امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 284957
۱۴۶
۱
۰
نسخه چاپی
نشست سران کشور‌های عربی

امیر قطر پیش از سخنرانی بشار اسد جده را ترک کرد

جمعه، ۱۹ می فعالیت‌های سی و دومین نشست سران کشور‌های عربی به میزبانی عربستان سعودی و در شهر جده و با حضور سوریه بعد از ۱۲سال آغاز شد. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین نیز روز جمعه برای شرکت در نشست سران اتحادیه عرب وارد عربستان سعودی شد و صحنه نمایش را از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه و متحد مسکو که پس از ۱۱ سال در حال بازگشت به صحنه دیپلماسی عربی است، ربود.

امیر قطر پیش از سخنرانی بشار اسد جده را ترک کرد

جمعه، ۱۹ می فعالیت‌های سی و دومین نشست سران کشورهای عربی به میزبانی عربستان سعودی و در شهر جده و با حضور سوریه بعد از ۱۲سال آغاز شد.

به گزارش «انتخاب»؛ بشار اسد رئیس جمهور سوریه دیروز به عربستان سفر کرد و امروز پس از بیش از دوازده سال در اولین حضورش در نشست سران اتحادیه عرب درعربستان سعودی شرکت کرد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین نیز روز جمعه برای شرکت در نشست سران اتحادیه عرب وارد عربستان سعودی شد و صحنه نمایش را از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه و متحد مسکو که پس از ۱۱ سال در حال بازگشت به صحنه دیپلماسی عربی است، ربود.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی امروز در ابتدای جلسه اتحادیه عرب از بازگشت بشار اسد،‌ به این اتحادیه استقبال کرد.

سخنرانی بن سلمان

این نشست با سخنرانی محمد بن سلمان، ولی‌عهد عربستان آغاز شد. او در ابتدای این نشست گفت: ما از حضور بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در نشست سران کشورهای عربی خرسندیم. امیدواریم بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، به امنیت سوریه و حمایت‌ها از آن کمک کند.

وی درباره قضیه فلسطین هم تاکید کرد: مسئله فلسطین موضوع اصلی کشورهای عربی و مسلمانان جهان است؛ مسئله‌ای که در رأس اولویت‌های پادشاهی سعودی قرار دارد. مسئله فلسطین مسئله محوری جهان عرب است و ما با هم برای یافتن راه راه‌حلی برای آن تلاش می‌کنیم.

بن‌سلمان افزود: اجازه نخواهیم داد که منطقه ما به میدان درگیری تبدیل شود؛ ما سال‌ها درگیری داشته‌ایم که مردم از آن آسیب دیده‌اند. تلاش‌های خود را برای کمک به طرف‌های یمنی در یافتن راه‌حلی برای بحران در کشورشان اختصاص خواهیم داد.

ولی‌عهد عربستان درباره بحران اوکراین گفت: ما از تلاش‌های بین‌المللی برای حل بحران اوکراین حمایت می‌کنیم و آماده میانجیگری بین روسیه و اوکراین هستیم.

او درباره وضعیت سودان خاطرنشان کرد: ما از امضای اعلامیه جده توسط هر دو طرف درگیری در سودان استقبال کرده و امیدواریم که این گام، به آتش بس دائمی منجر شود؛ امیدواریم که توافق جده در کمک به دستیابی به آتش بس در سودان سهم داشته باشد.

سخنرانی بشار اسد

 بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در سخنرانی در نشست سران عرب گفت: من خواهان توسعه و بازنگری در منشور اتحادیه عرب و اساس نامه آن هستم تا با ملزومات زمانه همخوانی داشته باشد.

بشار اسد خاطرنشان کرد: ما در مقابل یک فرصت تاریخی برای ساماندهی مجدد بیت عربی با کمترین میزان از مداخله خارجی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: آشتی‌های حاصل شده یک فرصت تاریخی برای ساماندهی مجدد امور داخلی ما بدون مداخله خارجی است.

رئیس جمهور سوریه اظهار کرد: جهانیان باید مسائل داخلی را به دست ملت‌ها بگذارند و ما باید با مداخله‌های خارجی مخالفت کنیم.

وی عنوان داشت: فعالیت مشترک عربی نیازمند یک سیاست یکپارچه و مکانیزم‌های شفاف است.

بشار اسد گفت: با خطرات اندیشه توسعه‌طلبانه عثمانی با رنگ و بوی منحرف اخوانی مواجه هستیم.

اسد گفت: ما باید به دنبال عناوین بزرگی بگردیم که آینده ما را تهدید کرده و بحران‌های ما را ایجاد می‌کند تا غرق نشویم و نسل‌های آینده‌ را با پرداختن به معلول‌ها و نه علت‌ها غرق کنیم. عناوین، بسیار هستند که کلمات گنجایش آن را ندارند و اجلاس‌های سران برای آنها کافی نیستند، این عناوین با جنایات رژیم صهیونیستی مطرود از سوی اعراب، علیه ملت مقاوم فلسطین آغاز نمی شود و به تهدید عثمانی ختم نمی شود و از چالش توسعه به عنوان اولویت اصلی جوامع در حال توسعه ما جدا نیست. ایجا نقش اتحادیه عرب برای بررسی  مسائل مختلف و رسیدگی به آن مشروط به آنکه ساختار فعالیت این نهاد توسعه یابد، مطرح می‌شود.

وی تاکید کرد: ما امروز با فرصتی برای تغییر وضعیت بین المللی که در دنیای چندقطبی ظاهر می شود، مواجه هستیم، یک فرصت تاریخی برای ساماندهی مجدد امور ما وجود دارد. با همگرایی عربی –عربی و حرکت به سمت مرحله‌ای جدید از همکاری مشترک؛ امید در حال افزایش است.

سخنرانی زلنسکی

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین نیز در نشست سران اتحادیه عرب گفت: ما به جنگ خود برای حفاظت از کشورمان ادامه می‌دهیم و از شما خواهش می‌کنیم که از ملت ما به ویژه از مسلمانان کشورمان حمایت کنید. ما هرگز تسلیم نمی‌شویم و در برابر هیچ گونه اشغالگر خارجی سر فرود نمی‌آوریم. من از عربستان به خاطر نقش این کشور در میانجیگری برای آزادی اسرای اوکراینی در جنگ تشکر می‌کنم.

وی گفت: ما به جنگ برای بازپس گیری اراضی خود ادامه می‌دهیم و هیچ کشوری نمی‌تواند از یک وجب از خاک خود دست بکشد.

حاشیه های نشست

این نشست با حاشیه هایی نیز همراه بود. العربی الجدید نوشت: «تمیم بن حمد آل ثانی»، امیر قطر پس از برعهده گرفتن ریاست هیات قطری در سی و دومین نشست سران اتحادیه عرب، پیش از سخنرانی «بشار اسد»، رئیس جمهوری سوریه، شهر جده عربستان را ترک کرده است.

به گزارش  العربی الجدید، سفر امیر قطر به شهر جده عربستان دربردارنده هیچ دیدار دوجانبه و یا سخنرانی نبوده است.

در همین رابطه، خبرگزاری رسمی قطر اعلام کرده امیر این کشور طی پیامی خطاب به پادشاه و ولیعهد عربستان از حُسن استقبال این کشور از هیات قطری تشکر و قدردانی کرده و ابراز امیدواری نموده که نتایج این نشست در تقویت همکاری مشترک عربی نقش‌آفرین باشد.

این نشست با حضور سران کشورهای عربی از جمله «بشار اسد»، رئیس جمهوری سوریه برگزار شد که برای نخستین بار از زمان تعلیق عضویت دمشق در این اتحادیه حضور می‌یابد، «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهوری اوکراین هم به عنوان مهمان افتخاری در این نشست حضور داشت.

پیش از این، «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» نخست وزیر و وزیر امورخارجه قطر اعلام کرده بود: ما موضع خود را در خصوص بازگشت سوریه به اتحادیه عرب روشن بیان کردیم، ما به دنبال خروج از اجماع کشورهای عربی در خصوص بازگشت سوریه به این اتحادیه نیستیم.

وی افزود: مشکل حکومت سوریه با مردم خود و نه با کشورهای عربی است.

بن عبدالرحمن آل ثانی همچنین تنها راه‌حل عادی سازی روابط با دولت اسد را یافتن راه‌حل جامع و عادلانه برای مسأله سوریه دانست.

وی افزود: اقدام مشترک کشورهای عربی که موافق آن هستیم و هدف از آن بازگشت امن آوارگان و یافتن راه‌حل سیاسی براساس قطعنامه‌های سازمان ملل متحد است.

بن عبدالرحمن در پایان گفت: مشکل بین ما و حکومت سوریه نیست، بلکه میان حکومت و ملت آن است و باید راه‌حلی که برای بازگشت ثبات به سوریه اجرا می‌شود، راه‌حلی باشد که مورد رضایت سوری‌ها باشد که از خرابی جنگ ۱۲ ساله اخیر رنج می‌برند.

همچنین برخی خبر گزاری ها اعلام کردند که  اسد در اعتراض به حضور زلنسکی، در حین سخنرانی رئیس جمهور اوکراین، گوشی ترجمه همزمان خود را کنار گذاشت.

انتهای پیام

  • منبع
  • انتخاب

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید