امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 274491
۷۲۰۱
۶
۰
نسخه چاپی

امورایس (املت ژاپنی) چیست؟ | طرز تهیه امورایس (املت ژاپنی)

طرز تهیه امورایس (املت ژاپنی)

امورایس ، ترکیبی از پلوی سرخ کرده با سس، یک خوراک سبک غربی ابداع شده در ژاپن، به همراه یک املت است که گفته می شود ابداع فرانسه می باشد.

امورایس (املت ژاپنی)

امورایس ، ترکیبی از پلوی سرخ کرده با سس، یک خوراک سبک غربی ابداع شده در ژاپن، به همراه یک املت است که گفته می شود ابداع فرانسه می باشد. حدود یکصد سال پیش خوراک های سبک غربی شروع به گسترش در ژاپن کردند. تنها حدود پنجاه سال قبل از این تاریخ بود که ژاپن درهای خود را بر روی جهان گشوده بود.

مردم خوراک های سبک غربی را متناسب با ذائقه ی خود تغییر می دادند. انواع مختلفی از خوراک های سبک غربی از جمله امورایس ابداع شدند.

گفته می شود که امورایس، در رستوران هایی شروع به ارایه شد که خوراک های ارزان قیمت سبک غربی را به توده ی مردم ارایه می دادند. نظریه های مختلفی در این باره که چه کسی برای نخستین بار به این ایده رسید، وجود دارد. یک نظریه این است که این خوراک نخستین بار در یک رستوران سبک غربی در توکیو به عنوان غذای کارکنان رستوران ابداع شد. این ممکن است برای سرآشپزهایی که سرشان خیلی شلوغ است ابداع شده باشد که می توانستند با یک دست آن را با قاشق بخورند و یک دست دیگرشان آزاد بود تا مراقب قابلمه های روی اجاق باشند.

نظریه ی دیگر این است که یک رستوران سبک غربی در اوساکا این خوراک را برای نخستین بار درست کرد. گفته می شود که این رستوران به مشتری های دایمی خود، پلوی سرخ شده با قارچ، پیاز و سس داد که روی آن یک املت گذاشته شده بود. این خوراک آن اندازه محبوب بود که تبدیل به خوراک دایمی فهرست غذای رستوران شد.

این خوراک همیشه مورد علاقه ی کودکان بوده است و محبوبیت آن بین بزرگسالان نیز تا اندازه ای است که شمار زیادی از رستوران های ویژه ی امورایس وجود دارند. به جز نوعی که امروز و در این برنامه یاد گرفتید، این خوراک انواع مختلف دیگری نیز دارد. یک نوع، دارای پلو مرغ سرخ کرده است که در یک املت نیم پز پیچیده می شود که سپس روی آن سس ریخته می شود.

مواد لازم امورایس( املت ژاپنی) برای ۴ نفر

- پلو دمی گرم، ششصد گرم
- نصف پیاز، یکصد و بیست گرم
- گوشت مرغ پوست کنده، یکصد و بیست گرم
- کره، سی گرم
- سس گوجه فرنگی، نصف پیمانه (صد میلی لیتر)
- تخم مرغ، شش عدد
- روغن گیاهی، چهل میلی لیتر
- نمک و فلفل
- کمی سس اضافه برای پوشاندن روی املت

امورایس (املت ژاپنی) چیست؟ | طرز تهیه امورایس (املت ژاپنی)

طرز تهیه امورایس (املت ژاپنی)

پیاز را به شکل مکعب های یک سانتی متری خرد کنید. مرغ را نیز همانند پیاز به تکه های مکعبی شکل یک سانتی متری درآورید. کمی نمک و فلفل روی مرغ بپاشید.

کره را در یک ماهیتابه ریخته و آب کنید. پیاز را روی حرارت ملایم سرخ کنید تا نرم شود. مرغ را اضافه کرده و سرخ کنید تا مغز پخت شود. سس را اضافه کنید و خوب هم بزنید.

ماهیتابه را از روی اجاق بردارید. با یک قاشق چوبی برنج گرم را هم بزنید تا همه ی مواد به خوبی با هم مخلوط شوند. ماهیتابه را دوباره روی اجاق قرار دهید. آن را روی حرارت متوسط سرخ کنید و به آن نمک و فلفل بزنید. پلو مرغ سرخ شده را به چهار قسمت تقسیم کنید. هر یک از آنها را با کمک یک پوشش پلاستیکی به شکل بادام درآورید.

تخم مرغ ها را در یک کاسه بشکنید و بن زرده آنها را که سفید رنگ است جدا کنید. به آنها نمک زده و با یک چنگال هم بزنید.این مخلوط را به چهار قسمت تقسیم کنید.

ماهیتابه کوچک (حدود بیست سانتی متر قطر) را روی حرارت متوسط گرم کنید. دو قاشق چایخوری روغن گیاهی، اضافه کنید و مطمئن شوید که روغن در داخل ماهیتابه پخش شده است. یک قسمت از مخلوط تخم مرغ را اضافه کنید. یک یا دو بار با یک چنگال هم بزنید و سپس ماهیتابه را به ارتفاع ده سانتی متر بالای حرارت اجاق گرفته و آن را بچرخانید تا این که مخلوط تخم مرغ به طور یک دست گسترده شود. وقتی که املت کمی خودش را گرفت، ماهیتابه را از روی حرارت بردارید و یک قسمت از برنج سرخ کرده را وسط املت بگذارید.

با یک چنگال، لبه های املت را بلند کرده و روی برنج سرخ شده بگذارید. از عقب ماهیتابه شروع کنید تا به جلوی آن برسید. روی ماهیتابه یک بشقاب قرار دهید و ماهیتابه را برگردانید تا املت داخل بشقاب قرار گیرد. شکل آن را با کمک یک تکه پوشش پلاستیکی درست کنید. روی املت سس گوجه فرنگی بریزید.

  • منبع
  • داروما

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید