امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 272595
۴۰۴
۱
۰
نسخه چاپی
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس

اگر از ابتدا ارتباط خود با چین را قطع کرده‌ بودیم، از ورود کرونا به کشور جلوگیری می‌شد

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشور ویتنام با جمعیت ۹۰ میلیون نفری و ۱۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک با چین به گونه‌ای پیشگیری کرده که تاکنون حتی یک نفر هم کشته نداده، گفت: اگر ما از همان روز اول ارتباط خود با چین را قطع کرده‌بودیم، از ورود این ویروس به کشور جلوگیری می‌شد

حقوق نیوز/ اخبار و رویدادها

اگر از ابتدا ارتباط خود با چین را قطع کرده‌بودیم، از ورود کرونا به کشور جلوگیری می‌شد
 

اگر از ابتدا ارتباط خود با چین را قطع کرده‌ بودیم، از ورود کرونا به کشور جلوگیری می‌شد

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشور ویتنام با جمعیت ۹۰ میلیون نفری و ۱۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک با چین به گونه‌ای پیشگیری کرده که تاکنون حتی یک نفر هم کشته نداده، گفت: اگر ما از همان روز اول ارتباط خود با چین را قطع کرده‌بودیم، از ورود این ویروس به کشور جلوگیری می‌شد.

مسعود رضایی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایلنا در خصوص ضربه‌هایی که با شیوع کرونا به کسب و کارها وارد شده است، اظهار کرد: این ویروس ناشناخته است و به نظر من تا دو یا سه ماه آینده ما با شدت و حدت درگیر این ویروس خواهیم بود.

وی با بیان اینکه در همه دنیا اقتصادهایی که مشکل داشتند و آسیب‌دیده بودند مانند کشور ما، با شیوع کرونا آسیب بیشتری دیدند، افزود: ما قبل از کرونا نیز مشکلات اقتصادی داشتیم و حتی منابعی که در بودجه در نظر گرفته شده بود، منابعی بود که امکان محقق شدنش دور از انتظار بود؛ از آنجایی که ما یک کشور وابسته به نفت هستیم، تا زمانی که زیرساخت‌های ما به صورتی نشود که بتوانیم از طرق دیگر سرمایه و منابع اعتباری دریافت کنیم، وابسته به نفت خواهیم بود‌، به همین دلیل با قطع شدن فروش نفت، ۵۰ درصد از اقتصاد ما آسیب دید و همین موضوع باعث تورم ۵۰ درصدی شد که نتیجه آن نیز فروش اوراق مشارکت و پیش‌فروشی و آینده‌فروشی خواهد بود.

وی بیان کرد:‌ مشکلات تورمی باعث شد بسیاری از افراد بیکار شوند و بسیاری از کارگاه‌ها، تولیدی‌ها و شرکت‌ها تعطیل شوند. در حال حاضر نیز کرونا مشکلات اقتصادی را افزایش داده است؛ به نظر من تنها راهکاری که دولتمردان ما باید در نظر بگیرند، این است که ابتدا به سلامت جامعه بیاندیشند و این بودجه محدود را در راستای هزینه‌کرد رفع این بیماری قرار دهند. البته باید منابع دیگر را نیز به مشکلات ناشی از کرونا اختصاص دهند. از آنجایی که کشور ما منابع دیگری نیز دارد که اکثراً‌ به مراکز فرهنگی و وابسته به اماکن مذهبی و مراکز اقتصادی که زیر مجموعه دولت نیست، اختصاص می‌یابد؛ به نظر می‌رسد امروز این مراکز باید پای کار بیایند و کمک‌رسانی کنند تا ما بتوانیم از این معضلات رهایی پیدا کنیم و پس از اینکه این بحران را پشت سر گذاشتیم، به فکر سازندگی باشیم.

رضایی گفت: باید تدابیری بیاندیشیم که همیشه به این فکر نباشیم که در دوره درمان چه عملی باید انجام دهیم،  کوتاهی و تعلل ما در پیشگیری و آینده‌نگری منجر می‌شود که همیشه دیرهنگام به دنبال راهکار باشیم که اکثر اوقات در این مواقع قادر نیستیم از لحاظ اقتصادی بحران را مدیریت کنیم.

وی ادامه داد: بسیاری از خانواده‌ها به دلیل مشکلات اقتصادی در حالت نامناسبی قرار دارند؛ اکثر مردم مشاغل روزانه داشته‌اند و روزمزد بوده‌اند که اغلب منابع درآمدشان را از دست داده‌اند؛ به نظر من در کوتاه‌مدت، باید سازمان‌هایی که منابع درآمدی در اختیار دارند کمک‌رسانی کنند تا از این گردنه صعب‌العبور گذر کنیم.

نماینده شیراز در مجلس اظهار کرد: کشور ویتنام با جمعیت ۹۰ میلیون نفری و ۱۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک با چین به گونه‌ای پیشگیری کرده که تاکنون حتی یک نفر هم بر اثر ویروس کرونا جان خود را از دست نداده است؛ چون از همان روز اول تمامی ارتباط خود با چین را قطع کرد. اما ما با این همه تمدن و قدمت نتوانستیم از ورود این ویروس جلوگیری کنیم و به نظر من سر کلاف این مشکل از دستمان در رفته است بر همین اساس برخی اوقات ناچار می‌شویم از شعار درمانی استفاده می‌کنیم.

وی ادامه داد: باید در تدبیر و اندیشه‌مان تجدید فکر کنیم و به سمت چاره‌اندیشی گام برداریم و از تحلیلگران سیاسی و اقتصادی از هر گروه و اندیشه‌ای که هستند، دعوت کنیم و از آنها نظرخواهی کنیم تا بتوانیم با یکپارچگی فکری از این مشکلات عبور کنیم در غیر اینصورت ممکن است دچار قحطی شویم؛ چون اگر کشورهایی که مواد خوراکی به ما صادر می‌کردند، از صادراتشان جلوگیری کنند، شاهد قحطی خواهیم بود با این وجود طبق آمار مسئولان ذخایر ما پر است و از این بابت نگرانی خاصی وجود ندارد.

وی درباره عملکرد مجلس برای جلوگیری از ورود کرونا به کشور، گفت: اطلاع‌رسانی دقیق به مجلس نشد و هیچ خبر رسمی به اکثر نمایندگان از جمله من اعلام نشد تا اولین جلسه‌ای که بعد از تعطیلات انتخابات در مجلس حضور پیدا کردیم که خبر کرونا آن روز در مجلس پیچید و از نمایندگان تست گرفته شد که تست بسیاری از آنها مثبت اعلام شد.

رضایی گفت: این موضوع نشان می‌دهد که بی‌اطلاعی در مملکت حاکم بوده و مانند موضوع گرانی بنزین، مجلس در جریان امور قرار نگرفت تا اینکه آن فاجعه به وجود آمد. 

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: به نظر می‌رسد جلسات کنونی مجلس نیز فایده نخواهد داشت؛ من معتقدم در حال حاضر ‌بهتر است یک یا دو موضوع در دستور کار مجلس قرار بگیرد به گونه‌ای که تصمیمات مجلس تصویب و اجرا شود، در غیر این صورت جلساتی که موضوع آن هیچ مطابقتی با شرایط کنونی ندارد، ارزش چندانی نخواهد داشت و این دستورالعمل‌ها هیچ توفیقی برای مملکت ایجاد نخواهد کرد.

وی افزود: الآن زمان آن نیست که بحث قانون و آیین نامه را مطرح کنیم، بلکه موضوع مهم دفع این بیماری است و سایر نهادها با دستی گشاده و رویی باز در جهت حل این مشکل گام بردارند.

انتهای پیام

  • منبع
  • ایلنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید