امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 284821
۴۸۵
۱
۰
نسخه چاپی

افسردگی پس از ازدواج چه نشانه هایی دارد؟

به‌‌تازگی ازدواج کرده‌اید و احساس می‌کنید زودرنج، غمگین یا ناامید شده‌اید؟ اینها ممکن است نشانه‌های افسردگی پس از ازدواج باشند، اما نگران نباشید چون با اقداماتی می‌توانید آن را مهار کنید.

افسردگی پس از ازدواج چه نشانه هایی دارد؟

افسردگی پس از ازدواج چیست؟

معمولا افسردگی فرد را دچار علائمی مانند ناامیدی، احساس بی‌ارزشی، بی‌انگیزگی، عدم تمرکز، تفکر منفی و لذت‌نبردن از فعالیت‌های معمولی می‌کند.

ازدواج یکی از اتفاقات شادی‌بخش زندگی است و ممکن است با دیدن نشانه‌های افسردگی بعد از ازدواج تعجب کنید، عذاب وجدان بگیرید و از خودتان بپرسید «چرا بعد از اتفاقی که این‌قدر براش ذوق داشتم، چنین احساسی دارم؟»

احساس گناه به‌خاطر این احساسات کاملا طبیعی است. در واقع ازدواج شامل چندین تغییر بزرگ و شروع مرحله‌ای جدید در زندگی است. این تغییرات ممکن است بر خلق‌‌وخوی شما اثر بگذارند و باعث شوند دچار علائم افسردگی شوید. گاهی هم ممکن است این احساس معنای دیگری داشته باشد.

علل افسردگی پس از ازدواج

فشار رسانه‌ای و فرهنگی و خاص جلوه‌دادن روز عروسی به‌عنوان «روز بزرگ» باعث می‌شود بسیاری از افراد بعد از عروسی دچار ناراحتی یا افسردگی شدید شوند.

ممکن است بعد از ازدواج، با بازگشت به کارهای روزمره و وظایف و مسئولیت‌های شغلی احساس افسردگی کنید، چون احساس می‌کنید دیگر چیز هیجان‌انگیزی برای انتظار ندارید.

به‌گفته دکتر هدر براون روان‌درمانگر، چالش‌های مربوط به زندگی مشترک جدید نیز ممکن است استرس‌زا باشند. او می‌گوید: «گاهی دلیل این احساسات این است که فکر می‌کنید شریک زندگی‌تان آن‌طور که می‌خواهید یا فکر می‌کنید، دوست‌تان ندارد و این افکار باعث خشم، رنجش و افسردگی می‌شود.»

چطور بفهمیم این احساس افسردگی است یا ناراحتی موقتی؟

ممکن است فکر کنید دچار افسردگی پس از ازدواج شده‌اید، اما این احساسات غم و اندوه موقتی باشند. اندوه نوعی واکنش عاطفی طبیعی به ازدست‌دادن چیزی یا شخصی است که برای شما عزیز است.

ممکن است احساسات ناراحت‌کننده به‌خاطر فروکش‌کردن هیجانات ناشی از عروسی باشد. در این شرایط تمام برنامه‌ریزی‌ها و شور و شوق لباس مجلسی، پذیرایی، مهمانان و تشریفات مراسم پشت‌سر گذاشته شده‌اند و شما دوباره به روال معمول زندگی بازگشته‌اید.

تغییرات مهم زندگی، حتی آنها که شادی‌آورند، معمولا با ازدست‌دادن همراه‌اند. با رفتن به دانشگاه دوران پرهیجان نوجوانی را رها می‌کنیم؛ با بچه‌دارشدن آزادی زندگی بدون بچه را از دست می‌دهیم و پس از ازدواج نیز بخشی از هویت مستقل خود را رها می‌کنیم. با این تفاسیر طبیعی است که وقتی ناگهان از زندگی مجردی وارد زندگی زناشویی می‌شوید، کمی احساس ناراحتی کنید. البته خوشبختانه این احساسات موقتی هستند.

چطور با افسردگی بعد از ازدواج مقابله کنیم؟

افسردگی بعد از ازدواج احساسی کاملا طبیعی است که به‌راحتی می‌توانید آن را مهار کنید و احساس بهتری داشته باشید. علاوه بر کمک‌گرفتن از متخصص، خودمراقبتی افسردگی هم ممکن است مفید باشد. چند مورد از مهم‌ترین راهکارهای خودمراقبتی در برابر افسردگی را در این قسمت مرور می‌کنیم.

1. دلایل احساس مطمئن‌نبودن از ازدواج را شناسایی کنید

ازدواج نقطه عطف بزرگی در رابطه است. هرچقدر هم که با هم بوده‌ باشید یا بابت ازدواج خود هیجان‌زده و مطمئن بوده باشید، تغییر رابطه از قرار ملاقات به ازدواج قانونی ممکن است بسیار دلهره‌آور باشد و باعث شود فکر کنید تصمیم اشتباهی گرفته‌اید. ممکن است منشأ این احساس تأثیر اطرافیان یا حرف‌ها و تجربیات آنها باشد. طبق تحقیقات‌، نارضایتی از رابطه و افسردگی پس از ازدواج مرتبط‌اند.

اولین گام شناسایی این وضعیت است. گاهی اوقات‌ مطمئن‌نبودن از تصمیم ازدواج ممکن است شما را مضطرب کند و باعث ابهام شرایط شود. توانایی صحبت‌کردن درباره این وضعیت باعث می‌شود که بتوانید به‌درستی نگرانی‌های خود را برطرف کنید. مثلا به‌جای گفتن «من نمی‌دانم بعد از ازدواج باید چطور رفتار کنم»، کمی عمیق‌تر کنکاش کنید تا بفهمید دلیل این‌ شک و تردید چیست.

• آیا نگرانید مجبور شوید کارهایی را کنار بگذارید که قبل از ازدواج از آنها لذت می‌بردید؟

• نگران انتظارات خود و همسرتان برای انجام وظایف یا امور مالی هستید؟

• نگران تغییر هویت‌تان به‌عنوان فردی متأهل هستید؟

شناسایی و برچسب‌گذاری احساسات اولین گام برای مهار آنهاست؛ نگرانی‌های کوچک و بزرگتان را یادداشت کنید.

2. با همسرتان درباره احساسات‌تان صحبت کنید

یکی از راهکارهای مفید برای مهار احساس تردید در ازدواج این است که با شریک زندگی‌تان درباره آن صحبت کنید. بر اساس پژوهش‌ها، صحبت‌کردن درباره این موضوع صمیمیت زن و شوهر را افزایش می‌دهد و همچنین فرصتی برای تعیین قوانین و انتظارات دو طرف فراهم می‌کند.

افسردگی بعد از ازدواج برای هر دو شریک زندگی چالش‌برانگیز است. احساسات‌تان را پنهان نکنید و با همسرتان درباره آن صحبت کنید. همدلی همسرتان با شما بسیار کمک‌کننده خواهد بود. با این کار تیمی قوی تشکیل خواهید داد تا با افسردگی مقابله کنید و از این شرایط خلاص شوید.

موقع صحبت‌کردن به‌جای جملاتی که با «تو» شروع می‌شوند، جملات‌تان را با «من» شروع کنید. عباراتی که با «تو» شروع می‌شوند، معمولا انتقادی مطرح می‌شوند و اغلب منجر به حالت تدافعی می‌شوند که باعث می‌شود گفت‌وگوی سازنده‌ای شکل نگیرد.

3. بخش‌هایی از زندگی مجردی خود را حفظ کنید

ازدواج‌کردن به‌معنای کنارگذاشتن کامل زندگی مجردی نیست. اگر فکر می‌کنید احساس ناامیدی و افسردگی بعد از ازدواج به‌خاطر دورشدن از خانواده، دوستان یا کارهای موردعلاقه‌تان است، همچنان می‌توانید آن بخش‌هایی از زندگی را که باعث شادی شما می‌شوند، حفظ کنید.

با خانواده یا دوستانتان قرار بگذارید و با هم وقت بگذرانید. فعالیت‌های موردعلاقه‌تان را انجام بدهید و دوباره شور و شوق دنیای مجردی را احساس کنید.

4. هدف جدید تعیین کنید

فکر می‌کنید عروسی تمام شده است و دیگر هیجان هیچ اتفاق بزرگی را ندارید؟ اشتباه می‌کنید. زندگی پر از است از اتفاقات و هیجانات بزرگ و شگفت‌انگیز! کافی‌ است هدف تعیین کنید و برای رسیدن به هدفتان تلاش کنید. رسیدن به هدف به‌منزله همان اتفاق بزرگی است که هیجانش را دارید. برخی از برنامه‌های مفرحی که می‌توانید با آنها شاد باشید، عبارت‌‌‌اند از:

• برنامه‌ریزی برای تعطیلات خانوادگی

• برگزاری مهمانی خانوادگی

• پس‌انداز برای خرید خانه جدید

• آماده‌شدن برای اولین سالگرد ازدواج

• بازسازی یا تغییر دکوراسیون منزل

• جشن‌ گرفتن تولد همسر

  • منبع
  • چطور

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید