امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277058
۲۸۰۵۸
۱۶
۰
نسخه چاپی

اکتشافات پنیری؛ سفری به عالم خوشمزه‌ترین انواع پنیر در جهان

اینقدر پنیر در جهان وجود دارد که ما حتی نام آنها را هم نشنیده ایم. واقعا چه تعداد پنیر در جهان وجود دارد؟

سفری به دنیای پنیر: معرفی بهترین انواع پنیر در جهان

گروه بندی انواع پنیرها

در جهان به‌طور کل پنیرها بر اساس دو معیار دسته‌بندی می‌شوند، بر اساس بافت و بر اساس میزان رطوبت.

بافت

پنیرها براساس نوع بافت به ۴ گروه تقسیم می‌شوند:

• خشک: این گروه از پنیر‌ها بافت خشک و سفتی دارند و معمولا بر اثر حرارت به سرعت برشته می‌شوند. به همین دلیل در زمان سرو غذا یا در چند لحظه آخر به غذا اضافه می‌شوند. پارمزان معروف‌ترین پنیر این خانواده است.

• نیمه خشک: بخش بزرگی از پنیرها در این گروه قرار می‌گیرند و روش مصرف بسیار متنوعی دارند. پنیر چدار، فتا و سوییس در این گروه قرار دارند.

• نرم یا نیمه‌نرم: این گروه معمولا هم در غذا و هم به تنهایی سرو می‌شوند. پنیر موتزارلا و کممبر از معروف‌ترین اعضای این خانواده هستند.

• خیلی‌نرم: استفاده بخش بزرگی از این گروه در انواع غذا و دسر است. پنیر ماسکارپونه، خامه‌ای، ریکوتا و کاتج اسامی مشهور این گروه هستند.

میزان رطوبت

• پنیرهای با رطوبت کم (۱۳ تا ۳۴ درصد) شامل پنیر دومان، پارمزان، ریکوتای خشک، گجی توست و میزوست می‌شوند.

• پنیرهای با رطوبت متوسط (۳۴ تا ۴۵ درصد) شامل پنیر آدام، سفید فتا، سوئیس، چدار، گودا و لیقوان است.

• پنیرهای با رطوبت زیاد (۴۵ تا ۵۵ درصد) شامل پنیر موتزارلا، کممبرت، انواع پنیر محلی، پیتزا و بلوچیز می‌شوند.

• پنیرهای با رطوبت خیلی زیاد (۸۰ تا ۸۵ درصد) شامل پنیر کوتاژ، ریکوتا، ایمپاستاتا، نوفشاتل و خامه‌ای است.

29 نمونه از انواع پنیرهای جهان

1. پنیر لیقوان

لیقوان معروف‌ترین پنیر ایرانی است و نامش از روستای کوچکی در آذربایجان گرفته شده که محصولات لبنی آن معروف است. در گذشته پنیر لیقوان شور و سوراخ سوراخ از شیر گوسفند غیرپاستوریزه به دست می‌آمد، اما در حال حاضر روش تهیه آن کاملا بهداشتی است.

لیقوان پنیر مناسب صبحانه است و با نان، خیار، گوجه فرنگی و گردو ترکیبی بی‌نظیر می‌سازد. از ویژگی‌های بی‌نظیر لیقوان استفاده از باکتری‌های پروبیوتیک در تهیه آن است، بنابراین برای افرادی که ناراحتی گوارشی، مشکلات دیرهضمی و سیستم ایمنی دارند سودمند است.

سفری به دنیای پنیر: معرفی بهترین انواع پنیر در جهان

2. پنیر تالش

پنیر تالش را فقط میتوانید از خود تالش و فقط از محلی های آنجا تهیه کنید. این پنیر خوشمزه از شیر بز یا گوسفند تهیه می شود. چربی شیر پنیر تالش گرفته نمی شود به همین خاطر پنیر پرچربی می باشد. محلی ها یک روش جالبی برای نگهداری پنیر تالش دارند. پنیر را در پوست بز یا گوسفند قرار می دهند تا مدت نگهداری بالایی داشته باشد. همانطور که در ابتدا اشاره کردم اگر دوست دارید مزه پنیر چالش را امتحان کنید باید به تالش سفر کنید و از محلی ها آنجا این پنیر خوشمزه را تهیه کنید.

3. پنیر خامه‌ای

پنیر نرم با بافتی کره مانند که از افزودن خامه به شیر تهیه می‌شود. این نوع در تهیه انواع غذا استفاده شده و به عنوان دسر و به تنهایی نیز قابل سرو است. همچنین بافت نرم آن امکان طعم‌دار کردن آن با ادویه و سبزیجات را ایجاد می‌کند. خامه‌ای معمولا کم‌نمک یا بی‌نمک است و برای اولین بار در سال ۱۸۷۲ در آمریکا تولید شده است. معروف‌ترین پنیر خامه‌ای جهان برند فیلادلفیاست که طعمی منحصر به‌فرد داشته و به ویژه در دسرهایی مثل تیرامیسو و کیک پنیر بی‌رقیب است.

سفری به دنیای پنیر: معرفی بهترین انواع پنیر در جهان

4. پنیر ماسکارپونه

گونه‌ای ایتالیایی که آوازه آن به سراسر جهان رسیده است. ماسکارپونه را به نام پنیر خامه‌ای سه لایه هم می‌شناسند. این گونه پایه اصلی تهیه دسرهایی مانند تیرامیسو است ولی با میوه و انواع تارت و پای هم سرو می شود.

ماسکارپونه را گاهی در ریزوتو (پلوی ایتالیایی) به جای پارمزان هم استفاده می‌کنند تا آن را غلیظ تر کند. این پنیر دوست داشتنی بافتی شبیه پنیر خامه‌ای اما لطیف‌تر داشته و بدون نمک است. به همین دلیل در وعده صبحانه همراه نان، عسل، مربا یا میوه یک ترکیب بسیار خوشمزه را ایجاد می‌کند.

سفری به دنیای پنیر: معرفی بهترین انواع پنیر در جهان

5. پنیر پیتزا

پنیر پیتزا ‏ نوعی پنیر پرورده پاستوریزه است که در تهیه پیتزا به ‌کار می‌رود. این گونه پنیر به دو فرم صنعتی و سنتی وجود داشته و برای به ‌کارگیری آن، به شکل‌های گوناگونی چون رشته‌ای، ورقه‌ای و... به ‌کار گرفته می‌شود. این پنیر در فرآیند تهیه پیتزا، با ذوب شدن بر روی سطح این غذا، تاثیر کشسان و چسبنده خود را نشان می‌دهد. این پنیر با پنیر موزارلا فرق دارد و ازبافتی نرم برخوردار است.

سفری به دنیای پنیر: معرفی بهترین انواع پنیر در جهان

6. پنیر بِری

پنیر بِری پنیری نرم و خامه‌ای از منطقه‌ی بِری در شمال فرانسه است.

این پنیر، مرکزی نرم و خوشمزه دارد که با روکشی نازک احاطه شده است. پنیر بِری به دو دلیل عطر و طعم ملایم‌تر و بافت خامه‌ای‌تری نسبت به هم‌خانواده‌اش یعنی پنیر کامِمبرت (Camembert) دارد:

اولین دلیل این است که تولیدکنندگان قبل از تخمیر پنیر بِری به آن خامه اضافه می‌کنند، این کار چربی پنیر را بالا می‌برد.

دومین دلیل این است که مقدار بسیار کمی باکتری کِشت‌شده (لاکتیک‌اسید) به آن اضافه می‌کنند که سبب می‌شود پنیر عطر و طعم ملایم‌تری داشته باشد.

پنیر بِری یکی از محبوب‌ترین پنیرهای دنیاست که با ژامبون و میوه قابل‌استفاده است.

علاوه‌بر محبوبیت، در دستور بسیاری از غذاها از پنیر بِری استفاده می‌شود که این تعداد رو به افزایش است.

پنیر بِری، نوعی پنیر خامه‌ایِ لذیذ با چربی بالا و عطر و طعمی ملایم است.

سفری به دنیای پنیر: معرفی بهترین انواع پنیر در جهان

7. پنیر کاممبرت

یکی از مشهورترین پنیرهای جهان پنیر کامِمبرت است.

این پینر هم مانند پنیر بِری در شمال فرانسه تولید می‌شود. اسم این پنیر از برج کامِمبرت در منطقه‌ی نورماندی (Normandy) فرانسه گرفته شده است..

ظاهر پنیر کامِمبرت و بِری شبیه به هم است. با‌این‌حال میزان خامه‌ای بودن کامِمبرت کمتر است، به‌ همین ‌دلیل عطر و طعم متفاوتی دارد.

پنیر کامِمبرت در اندازه‌های کوچک‌تری تولید و تخمیر می‌شود که همین امر فرایند تولید را تسریع می‌کند. این سرعت آماده شدن برای پنیر کامِمبرت سبب می‌شود که این پنیر نسبت به پنیر بِری که در همان زمان آماده شده است طعم تندتری داشته باشد.

چاشنی هر دو پنیر یکسان است اما کامِمبرت مزه‌ی ماندگارتری دارد، عطر و طعم آن بیشتر است و گاهی اوقات کمی ترش است.

بسیاری از ویژگی‌های پنیر کامِمبرت شبیه به پنیر بِری است اما عطر و طعم تندتری دارد.

سفری به دنیای پنیر: معرفی بهترین انواع پنیر در جهان

8. پنیر گودا

خواستگاه این پنیر شهری در شمال هلند با همین نام است و البته یکی از پنیرهای محبوب در سرتاسر جهان. با توجه به این که پنیر گودا زمان به عمل آمدن متنوعی دارد عطر و طعم و بافت متفاوتی هم می تواند داشته باشد. این پنیر را می توان بین 1 تا 36 ماه به عمل آورد!

پنیرهای گودا تازه تر بافت نرم و طعم ضعیف تری دارند و برعکس پنیرهای کهنه تر بافت سفت و طعم قوی دارند.

سفری به دنیای پنیر: معرفی بهترین انواع پنیر در جهان

9. پنیر موزارلا یا موتزارلا

موتزارلا نامی عمومی برای انواعی از پنیرهای نیمه نرم ایتالیایی است که از شیر گاو یا گاومیش تهیه می‌شوند. این پنیر بسیار کِش می‌آید و در صبحانه و عصرانه، غذاهای پاستایی، لازانیا، داخل سوپ، سالاد و غیره استفاده می‌شود. این پنیر در ایران با نام پنیر تازه محلی نیز عرضه می‌شود.

سفری به دنیای پنیر: معرفی بهترین انواع پنیر در جهان

10. پنیر فیلافیلا

نوعی پنیر پیتزای انگلیسی به نام پروسس روده‌ای هم شناخته می‌شود. فیلافیلا از موتزارلا طعم‌دارتر و خوشرنگ‌تر است ولی مورد مصرف آن مشابه موتزارلاست.

11. پنیر چِدار

یکی از مشهورترین انواع پنیر از دهکده‌ی چِدار در سامرسِت انگلستان آمده است. پنیر چِدار در انواع و طعم‌های مختلفی تولید می‌شود.

طعم‌های مختلف پنیر به تاریخی که از ساخت پنیر می‌گذرد بستگی دارد:

• طعم ملایم: ۳ ماه

• طعم متوسط: ۵ تا ۶ ماه

• جا افتاده و کامل: ۹ ماه

• فوق‌العاده جاافتاده: ۱۵ ماه

• محصول نهایی: ۱۸ ماه یا بیشتر

چِداری با طعم ملایم، بافت نرم و صافی دارد و عطر و بافت آن ملایم و بیشتر خامه‌ای است. به‌عبارت دیگر، محصول نهایی چِدار سفت و محکم است و عطر و طعم قوی و تندی دارد. همچنین ممکن است به‌علت شکستن پروتئین‌ها، بلورهای کریستالی در پنیر ایجاد شود، بااین‌وجود آسیبی به طعم لذیذ پنیر وارد نخواهد شد.

پنیر چِدار طعم‌های مختلفی از ملایم تا تند و قوی را شامل می‌شود و در بین پنیرهای دیگر راحت‌تر می‌توان آن را تشخیص‌ داد.

سفری به دنیای پنیر: معرفی بهترین انواع پنیر در جهان

12. پنیر فتا

به خاورمیانه و کشوری عربی می آییم تا با خواستگاه پنیر فتا آشنا شویم. مصر کشوری که در آن پنیر فتا با استفاده از شیر گوسفند و یا بز درست می شود. برخلاف سایر موارد نام این پنیر از خواستگاهش مصر گرفته نشده است. بلکه کلمه فتا از انگلیسی می آید و به معنی برش می باشد.

این پنیر اغلب بافتی نرم و خامه ای با طعمی تند و نمکی می باشد که البته بازهم با توجه به نحوه درست کردن می تواند انواع مختلفی داشته باشد. رنگ آن هم می تواند سفید یا زرد مایل به سفید باشد.

این پنیر یرای سلامتی مفید بوده و مصرف آن توصیه می شود چراکه به نسبت کالری کم تری دارد (حدود 264 کالری) و با توجه به اینکه از شیر گوسفند تهیه می شود مواد مغذی فراوانی دارد و می تواند پنیر مورد علاقه افرادی باشد که به شیر گاو حساسیت دارند. این پنیر اغلب به صورت غالبی تهیه شده و درون آب نمک نگهداری می شود.

13. پنیر توفو

توفو یا پنیر سویا، پنیری اصالتا مربوط به شرق آسیا است است که بین گیاهخواران و علاقه‌مندان به غذاهای کشورهای چین و ژاپن بسیار محبوب است. توفو از شیر سویا به دست آمده و خواص منحصر به‌فردش مانند دفع سموم بدن و همچنین کاهش وزن بسیار مشهور است.

در تهیه توفو از نمک استفاده نمی‌شود و به همین دلیل از آن در تهیه سالاد و انواع غذاهای شیرین استفاده می‌شود. پنیر توفو را می‌توان در روغن سرخ کرد، بدون اینکه شکل خود را از دست بدهد و پس از غلتاندن در سبزیجات خردشده یا کنجد، در غذا استفاده کرده و یا به تنهایی به عنوان یک میان‌وعده سالم مصرف کرد.

سفری به دنیای پنیر: معرفی بهترین انواع پنیر در جهان

14. پنیر اسرم

نام این پنیر که بافتی نیمه نرم، کره‌ای و رنگ زرد کمرنگ دارد، از صومعه‌ای در دانمارک گرفته شده است. اسرم شباهت زیادی به بوترکیزه دارد و با بافتی کره‌ای و سوراخ‌های ریزی که دارد در تهیه انواع خوراک کاربرد دارد. تولید این پنیر به اواسط قرن ۱۶ میلادی برمی‌گردد و همراه danblu یا بلوچیز دانمارکی، معروف‌ترین پنیرهای این کشور هستند.

15. پنیر پروولون

این نوع پنیر دارای پوسته ی بیرونی براق و طلایی رنگ می باشد، پنیری است کشدار و از نظر شکل و اندازه و طعم دارای گونه های متفاوتی است، مثلا، با عطر یا بدون عطر، با طعم ملایم یا ادویه دار و تند. به طور کلی سه نوع مختلف از پنیر پروولون موجود می باشد.

• پروولون شیرین

• پروولون تند

• پروولون دودی

این پنیر بسیار غنی است و در هر کیلوی آن ۴۷۰۰ کالری وجود دارد، همچنین دارای ۴۵% چربی و پروتئین می باشد و به عنوان دسر و برای پخت غذا قابل استفاده است و به عنوان چاشنی برای اسپاگتی های مختلف و پیتزاها و غذاهایی که در آن خمیر به کار برده اند نیز استفاده می شود و همچنین در غذاهایى که در فر تهیه می شود از خاصیت ذوب بسیار بالایی برخوردار است.

سفری به دنیای پنیر: معرفی بهترین انواع پنیر در جهان

16. پنیر کاتج

پنیر کاتج نسبت به انواع دیگر پنیر تفاوت زیادی دارد و بیشتر شبیه به پنیر ریکوتا (ricotta) است.

پنیر کاتج برای اولین بار در اوایل قرن نوزدهم در آمریکا، با تولید دلمه‌های اسیدی در شیر که حاصل کِشت باکتریایی بودند، تولید شد. مواد مغذی موجود در این پنیر به‌دلیل روند تولید متفاوت آن، بسیار گوناگون است. این پنیر محتوای چربی خیلی کمی دارد، بنابراین کالری آن بسیار پایین است.

درنتیجه پنیر کاتج برای آن دسته از افرادی که به‌دنبال غذایی با پروتئین بالا هستند بسیار مناسب است. از طرفی بسیاری از افراد از ظاهر پنیر کاتج خوش‌شان نمی‌آید. شاید دلیل آن ظاهر ناصاف پنیر باشد که شبیه به پودینگ برنج سرد است. با‌ این‌ حال طعم این پنیر بسیار خوب است و کمی ملایم، نمکی و خامه‌ای است. همچنین می‌توان از این پنیر در دستورهای مختلف آشپزی استفاده کرد که یکی از آنها پن‌کیک پنیر کاتج است.

پنیر کاتج از پنیرهای محبوب در بریتانیا و ایالات متحده است. این پنیر سرشار از پروتئین و انواع مواد مغذی است.

سفری به دنیای پنیر: معرفی بهترین انواع پنیر در جهان

17. پنیر گورگونزولا

گورگونزولا یکی از انواع پنیرهای غنی ایتالیایی است که عطر و طعم تندی دارد. دو نوع عمده از این پنیر وجود دارد: دولسه (Dolce) و پیکانته (Piccante). به‌طور معمول، پنیر دولسه‌ی گورگونزولا درصورتی که کمتر از سه ماه سن داشته باشد، بافتی بسیار نرم و خامه‌ای دارد و به‌راحتی قابل‌پخش‌ شدن است.

پنیر آبی نیز کاملا نرم است و کمی عطر و طعم شیرین دارد. با‌این‌حال این پنیر نسبت به سایر پنیرها بوی تندی دارد. از طرفی گورگونزولای پیکانسه عمری بین ۶ تا ۱۲ ماه دارد و زمانی‌ که برای اولین بار آن را امتحان می‌کنید متوجه این سن بیشتر می‌شوید. بافت این پنیر تقریبا سفت و تُرد است و عطر و طعم کاملا تندی دارد. به‌ همین‌ دلیل بهتر است آن را با غذاهای دیگر مصرف کنید.

گورگونزولا یکی از پنیرهای سفت است و در گروه چاشنی‌ها قرار می‌گیرد.

پنیر گورگونزولا

18. پنیر پارمزان

به نام پارمسان، پارمژان و پارمجانو هم شناخته می‌شود. از شیر گاو تهیه شده و فرآیند تهیه آن حداقل ۸ ماه زمان می‌برد. انواع پنیر پارمزان از انواع خشک و گران قیمت پنیر محسوب شده و پودر آن در ایتالیا کنار پاستا سرو می‌شود و همچنین در انواع غذا کاربرد دارد. ارزش غذایی هر کیلوگرم پارمزان معادل ۲۴ کیلوگرم شیر گاو است.

پنیر پارمزان

19. پنیر ونسلی‌داله

این پنیر اصالتی انگلیسی دارد و طعم ملایم و تا حدودی ترش دارد و بیشتر آن را با زردآلو و میوه های خشک ترکیب میکنند و جزو پنیر های مرطوب و ترد می باشد، و شکلی شبیه به کیک رنگ پریده داره، این پنیر از مشهورترین پنیر های انگلستان می باشد. نام انگلیسی پنیر ونسلی داله Wensleydale  می باشد.

این پنیر رو شما می توانید به رنگ های سفید و آبی پیدا کنید که بیشتر در بازار رنگ سفید آن وجود دارد. در ایران هم شرکت های مختلف از این پنیر تولید کرده اند که ارزش این را دارد برای یکبار هم که شده از آن استفاده کنید.

پنیر ونسلی‌داله

20. پنیر سوئیسی

امنتال یا امنتالر که شما آن را با نام پنیر سوئیسی می شناسید پنیری زرد رنگ با بافتی نیمه سخت است. که مبدا و خواستگاه آن کشور سوییس و منطقه ای با نام امنتال در حوالی شهر برن می باشد. البته امروزه علاوه بر سوئیس در فرانسه و باواریا و فنلاند و سایر نقاط هم ساخته می شود. ماندگاری این پنیر چیزی حدود 2 تا 14 ماه است و از شیر گاو تهیه می شود.

جالب است بدانید در رقابت جهانی پنیر، که در سال 2014 در کشور آمریکا برگزار شد این پنیر توانست 100 امتیاز ممکن را کسب نماید و توانست عنوان بهترین پنیر آن رقابت را به خود اختصاص دهد.

پنیر سوییسی

21. پنیر لانکاشایر

همانطور که از اسم این پنیر میاد اون برای اولین بار در شهر لانکاشایر  انگلستان ساخته شده، پنیر لانکاشایر (Lancashire cheese) بافت  ترد و سفیدی داره که از شیره تازه گاو درست میشه و طعمی ملایم و خامه ای دارد. هرچقدر از عمر ساخت این پنیر بگذره لایه بیرونی آن طلایی کمرنگ و بافت آن سفتر می شود و کم کم طعم آن تندتر خواهد شد. چربی این پنیر حدود 45 درصد می باشد.

پنیر لانکاشایر

22. پنیر بوترکیزه

پنیر بوترکیزه یا پنیر بوتوکیزه از انواع پنیرهای چرب و نیمه‌سخت است و به‌صورت قرص‌های زرد با پوستهٔ قرمز است. دلیل نامگذاری ان طعم کره ای می باشد، این پنیر را از شیر گاو درست می کنند و در کنار سبزیجات و یا صبحانه میتوان استفاده کرد.

راستی از آن برای تهیه انواع غذاهای گوشتی، سوپ، سالاد و ساندویچ ها استفاده می کنند. پنیر بوترکیزه خیلی سریع ذوب میشود که همین مورد باعث استفاده آن در انواع غذاها شده است.

23. بلوچیز

بلو چیز انواع بسیاری داشته و به‌طور کل به انواع پنیر که در فرآیند تهیه آن از مخمر آبی استفاده می‌شود بلوچیز گفته می‌شود. بلوچیز در بسیاری از کشورها تولید می‌شود، اما در هر کشور نام مخصوص به خود را داشته و از نظر طعم و بافت کمی متفاوت است.

بلوچیز در ایالات متحده استیلتون، در اسپانیا گورگونزولا و کالابراس و در فرانسه روکفور نامیده می‌شود و یکی از بهترین پنیرها برای تهیه سس سالاد است. بلوچیز از انواع شیر و به کمک نوعی کپک آبی رنگ که از خانواده پنی‌سیلین‌هاست به دست می‌آید. استفاده بلوچیز بیشتر در انواع سالاد، پیش غذا و ساندویچ است.

بلوچیز

24. پنیر گرویِر

پنیر گرویِر در اواسط قرون وسطا در شهر گرویِر از فیبروگ سوئیس تهیه شد. گرویِر پنیری سفت با بافتی متراکم و فشرده است که عطر و طعم آن خوب و قوی است.

پنیر گرویِر بین ۶ ماه تا یک سال ماندگاری دارد و این ماندگاری طولانی به بافت سفت آن مربوط می‌شود. زمانی که پنیر جاافتاده می‌شود عطر و طعم آن بسیار قوی‌تر می‌شود.

پنیر گرویِر را می‌توان خالی مصرف کرد. همچنین می‌توان در پخت‌و‌پز از آن استفاده کرد و آن را به‌صورت رنده‌شده در بسیاری از غذاها به کار برد و غذای خوشمزه‌ای تهیه کنید. همچنین به‌عنوان یکی از مواد اصلی در تهیه‌ی ساندویچ و بسیاری از سوپ‌های فرانسوی و غذاها کاربرد دارد.

پنیر گرویِر غیرپاستوریزه و خام بسیار خوش‌طعم است.

پنیر گرویِر یکی از بهترین انواع پنیر است و هرچه قدیمی‌تر باشد خوشمزه‌تر است.

پنیر گرویِر

25. پنیر هاوارتی

مانند سایر پنیرها عطر و طعم پنیر هاوارتی با توجه به زمان قوی‌تر می‌شود. پنیر هاوارتیِ تازه بافت کَره‌ای و طعم کمی تندی دارد. درمقابل انواع قدیمی‌تر نرم و خامه‌ای است، اما مزه‌ای تندتر و عطر و طعمی نمکی و قو‌ی‌تر دارد.

پنیر هاوارتی را می‌توان با گوشت چرخ‌شده و میوه مصرف کرد؛ بسیاری از افراد دوست دارند که آن را سرخ کنند.

هاوارتی نوعی پنیر نرم و خامه‌ای از دانمارک است.

پنیر هاوارتی

26. پنیر پکورینو رومانو

پنیر پکورینو رومانو یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین پنیرهای دنیاست و تنها زمانی به علت آن پی می‌برید که این پنیر را امتحان کنید. این پنیر به زمان روم باستان برمی‌گردد و بخشی از غذای اصلی در سپاه روم بوده است.

پیکو رومانیو از شیر گوسفند تهیه می‌شود و بسیار سفت و نمکی است. ظاهر این پنیر شبیه به پنیر پارمزان است اما طعم نمکی‌تر و تندتری دارد. برای افرادی که طعم‌های تند را دوست دارند، پنیر پیکو رومانیو یکی از بهترین انتخاب‌هاست. اما افرادی که طعم‌های ملایم‌تر را ترجیح می‌دهند بهتر است پنیر پارمزان را امتحان کنند.

پنیر پکورینا رومانو نباید با پنیر «رومانو» که در شمال آمریکا تولید می‌شود، اشتباه گرفته شود. پنیر رومانو از شیر گاو تهیه می‌شود و طعم ملایم‌تری دارد.

پنیر رومانو از نظر تاریخی به امپراطوری روم مربوط می‌شود و هنوز یکی از محبوب‌ترین پنیرها در دنیاست.

Pecorino Romano

27. پنیر روگافورت

پنیر فرانسوی روگافورت که با نام پنیر آبی به جهان معرفی شده است، به عنوان «پادشاه پنیرها» شناخته می‌شود. پنیر روگافورت از شیر گوسفند به دست می‌آید و در غارهای روگافورت-سور-سولزان در شمال فرانسه آماده می‌شود.

براساس گزارشات، این غار در خاک خود دارای نوع خاصی باکتری است که شکل منحصربه‌فرد روگافورت (و سایر پنیرهای آبی) را ایجاد می‌کند.

عمر روگافورت معمولا حدود ۵ ماه است و عطر و طعم تندی دارد.

روگافورت پنیر آبی نرم، خوشمزه و سرشار از عطر و طعمی از فرانسه است.

پنیر روگافورت

28. پنیرهای پروسس

پنیر پروسس یک نوع پنیر پیتزای خوشمزه است و خواص بیشتری دارد.

پنیر پروسس دو بار پاستوریزه می‌گردد و پروتئین‌های آن، قابلیت جذب بالاتری پیدا می کنند. همچنین از نظر بهداشتی در سطح بالایی قرار دارد. تقسیم بندی پنیرهای پروسس بر اساس نوع ماده افزودنی به پنیر صورت می گیرد. پنیرهای پروسس زمان رسیدن را نمی گذارنند و پس از بسته بندی به مصرف می رسند.

موارد مصرف پنیر پروسس: تهیه میان وعده های غذایی، نان و پنیر، تهیه انواع ساندویچ های گرم و سرد و قابل مصرف در تهیه انواع غذاها مانند لازانیا، ماکارونی، املت، پیتزا، اسنک و ... .

پنیرهای پروسس

29. هالومی

نوعی هالومی در بازار ایران هم وجود دارد. هالومی نیمه سفت تحمل بالایی در برابر حرارت دارد و می‌توان آن را کباب یا سرخ کرد. به همین دلیل به پنیر کبابی هم معروف است.

هالومی

  • منبع
  • بیتوته
  • چطور
  • هراز
  • گل من و تو
  • پارسینه

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید