امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279888
۸۰۳
۱
۰
نسخه چاپی

الکساندر دوگین؛ مردی که به مغز پوتین معروف است کیست؟

الکساندر دوگین؛ مردی که به مغز پوتین معروف است کیست؟

نام الکساندر دوگین برای اکثر افراد خارج از روسیه شناخته شده نیست، اما اکنون میلیون ها نفر آشکارا با عواقب ایده های عجیب این مرد سروکار دارند.

از دوگین 60 ساله گاهی به عنوان "مغز پوتین" یاد می شود. در حالی که جهان با وحشت حملات به اوکراین را تماشا می کند، درک گسترده تری از ایده های دوگین لازم است.

الکساندر گلیویچ دوگین در تاریخ 7 ژانویه 1962 در مسکو به دنیا آمد.

دوگین که محصول اواخر دوره افول شوروی است، متعلق به خط طویل و مأیوس کننده نظریه پردازان سیاسی است که گذشته قوی و باشکوهی را ابداع می کنند - آغشته به عرفان و مطیع قدرت - برای توضیح یک حال شکست خورده که آینده در بازپس گیری این گذشته از لیبرال تجاری و جهانی شدن (که اغلب توسط قوم یهود نمایندگی می شود) نهفته است.

دوگین به یک مفسر سیاسی پرکار و به گفته برخی، کارشناس تأثیرگذار در روسیه جدید پوتین تبدیل شده است. دوگین یک نظریه پرداز معروف فاشیسم در دهه 1990، امروز خود را به عنوان یک "مرکز رادیکال" و حامی سرسخت سیاست های خارجی اقتدارگرایانه داخلی و ضدغربی روسیه معرفی می کند. هم مقالات پرشور او در دفاع از پوتین و هم ضدآمریکایی شدید او، ظاهراً در کرملین محبوب هستند. هیچ توضیح دیگری برای حضور مکرر دوگین در برنامه‌های شبانه محبوب در شبکه‌های تلویزیونی تحت کنترل دولت روسیه، یا مقالات متعدد او در بسیاری از روزنامه‌ها و وب‌سایت‌های مسکو که آخرین خط کرملین را به گلوی مردم روسیه می‌کوبند، ممکن نیست.

در کتاب خود، الکساندر دوگین: نسخه روسی راست رادیکال اروپایی؟ مارلن لاروئل، دانشمند علوم سیاسی، می نویسد که دوگین مخترع شکلی از فاشیسم روسی است که ایدئولوژی های راست افراطی مبتنی بر نازیسم باطنی، سنت گرایی، انقلاب محافظه کار آلمان و راست جدید اروپایی را به عنوان ستون فقرات خود در خود جای داده است.

تأثیر افکار دوگین بر روسیه امروزی (از جمله رهبران سیاسی) نه تنها توسط پیروان او، بلکه مخالفان فلسفی و سیاسی او نیز شناخته شده است. ایده‌های او گاهی بحث‌برانگیز یا ناسازگار ارزیابی می‌شوند، اما تقریباً همه موافق هستند که آنها الهام‌بخش و بدیع هستند.

دوگین معتقد است قبل از اینکه مدرنیته همه چیز را خراب کند، مردم روسیه با انگیزه معنوی قول دادند اروپا و آسیا را در یک امپراتوری بزرگ متحد کنند که به درستی توسط روس‌های قومی اداره می‌شود. افسوس که یک امپراتوری رقیب مبتنی بر دریا متشکل از فردگرایان فاسد و پول گیر، به رهبری ایالات متحده و بریتانیا، سرنوشت روسیه را خنثی کرد و «اوراسیا» - اصطلاح او برای امپراتوری آینده روسیه - را پایین آورد.

او می گوید: بحران کنونی نتیجه منطقی زوال نظام لیبرال جهانی، به وضوح تحت رهبری غرب است. این راهی است که همه چیز آشکار می شود. این نوعی هژمونی لیبرال است که با تک قطبی ژئوپلیتیکی دوچندان شده است. بنابراین، بحران ناشی از لیبرالیسم غربی و نظام تک قطبی غرب است.

او می گوید: ما باید خودمان، همه مردم، مردم ترکیه، مردم روسیه، مردم چین، مردم اروپا، مردم آمریکا را از این باتلاق لیبرال بین المللی آزاد کنیم. ما باید خود را از گفتمان توتالیتر ساخته شده بر اساس این دگم «بدیهی» که تنها لیبرالیسم را می توان به عنوان یک ایدئولوژی جهانی پذیرفت، که فقط ارزش های غربی باید به عنوان چیزی جهانی جذب شود، رها کنیم. دولت-ملت ها نمی توانند مستقلاً حاکمیت واقعی را ایجاد، تأمین و حفظ کنند. ما باید با هم با این فشار جهانی مقابله کنیم. مهمتر از همه، در مرحله کنونی، ما نیاز به ایجاد یک اتحاد چند قطبی بین همه قدرت ها، همه دولت ها، همه کشورها و تمدن هایی داریم که برای استقلال خود می جنگند. این ادامه منطقی استعمار زدایی است. استعمارزدایی تمام نشده است. تازه شروع شده است.

دوگین در انتقاد از لیبرالیسم می گوید: برای اینکه مدرن‌تر، توسعه‌یافته‌تر و مرفه‌تر باشید، موظف هستید که لیبرال‌تر، دموکرات‌تر، جامعه بازتر، جامعه مدنی‌تر داشته باشید. در آن بستر جهانی، خود غرب نوعی نقش رهبری را برای خود تضمین کرده یا فکر می‌کند که باید از آن پیروی کند. فرض بر این است که تاریخ غرب معادل سرنوشت جهانی بشریت است. در این سطح ایدئولوژیک لیبرالیسم به عنوان یک ایدئولوژی ضروری جهانی در نظر گرفته می شود که باید توسط همه پذیرفته شود. اگر مقاومت کنید، با تمام عواقب، جنگ و عملیات تغییر رژیم، در میان «کشورهای سرکش» قرار خواهید گرفت.

ایدئولوژی سیاسی لیبرالیسم جهانی با جنبه های دیگر، با رهبری ژئوپلیتیک، اقتصادی و سیاسی کشورهای غربی و بالاتر از همه ایالات متحده همراه است. بنابراین، ما در یک طرف تک قطبی ایدئولوژیک با سلطه لیبرال ها و از سوی دیگر، ما تک قطبی ژئوپلیتیک، نظامی، سیاسی، استراتژیک و اقتصادی غرب را داریم.

دوگین نویسنده بیش از 30 کتاب، از جمله مبانی ژئوپلیتیک و چهارمین نظریه سیاسی است. اما این مبانی ژئوپلیتیک است که علت بسیاری از نگرانی های جهان و اکنون اوکراین است.

دوگین در کار بزرگ خود، "مبانی ژئوپلیتیک: آینده ژئوپلیتیک روسیه" که در سال 1997 منتشر شد، نقشه بازی را با جزئیات ترسیم کرد و ولادیمیر پوتین اصرار داشت این کتاب به کتاب درسی رسمی آکادمی ستاد کل ارتش روسیه تبدیل شود.

دوگین کعتقد بود اوکراین به عنوان یک کشور مستقل با جاه طلبی های ارضی خاص، خطری عظیم برای کل اوراسیا است" و "بدون حل مسئله اوکراین" به طور کلی بی معنی است که در مورد سیاست قاره صحبت کنیم.

دوگین به عنوان نویسنده کتاب الحاق کریمه به روسیه، نوشته است که جنگ بین روسیه و اوکراین "حتمی" است و گفته است که "رنسانس روسیه فقط می تواند توسط کی یف متوقف شود".

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید