امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 275220
۳۹۴
۱
۰
نسخه چاپی

انزوای سیاسی ترامپ | گریز جمهوری خواهان از رئیس جمهور

به نظر می رسد ترامپ در پی تحریک گروهی از هوادارانش برای حمله به ساختمان کنگره، برخی از نیرومندترین متحدانش مانند سناتور لیندسی گراهام را از دست داده، ۲ عضو دولت و دستکم حدود ۶ نفر از دستیارانش کناره گیری کرده اند و حتی شماری از نمایندگان جمهوری خواه کنگره آشکارا پیوستن به روند استیضاح او را بررسی می کنند

انزوای سیاسی ترامپ | گریز جمهوری خواهان از رئیس جمهور

با یورش هواداران دونالد ترامپ به کنگره و کاهش نفوذ وی در میان جمهوری خواهان منجر به انزوای سیاسی رئیس جمهوری آمریکا حتی در میان هم حزبی ها بیش از هر زمان دیگری شده است.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ به نظر می رسد ترامپ در پی تحریک گروهی از هوادارانش برای حمله به ساختمان کنگره، برخی از نیرومندترین متحدانش مانند سناتور لیندسی گراهام را از دست داده، ۲ عضو دولت و دستکم حدود ۶ نفر از دستیارانش کناره گیری کرده اند و حتی شماری از نمایندگان جمهوری خواه کنگره آشکارا پیوستن به روند استیضاح او را بررسی می کنند.

سناتور لیزا مارکوفسکی که پیش از این از صف حامیان ترامپ جدا شده بود، خواستار کناره گیری او شده است و در مورد ماندن در حزب جمهوری خواه در صورت ادامه حمایتش از ترامپ ابراز تردید کرد.

حمله به کنگره و شکست حزب جمهوری خواه در انتخابات میان دوره ای ایالت جورجیا، موجب وارد شدن ضربه بی سابقه ای به ترامپ و جمهوریخواهان شد و جمهوری خواهان را وادار به ارزیابی دوباره و اساسی روابط خود با ترامپ کرد که از مدت ها پیش سنت و آداب رفتاری را کنار گذاشته بود. این حزب در نتیجه این ارزیابی، به دنبال سازماندهی دوباره و کاستن از نفوذ ترامپ است.  

اری فلایشر سخنگوی کاخ سفید در دوره جورج دبلیو بوش و طراح راهبرد حزب جمهوری خواه که به ترامپ رای داده بوده، گفت که از این پس دیگر از او حمایت نخواهد کرد.

ترامپ بی تردید در روز دوشنبه گذشته، مسلط ترین نیروی سیاسی در صحنه حزب جمهوری خواه و حتی اگر نامزد این حزب در انتخابات بعدی ریاست جمهوری ۲۰۲۴میلادی نمی شد، دستکم تعیین کننده نامزد این حزب در آن انتخابات بود. اما در روز جمعه این حس فزاینده وجود داشت که برای همیشه نابود شده و شاید وادار به برکناری پیش از پایان دوره ریاست جمهوری اش در ۱۰ روز دیگر (۲۰ ژانویه، اول بهمن ماه) شود.

درخواست ها در روز جمعه برای استیضاح ترامپ در پی خودداری اش از کناره گیری، برای دومین بار در صحن کنگره آمریکا بلندتر شد و نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان گفت که کنگره در صورت کناره گیری نکردن فوری ترامپ، به فراهم کردن مقدمات استیضاح او ادامه خواهد داد. اما جو بایدن رئیس جمهوری منتخب به علت در دسترس نبودن زمان کافی تا موعد آغاز به کارش در ۲۰ ژانویه (اول بهمن ماه)، برای پیگیری استیضاح یا به کارگیری هر راهکار دیگری بر اساس قانون اساسی، هنوز از این تلاش حمایت نکرده است.

ترامپ که هنوز به ویژه درمیان بسیاری از رای دهندگان عادی جمهوری خواه و محافظه کاران در نقاط دیگر به جز واشنگتن، حامیانی دارد،  هنوز هم تاکید می کند که اشتباهی مرتکب نشده و دستکم به صورت خصوصی به دستیارانش می گوید که انتخابات از او دزدیده شده است. اما مقام های جمهوری خواه ایالت های حساس و تعیین کننده نتیجه انتخابات، ویلیام بار دادستان کل او که اخیرا کناره گیری کرده است و شماری از قضات شامل قضات انتصابی، این ادعاها را بی ارزش دانسته و رد کرده اند.

ترامپ بایستی متقاعد می شد که فیلمی ضبط و پنجشنبه شب منتشر کند و نهایتا باید با محکوم کردن شورشیان، شکست ماه نوامبر(۱۳ آبان) را برای نخستین بار بپذیرد. او بالاخره پس از هشدار پت سیپولونه مشاور کاخ سفید با تهیه این پیام تصویری موافقت کرد. دیگران مانند مارک میدوز رئیس ستاد کل ارتش و ایوانکا ترامپ دخترش نیز از او خواستند با انتشار پیامی درخواست ها را برای برکناری از قدرت یا با استیضاح و یا پیمودن مراحل قانون اساسی بر اساس متمم ۲۵ قانون اساسی، خاموش کند.

ترامپ همراه با پذیرش به قدرت رسیدن دولت تازه در ۲۰ ژانویه گفت که در مراسم آغاز به کار بایدن حضور نخواهد یافت که به این ترتیب نخستین رئیس جمهوری از دوره آندرو جانسون در ۱۵۲ سال پیش خواهد بود که در مراسم تحلیف جانشین خود حضور نمی یابد.  

به گفته مشاوران ترامپ که بر این باورند محبوبیت خود را در میان جمهوری خواهان حتی پس از پایان دوره ریاست جمهوری اش حفظ خواهد کرد، او برنامه ای برای خروج از صحنه سیاست پس از پایان دوره اش ندارد. به علت ادامه وفاداری رای دهندگان به ترامپ، مقام های منتخب در نقاط هوادار جمهوری خواهان، حتی به رغم عدم وفاداری دولتش، باید به رئیس جمهوری که دوره اش در حال به پایان رسیدن است، وفادار باقی بمانند. همان گونه که ۱۴۷ عضو جمهوری خواه کنگره در ساعت های پس از شورش به  پیروزی بایدن رای دادند.  

شکاف شدید در میان حزب جمهوری خواه را می توان در تعیین نامزدهای ریاست جمهوری این حزب برای سال ۲۰۲۴ دید. ترامپ با باور بر ادامه همراهی هوادارنش بدون توجه به رخدادهای آینده، به ترغیب چالش های اولیه علیه جمهوری خواهانی که به اندازه کافی به او وفادار نیستند، ادامه داده و آشکار و پنهان گفته است که شاید در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ با بایدن رقابت کند هر چند از دست رفتن حساب توئیترش، ممکن است تلاش هایش را برای تسلط و حکمرانی بر حزب جمهوری خواه با ایجاد ترس و نگرانی، با دشواری هایی روبه رو سازد.

شب پنج شنبه و تنها ساعتی بعد از پایان سخنرانی ترامپ نشست مشترک کنگره با ریاست مایک پنس آغاز شد اما در همان ساعات اولیه خبری نمایندگانی که در حال تایید آرای الکترال کالج بودند را به ترس و لرز انداخت و آن هجوم حامیان ترامپ به ساختمان کنگره بود.

توقف نشست مشترک مجلس نمایندگان و سنای آمریکا برای شمارش آرای گزینشگران انتخابات ریاست جمهوری که با شور و یورش هواداران دونالد ترامپ به داخل ساختمان کنگره متوقف شد واکنش‌های بین‌المللی را در پی داشت و بسیاری از سران و مقامات عالی جهان ضمن سرزنش اقدام ترامپ و هوادارانش در به راه انداختن شورش، نسبت به وقایع واشنگتن ابراز نگرانی کردند.

با هجوم طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره و تلاش برای ورود به ساختمانی که در حال شمارش آرای الکترال کالج بودند، تمام درهای کنگره قفل شد و نیروهای امنیتی در برابر شورشیان به صف کشیدند.

در تیراندازی ها درجریان این شورش، دست کم چهار نفر کشته و دهها نفر هم زخمی شدند.   که تعدادی از آنها از نیروهای پلیس هستند. دست کم ۵۳ نفر هم در جریان شورش بازداشت شدند. تعدادی نیروی پلیس هم در این درگیری زخمی شدند.

انتهای پیام

  • منبع
  • ایرنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید