امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 270856
۳۸۶
۱
۰
نسخه چاپی
سخنگوی وزارت خارجه

امکان استفاده از مکانیسم ماشه علیه ایران وجود ندارد/ممانعت از عیادت از روانچی نشانه سقوط اخلاقی آمریکاست/امیدواریم طرح ژاپن هم به دیدار این‌ و آن منوط نشود

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: جزییات طرح صلح هرمز به زودی برای هشت کشوری که به این ائتلاف دعوت شده اند، به صورت مکتوب ارائه می‌شود

شرط آمریکا برای عیادت ظریف از روانچی ارزش شنیدن نداشت/ طرح شینزوآبه هنوز قابلیت اجرا دارد
 

پایگاه خبری حقوق نیوز

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: جزییات طرح صلح هرمز به زودی برای هشت کشوری که به این ائتلاف دعوت شده اند، به صورت مکتوب ارائه می‌شود.

به گزارش انتخاب به نقل از خبرگزاری ها، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه صبح دوشنبه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، با گرامی داشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس و فرماندهان جنگ تحمیلی و روز مولانا گفت: مهمترین تحول دیپلماتیک طی روزهای اخیر، برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد است که ایران در آن، حضور پررنگ و فعالی داشت. روحانی در این سفر که به مدت سه روز طول کشید، دیدارهای پرباری داشت و سخنرانی مهمی را مطرح کردند.
وی با اشاره به ابتکار طرح هرمز برای امنیت منطقه توسط رئیس‌جمهوری و دیدار وی با ۱۵ تن از سران کشورهای مهم دنیا و گفت وگو با اندیشمندان و رسانه‌های مهم آمریکایی، اظهار داشت: محمد جواد ظریف در نیویورک با ۲۲ تن از همتایان خود و هفت نفر از مقامات سازمان ملل متحد و سازمان‌های بین‌المللی دیدار و گفت و گو کرد.
رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه ادامه داد: وی علاوه بر همراهی با رئیس‌جمهوری در نشست‌ها، در برخی از نشست‌ها به صورت جداگانه شرکت و سخنرانی کرده و مواضع ایران را تشریح کردند. حدود هشت مصاحبه و ۱۰ دیدار با نخبگان و کانون‌های اندیشه‌ور انجام دادند و عصر امروز هم همراه با رئیس‌جمهوری عازم ارمنستان هستند.
وی با اشاره به سفر امروز رئیس جمهوری به ایروان (پایتخت ارمنستان) اظهارداشت: سفر رئیس‌جمهوری علاوه بر اجلاس اوراسیا، دوجانبه نیز ارزیابی می‌شود و وی با مقامات ارمنستان و کشورهای دیگر نیز دیدارهایی انجام می‌دهد

جزئیات طرح صلح هرمز به زودی به صورت مکتوب ارائه می‌شود

موسوی درباره جزییات طرح صلح هرمز تصریح کرد: جزییات طرح به زودی به صورت مکتوب ارائه می‌شود به ویژه برای هشت کشوری که دعوت کرده‌ایم که در این ائتلاف حضور داشته باشند. این ابتکار زیر چتر سازمان ملل ارائه شده است. هدف این طرح، ایجاد صلح و امنیت منطقه است.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا، درباره ادعای گاردین مبنی بر تهدید اروپا برای خروج از برجام در صورت تداوم کاهش تعهدات برجامی خاطرنشان کرد: من از تهدید اتحادیه اروپا خبری ندارم اما اگر منظورش این است که می‌خواهند از مکانیزم کاهشی استفاده کنند، غیرقانونی است. اگر بخواهند "اسنپ بک" انجام دهند، این اقدام از اکنون مرده است چراکه ما اقدامات جبرانی برای خود و آنها در برجام پیش‌بینی کرده بودیم.
وی افزود: اگر ایران نقض برجام انجام می‌داد، آنها می‌توانستند اسنپ بک را انجام دهند اما اگر قرار بر این بود که آنها نقض برجام انجام دهند، ایران در قالب دو ماده ۲۶ و ۳۶ برجام، اقدامات جبرانی انجام دهد.
موسوی خاطرنشان کرد: اگر آنها بخواهند در پاسخ به اقدامات جبرانی ما، اقدامات جبرانی انجام دهند، اقدام خنده‌دار و اشتباهی است و ما به آنها توصیه می‌کنیم که این اقدامات را انجام ندهند.

امکان استفاده از مکانیسم ماشه علیه ایران وجود ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره احتمال ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت درخصوص برجام گفت: همانطور که گفتم، چنین طرحی مرده است و از نظر حقوقی و قانونی امکان استفاده اروپا از مکانیزم ماشه و اسنپ بک وجود ندارد.

درباره سفر عبدالمهدی به ایران هنوز چیزی قطعی نشده است

دیپلمات عالیرتبه کشورمان در پاسخ به سوالی درباره احتمال تنش‌زدایی و میانجیگری میان ایران و عربستان ابراز داشت: همیشه امکان حل اختلافات از طریق گفت‌وگو وجود داشته است. ایران تلاش کسانی که بخواهند منطقه دچار ناامنی نباشد را نفی نمی‌کند. ما همیشه اعلام می‌کنیم که چه به صورت مستقیم و چه به صورت مستقیم و میانجیگرانه، این اقدامات را نفی نمی‌کنیم ولی قبلا کشورهایی از آسیا و اروپا بودند که این تلاش را کردند، به ایران اطلاع دادند و ایران پذیرفت و گفت که از این تلاش‌ها استقبال می‌کند ولی طرف مقابل براساس برخی محاسبات و توهمات این آمادگی را ندارد ولی هر وقت این آمادگی ایجاد شد، ما آماده تنش‌زدایی هستیم.
وی درباره احتمال سفر عادل عبدالمهدی به تهران بیان کرد: اگر بخواهند بیایند، قدم‌شان روی چشم ماست. هنوز چیزی قطعی نشده است و اگر نهایی شد، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسیم

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره فشار رژیم صهیونیستی به ایران درخصوص عدم بازی کردن ورزشکاران ایرانی در مقابل صهیونیست‌ها یادآور شد: رژیم‌های نامشروع از هر راهی برای خودنمایی استفاده می‌کند و رژیم صهیونیستی نیز درصدر این رژیم‌ها است. آنها اخیرا با استخدام برخی ورزشکاران به دنبال افتخارآفرینی برای خود هستند.
موسوی با بیان اینکه ایران این رژیم را به رسمیت نمی‌شناسد و موضوع، بازی کردن تیم‌ها با آنها نیست، بیان کرد: نه ضعف داریم و نه نگرانیم بلکه موضوع آن است که رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسیم و اعتباری برای ما ندارند.

گفت و گوهای ظریف با نمایندگان کنگره درباره تحولات منطقه و مسائل دوجانبه بوده است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره گفت‌وگوهای ظریف با نمایندگان کنگره در سفر اخیرش به نیویورک اظهار داشت: ارتباط با نمایندگان کنگره که دولتی نیستند، همیشه وجود داشته است. تا قبل از تحریم، آنها به محل اقامت ظریف یا مکان‌های دیگر می‌آمدند و دیدار انجام می‌شد. پس از تحریم ملاحظه کردند و سعی کردند رایزنی‌ها، تلفنی و غیرحضوری باشد.
وی یادآورشد: گفت‌وگوها درباره تحولات منطقه‌ای و دوجانبه بوده و آنها تلاش کرده‌اند از نقطه نظرات ایران مطلع شوند.

ابتکارات بن‌بست شکن منوط به دیدار با ترامپ شد

موسوی درباره طرح مجدد پیشنهاد عضویت دائمی ایران به پروتکل الحاقی در صورت لغو تحریم‌ها در سفر اخیر روحانی و ظریف به نیویورک تصریح کرد: در سفر کوتاه ظریف، تلاش شد ابتکارات بن‌بست‌شکنی ارائه شود ولی همه این طرح‌ها منوط به دیدار با ترامپ شد که در این شرایط قطعا، قابل وصول نیست. من فکر نمی‌کنم این موضوع مطرح نشده باشد. این موضوع به عنوان ابتکار قبلا نیز برای از بین بردن بن‌بست‌های موجود مطرح شده بود.

اروپایی‌ها تعهدات خود را به خواست‌آمریکا گره زدند

وی با بیان اینکه حرف اول ما با اروپایی‌ها این است که به تعهداتشان عمل کنند، خاطرنشان کرد: موضوع آمریکا موضوع ثانوی است ولی آنها نتوانستند این دو موضوع را جدا کرده و تعهدات خود را به درخواست آمریکا گره زده‌اند.
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره طرح جایگزین (پلن بی) ایران در مقابل رد پیشنهاداتش از سوی کشورهای عضو برجام ابراز داشت: مقاومت دیپلماتیک ما در چارچوب سیاست مقاومت فعال نظام است. ما راه را به آمریکایی‌ها نشان داده‌ایم. ما ابتکارعمل داشته و راه را ارائه کرده بودیم. آمریکایی‌ها هم می‌دانند راه خروج از بن بست چیست.
موسوی درباره تحریم اخیر شرکت‌های چینی از سوی آمریکا به بهانه همکاری با ایران گفت: آمریکا خیلی بر قدرت اقتصادی خود حساب می‌کنند ولی این حربه به زودی کند خواهد شد. اگر آنها بخواهند مدام از این حربه استفاده کنند حربه به خودشان برمی‌گردد. این اقدام مخالف قوانین تجارت آزاد میان کشورهاست و این یکجانبه‌گرایی قلدرمابانه دیر یا زود گربیان خیلی‌ها را خواهد گرفت.
وی اضافه کرد: دولت و ملت چین واکنش خوبی نشان دادند و برخلاف برخی از کشورهای دیگر،قلدرمابی و یکجانبه‌گرایی آمریکا را نپذیرفته‌اند.

اقدام یمن دفاع مشروع است/ اتهامات عربستان پایه و اساسی ندارد

این دیپلمات کشورمان درخصوص موضع ایران درباره حملات انصارالله به عربستان و مواضع تند ریاض در این باره یادآور شد: آنچه یمن انجام می‌دهد، دفاع مشروع و مورد حمایت ماست. آنها چهار سال و نیم زیرشدیدترین فشارها هستند و این واکنش‌ها، طبیعی است. اتهاماتی هم که زده می‌شود، خودشان می‌دانند اساس و پایه‌ای ندارد و جز شرمساری چیزی نیست. تنها راه خروج آبرومندانه از این بحران پذیرش آتش‌بس و آغاز گفت‌وگو است.
موسوی درخصوص طرح عمران خان برای میانجیگری میان ایران و عربستان عنوان کرد: ما از همه اقدامات برای کاهش تنش استقبال می‌کنیم و از آقای عمران خان هم تشکر می‌کنیم.
وی درباره دیدار جابری انصاری با عمار حکیم هم گفت: جابری انصاری براساس وظایف خود به عراق سفر کردند. ایشان معاون امور ایرانیان، کنسولی و مجلس هستند و لازم بود قبل از اربعین، یک هماهنگی در سطح بالا انجام شود. ایشان در چارچوب این موضوع دیدارهایی را در عراق انجام دادند. در حین سفر برخی ملاقات‌هایی را از جمله با عمار حکیم انجام دادند که دیدار دیپلماتیک ساده و معمولی بود.

راه ارسال کمک‌های انسان دوستانه به یمن بسته است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به ادعای عربستان مبنی بر ارسال تسلیحات از سوی ایران به یمن هم اظهار داشت: یمن تحت شدیدترین محاصره است و به قول عوام، چوب کبریت هم وارد آنجا نمی‌شود و حتی کمک‌های انسانی نیز نمی‌توان برای آنها فرستاد و سازمان‌های بشردوستانه هم این موضوع را اعلام کردند.
وی اضافه کرد: ما آماده هستیم کمک‌های انسانی خود به ویژه کمک‌های دارویی و غذایی را به مردم جنگ‌زده یمن برسانیم ولی این راه بسته است. امیدواریم بعد از آتش‌بس، راه برای ارسال کمک‌های انساندوستانه فراهم شود.

آماده اینم سوء تفاهمات را رفع کنیم

موسوی درباره موضع امارات مبنی بر اینکه به ابتکار صلح هرمز نمی‌پیوندد، تصریح کرد: کشورها براساس منافع خود تصمیم می‌گیرند. ما آماده هستیم با تک تک کشورها به ویژه امارات چه به صورت جمعی و چه به صورت جداگانه گفت‌وگو کرده و سوء تفاهمات را رفع کنیم. از طرف ما، این اطمینان به همه کشورها داده شده است که ایران خواهان صلح، امنیت، ثبات و پیشرفت در کشورها است و این مسئله، نه با خرید از خارج بلکه از طریق همکاری‌های منطقه‌ای خواستاریم و امیدواریم آنها نیز هرچه زودتر به این جمع‌بندی برسند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان خاطرنشان کرد: ایران موافق هر گونه اتخاذ شیوه‌های مسالمت‌آمیز و دموکراتیک برای کشورهای منطقه است. رویکرد انتخابات از سوی دولت و ملت افغامستان، از سوی ایران حمایت می‌شود. راهکار صلح و ثبات در این کشور، در گرو حضور همه گروه‌ها و جریان‌ها است که از طریق دولت مرکزی وارد پروسه‌ای شوند که منتهی به صلح و ثبات شود.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه ادامه داد: ایران حامی افغامستان با ثبات و امن است و همواره در گفت‌وگوهایش با جریان‌های مختلف و دولت‌های دیگر بر این سیاست اصولی خود پافشاری کرده است.

موسوی درباره اظهارات نخست‌وزیر انگلیس مبنی بر اینکه لازم است از این به بعد با ایران درباره مسائل منطقه‌ای گفت‌وگو کرد، ابراز داشت: آنها همان تعهداتشان درباره برجام را انجام دهند، بعد سراغ دیگر مسائل بروند.

وی درباره هماهنگی صحبت‌های رئیس‌جمهور در نیویورک با ارکان مختلف نظام بیان کرد: صحبت‌های رئیس‌جمهور به عنوان رئیس قوه مجریه و رئیس شورای عالی امنیت ملی با پشتوانه ارکان نظام است و دستگاه‌های مختلف از نظرات ایشان مطلع هستند.

امیدواریم طرح ژاپن هم به دیدار این‌ و آن منوط نشود

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آخرین وضعیت ابتکار ژاپن برای خروج از بن بست در برجام یادآور شد: شینزو آبه هم در سفر به ایران و دیدارهایی که با مقامات جمهوری اسلامی انجام دادند و هم در سفر ظریف به توکیو، خواستار ارائه پیشنهادات و راه‌حل‌هایی بودند که مشکل بی‌تعهدی اعضای برجام حل شود.
موسوی یادآورشد: ایشان در قالب حسن نیت‌ طرحی را از طرف خودشان ارائه کرده بودند که با طرح فرانسه مشابهت داشت ولی در قالب روابط دوجانبه ایران و ژاپن بود و بر اساس آن، آنها نفت ایران را خریداری کرده و اعتباری برای ما تخصیص دهند.

این دیپلمات عالیرتبه کشورمان اضافه کرد: این طرح هنوز همچنان قابلیت اجرایی دارد و قابل پیگیری است اما امیدواریم به دیدار با این و آن منوط نشود. ژاپن هرچند عضو برجام نیست ولی از دوستان قدیمی ایران است و به همین خاطر این پیشنهاد مطرح شد. اگر این ابتکار اجرایی شود، ایران از آن استقبال می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا طرح فرانسه درباره برجام به بن بست رسیده است؟ عنوان کرد: همیشه ابتکار و پیشنهاد وجود داشته و حتی برخی ابتکارات از سوی ایران مطرح شده است. آنچه فعلا برای ما اهمیت دارد این است که اروپا به تعهداتش عمل کند تا بعد از 15، 16 ماه قانع شویم گام دیگری برنداریم ولی آنها اجرای تعهداتشان را به آمریکا گره زده‌اند.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: امیدواریم آنها راهکاری برای طرح‌شان پیدا کنند. مناسبات اروپا با آمریکا مربوط به خودشان است و ما دخالتی نمی‌کنیم ولی گفته‌ایم اگر اتفاقی رخ ندهد، ایران براساس برجام به کاهش تعهدات ادامه می‌دهد.

این دیپلمات کشورمان درباره رزمایش مشترک ایران و چین و روسیه در اقیانوس هند و دریای عمان گفت: من این خبر را نشنیده‌ام. ایران همیشه در دریای عمان رزمایش داشته ولی اینکه مشترک با سایر کشورها باشد، من نشنیده‌ام.

موسوی درباره ادعاهای مطرح شده از سوی وزرای امور خارجه امارات و بحرین درباره مالکیت بر جزایر سه گانه ایرانی اظهار داشت: هر ازچندگاهی ادعاهای بی‌اساس در این باره مطرح می‌شود. پاسخ ایران آن است که هرگونه نگاه چپ به جزایر ایران عواقب خواهد داشت. حاکمیت تاریخی ایران در این منطقه و جزایر مسلم است و حرف‌های آنها قابل اعتنا نیست.

مسائل داخلی آمریکا به مردم این کشور مربوط است

وی در پاسخ به سوالی درباره تحولات داخلی آمریکا و کلید خوردن استیضاح ترامپ از سوی کنگره تصریح کرد: مسائل داخلی آمریکا را در محاسبات خود دخالت نمی‌دهیم. مسائل داخلی آمریکا مربوط به دولت و ملت آمریکاست. اگر تخلفی رخ داده، کنگره به آن رسیدگی می‌کند.
وی یادآورشد: ترامپ حرف‌های ضد و نقیض زیاد مطرح کرده است. بسیاری از آنها دروغ است و اراده‌ای برای اجرای آنها ندارد. همزمان با اعلام آمادگی برای دیدار با رئیس‌جمهور، در سخنرانی‌اش در سازمان ملل می‌گوید نه تنها تحریم‌ها را برنمی‌دارند بلکه افزایش می‌دهند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: تحولات داخلی آمریکا برای ما مهم نیست. همانطور که در موضوع بولتون مطرح کرده‌ایم جابجایی مهره‌ها مهم نیست بلکه انجام عمل برای ما مهم است ولی تا به امر چیزی جز ژست ندیده‌ایم.

ممانعت از عیادت از روانچی نشانه سقوط اخلاقی آمریکاست

موسوی درباره شرط آمریکا برای عیادت ظریف از روانچی هم خاطرنشان کرد: این اقدام آمریکا اوج رذالت است که مسائل انسانی را به مسئله بدیهی قضایی و امنیتی گره بزنند. این کار نشانه سقوط اخلاقی دولت آمریکاست. آنها برای یک دیدار و عیادت پنج دقیقه‌ای ظریف با همکار و دوست چهل ساله‌اش، شرطی را مطرح کردند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا آمریکایی‌ها اسم خاصی را مطرح کرده بودند؟ ابراز داشت: تا آنجا که من می‌دانم اسم خاصی را مطرح نکردند ولی گفتند یک محکوم امنیتی که حکم قطعی گرفته‌ است، آزاد شود که غیرعملی بود.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه با اشاره به آخرین وضعیت سفیر ایران در سازمان ملل بیان کرد: امیدواریم روانچی که از دیپلمات‌های حرفه‌ای، اخلاقمدار و بسیار توانمند ایران است، هرچه زودتر بهبود یابد. آنطور که صبح مطلع شدم حال عمومی‌شان بهبود یافته و عمل جراحی جواب داده است.

  • منبع
  • ایسنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید