی متولد شده است که در طول سال ها جوایز معتبر و افتخارات متعددی را برای پروژه های خود از جمله جایزه پرتیزکر در سال 2008 به دست آورده است. تحسین شده ترین شهرت نوول به دلیل برنده شدن در مسابقه طراحی برای موسسه جهان عرب در پاریس است که برای او شهرت بین المللی به ارمغان آورد. . لنزهای مکانیکی در دیوار جنوبی به طور خودکار باز و بسته می شوند و یادآور مشبک کاری عربی هستند. این دستگاه ها نور داخلی را به طور خودکار از سطوح نور بیرونی کنترل می کنند. آثار نوول در سراسر جهان شناخته شده است و استفاده او از مفاهیم نوین معماری او را از بسیاری از معماران مدرن امروزی متمایز می کند.

پروژه های قابل توجه نوول عبارتند از: موسسه جهان عرب در پاریس، ساختمان دنتسو در توکیو، زلاتی آندل در پراگ، و گازومتر A در وین و Les Grandes Tables جزیره Seguin در پاریس.

10. موشه صفدی (متولد 1938/7/14)

 صفدی محصول دیگری از شاگردی لوئی کان است که منجر به حرفه معماری مدرن قابل توجه او شد. صفدی که اصالتاً اهل حیفا است، به خاطر نمایشگاه بین‌المللی و جهانی 1967 - اکسپو 67، که جشن اصلی کانادا در طول صدمین سال آن بود، شناخته می‌شود و به عنوان یک دستاورد فرهنگی قابل توجه تلقی می‌شد. از صفدی قدردانی زیادی شده است که مدال طلا از موسسه سلطنتی معماری کانادا در میان بهترین ها است.

بهترین پروژه های صفدی عبارتند از: گالری ملی برج و شیشه ای کانادا، Habitat 67 در مونترال، و یادبود میراث خلسا در پنجاب، هند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید