امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 275481
۵۵۵۱
۳
۱
نسخه چاپی
Oxycodone

اُکسی کُدون چیست؟ | تداخل دارویی اکسی کدون | عوارض سوءمصرف اکسی‌کدون | عوارض جانبی اکسی کدون

اُکسی کُدون نوعی ماده مخدر نیمه صنعتی و ماده فعال موجود در اکسی کانتین است که با نام تجاری فاروکسی نیز تولید می‌شود. پزشکان اکسی کدون را برای تسکین درد مداوم متوسط تا شدید تجویز می‌کنند. نوعی از اکسی کدون به طور گسترده برای تسکین درد ناشی از بیماری‌های مزمن و لاعلاج به کار برده می‌شود. اکسی کدون مانند هروئین، مورفین و دیگر مخدرهای اعتیادآور محصولی صنعتی است که از خشخاش تریاک به دست می‌آید. این دارو حالت سرخوشی و نشئگی ایجاد می‌کند

اُکسی کُدون چیست؟ | تداخل دارویی اکسی کدون | عوارض سوءمصرف اکسی‌کدون | عوارض جانبی اکسی کدون

اکسی کدون مخدری نیمه صنعتی است و از آن به عنوان آرامبخش برای دردهای شدید استفاده می شود و بصورت کلی از آن برای تسکین دردهای مزمن استفاده می شود اما عملکر اکسی کدون عملکردی همچون هروئین و دیگر مخدرها مانند مرفین دارند و به صورت عمده از تریاک استخراج می شود و به همین دلیل باعث ایجاد حالت سرخوشی و به اصطلاح نشئگی در مصرف کننده می شود و به این دلیل ممکن است بسیاری از بیماران اقدام به مصرف خودسرانه و خارج از دستور پزشک کنند که در این زمان فرد به مصرف اکسی کدون وابسته شده و به آن اعتیاد پیدا می کند و فرد باید برای ترک اکسی کدون به کلینیک ترک اعتیاد مراجعه نماید.

اُکسی کُدون چیست؟

داروی اکسی کدون یک دارو مخدر است که با تاثیر بر روی مغز، احساسات را کنترل می‌کند و درد‌های خفیف و شدید را تسکین می‌دهد.

اُکسی کُدون نوعی ماده مخدر نیمه صنعتی و ماده فعال موجود در اکسی کانتین است که با نام تجاری فاروکسی نیز تولید می‌شود. پزشکان اکسی کدون را برای تسکین درد مداوم متوسط تا شدید تجویز می‌کنند. نوعی از اکسی کدون به طور گسترده برای تسکین درد ناشی از بیماری‌های مزمن و لاعلاج به کار برده می‌شود. اکسی کدون مانند هروئین، مورفین و دیگر مخدرهای اعتیادآور محصولی صنعتی است که از خشخاش تریاک به دست می‌آید. این دارو حالت سرخوشی و نشئگی ایجاد می‌کند و باعث می‌شود حتی مصرف‌کنندگان ناآگاهی که دارو را طبق تجویز پزشک مصرف می‌کنند، ولع و میل غیرقابل کنترلی نسبت به مصرف این دارو احساس کنند. مصرف اکسی کدون به مرور زمان به وابستگی به اکسی کدون تبدیل می‌شود که شخص باید هر چه سریعتر برای ترک اعتیاد اکسی کدون به کلینیک ترک قرص مراجعه کند.

مصرف مقدار کافی از اکسی‌کدون باعث ایجاد تحمل دارویی می‌شود. مادامی که بیمار برنامه سم زدایی دارویی اکسی‌کدون را دریافت نکند یا مصرف دارو را کاملاً قطع نکند، این تحمل کمتر نمی‌شود.

منظور از تحمل دارویی این است که بدن به تدریج برای تجربه کردن همان اثرات قبلی به مقدار بیشتری از اکسی‌کدون نیاز پیدا می‌کند. بالا رفتن تحمل به راحتی منجر به ایجاد وابستگی می‌شود، در نهایت به اعتیاد کامل می‌انجامد و در نتیجه درمان اعتیاد به اکسی کدون ضرورت می‌یابد. چون استامینوفن در فرمولاسیون اکسی‌کدون وجود دارد، سوءمصرف درازمدت این دارو می‌تواند موجب آسیب‌دیدگی دائمی کبد شود.

تداخل دارویی اکسی کدون

برخی از دارو ها می توانند میزان اکسی کدون خون را کم یا زیاد کنند که این عمل به نوبه ی خود باعث کم اثر شدن دارو یا بروز عوارض جانبی می شود.در صورتی که از داروهای ذکر شده در لیست زیر استفاده می کنید پزشک را در جریان بگذارید:

- آنتی بیوتیک ها
- داروهای ضد قارچ
- دارو های مرتبط با قلب و فشار خون
- داروهایی که برای درمان بیماری ایدز بکار میروند

داروهای حاوی مخدر می توانند با تعداد زیادی از دارو ها تداخل ایجاد کنند و موجب بروز عوارض جانبی خطرناک و حتی مرگ شوند. در صورتی که از داروهای ذکر شده در لیست زیر استفاده می کنید پزشک را در جریان بگذارید:

- داروهای ضد درد دیگر که حاوی مخدر هستند
- داروهای با نسخه که برای سرفه تجویز میشوند.
- داروهایی که باعث خواب آلودگی میشوند و یا تنفس را کند میکنند : قرص های خواب آور ، شل کننده عضلات ، داروهای آرام بخش و دارو های ضد روان پریشی
- داروهایی که روی میزان سروتونین خون تاثیر میگذارند : داروهای مرتبط با افسردگی ، پارکینسون ، میگرن ، بیماری های عفونی و دارو های ضد استفراغ و تهوع.

عوارض سوءمصرف اکسی‌کدون

سوءمصرف این داروی مخدر عوارض جانبی متعددی به دنبال دارد که از آن جمله می‌توان به خشکی دهان، بی‌اشتهایی، سرگیجه و حالت تهوع اشاره کرد. مصرف‌کنندگان اکسی‌کدون دچار سردرد می‌شوند، تنفسشان دچار مشکل می‌شود یا نوسانات خلقی را تجربه می‌کنند. بیمارانی که اکسی‌کدون را مدتی طولانی برای تسکین درد مصرف می‌کنند، به تدریج با علائم شدیدتری روبه‌رو می‌شوند.

اُکسی کُدون چیست؟ | تداخل دارویی اکسی کدون | عوارض سوءمصرف اکسی‌کدون | عوارض جانبی اکسی کدون

عوارض جانبی اکسی کدون

در صورت بروز علایم واکنش آلرژیک( کهیر ، مشکل در تنفس ، تورم صورت ، لب ها ، زبان و گلو) فورا به مراکز درمانی و اورژانس مراجعه کنید.

مانند سایر داروهای حاوی مخدر اکسی کدون نیز تنفس را آهسته میکند.اگر تنفس بیش از حد ضعیف شود ممکن است منجر به مرگ شود.

فردی که از بیمار مراقبت می کند در صورتی که متوجه علایم زیر در بیمار شود باید فورا بیمار را به اورژانس برساند:

- تنفس کوتاه و با فاصله زیاد
- لب های آبی رنگ
- دانه دانه شدن مردمک چشم
- سخت بیدار شدن از خواب

در صورتی که هر یک از عوارض جانبی زیر در شما پدیدار شد به پزشک اطلاع دهید:

- تنفس کم عمق و ضربان قلب کند
- گیجی ، خواب آلودگی شدید یا تشنج
- یبوست شدید
- عدم بروز عادت ماهانه
- ناتوانی جنسی و کاهش علاقه نسبت به برقراری روابط جنسی
- سرگیجه و داشتن احساسی شبیه به مردن
- کم شدن میزان هورمون کورتیزول—حالت تهوع ، استفراغ ، کاهش اشتها ، سرگیجه ، خستگی مفرط یا احساس ضعف.

در صورت بروز علایم سندروم سروتونین فورا به اورژانس مراجعه کنید. این علایم میتواند شامل موارد زیر باشد:

- اضطراب
- گیجی
- تب
- عرق کردن
- تندی ضربان قلب
- درد قفسه سینه
- احساس کوتاه بودن تنفس
- گرفتگی عضلات
- مشکل در راه رفتن
- احساس غش

احتمال بروز عوارض جانبی جدی در افراد سالمند و یا کسانی که دچار سوء تغذیه هستند و یا از نظر جسمانی ضعیف هستند بیشتر است.

اثرات جانبی شایع که ممکن است پیش بیاید:

- خواب آلودگی ، سردرد ، سرگیجه ، احساس خستگی
- یبوست ، درد معده ، حالت تهوع ، کاهش اشتها
- خشکی دهان
- خارش خفیف

بهترین روش ترک اعتیاد اکسی کدون

برنامه‌های درمانی‌ جامع و کامل برای ترک وابستگی به اکسی کدون، متناسب با نیازهای خاص هر بیمار با توجه به نتایج آزمایشات اعتیاد تهیه می‌شود، معمولاً شامل چهار مرحله زیر است:

1- ارزیابی و تشخیص
2- سم زدایی مواد از بدن
3- ارائه خدمات روان درمانی، مشاوره های انفردای و گروهی
4- برنامه‌های مراقبتی بعد از اتمام دوره ترک اعتیاد

ارزیابی و تشخیص

متخصصین آزمایش‌هایی را بر روی مصرف کننده مواد مخدر انجام می‌دهند و سوالاتی را درباره پرونده پزشکی او مطرح می‌کنند. آشنایی کامل با بیمار، شیوه مصرف اکسی کدون و عارضه‌ها و بیماری‌های احتمالی وی هدف اصلی از مرحله ارزیابی به شمار می‌آید. متخصصین باید تمام جزئیات را درباره اختلال سوءمصرف اکسی کدون بدانند تا بتوانند بهترین برنامه درمانی را با توجه به شرایط هر بیمار تشخیص دهند.

برای مثال پزشک باید بداند که بیمار چه نوع دارویی، را با چه دوزی، در چه تعداد دفعاتی و برای چه مدت مصرف کرده و آیا داروی دیگری را همزمان با اکسی کدون مصرف کرده است یا خیر.

همچنین متخصصین سوالاتی را به منظور تشخیص اختلال‌های همزمانی مانند اسکیزوفرنی یا اختلال دوقطبی از بیمار می‌پرسند.

سم زدایی قرص اکسی کدون

بدن اکسی کدون و هر ماده اعتیادآور دیگر را طی مرحله سم زدایی دفع می‌کند. سم زدایی یکی از مهم ترین و اولین مراحل ترک اعتیاد است. وقتی بیمار مصرف اکسی کدون را قطع می‌کند، دچار علائم ناخوشایندی می‌شود که بسته به عامل‌های فردی می‌تواند ساعت‌ها، روزها یا هفته‌ها ادامه داشته باشد. به همین دلیل حمایت فردی و پزشکی برای موفقیت درمان ترک اعتیاد ضروری است.

  • منبع
  • darooy.ir

۱ دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید