امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 273602
۴۷۰
۱
۰
نسخه چاپی

اگر میان مجالس عزاداری و حفظ جان مردم تزاحم وجود داشته باشد نباید مجالس برپا شود

آیت الله سید صادق روحانی از مراجع تقلید اعلام کرد: اگر میان اقامه مجالس عزاداری و حفظ جان مردم و مؤمنین، تزاحم وجود داشته باشد نباید مجالس برپا شود

اگر میان مجالس عزاداری و حفظ جان مردم تزاحم وجود داشته باشد نباید مجالس برپا شود

آیت الله سید صادق روحانی از مراجع تقلید اعلام کرد: اگر میان اقامه مجالس عزاداری و حفظ جان مردم و مؤمنین، تزاحم وجود داشته باشد نباید مجالس برپا شود.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله روحانی، وی روز سه شنبه در پاسخ به استفتایی خاطرنشان کرد: قطعا حفظ جان مؤمنین با التزام به منع تجمعات مقدم است حتی نسبت به برگزاری این مجالس و در عزاداری فقط به استفاده از رسانه‌ های متعدد مثل تلویزیون و رادیو و سایر وسائل مجاز اکتفا ‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که "با توجه به نزدیک شدن ماه های محرم و صفر، حکم انجام شعائر حسینی در سایه‌ معضل کرونا چیست؟" ادامه داد: شک و تردیدی نیست که برپایی مجالس حسینی از برترین مستحباتی است که انسان مؤمن را می ‌تواند به خدا نزدیک کند، اما وقتی برپایی مجالس با خطری تزاحم داشته باشد که عموم مردم را تهدید می‌ کند، همانطور که در این روزها و در پی انتشار این ویروس خطرناک چنین شده، حفظ جان مردم و مؤمنین و دور نگه داشتن از در معرض این خطرات قرار گرفتن واجب و مقدم است بر هر موضوع و مساله دیگری حتی اگر این مساله منجر به برپا نشدن یا کاهش مجالس حسینی و سایر مناسبت ‌ها بشود.
آیت الله روحانی خاطرنشان کرد: اما اگر برپایی تمام مجالس حسینی یا بخشی از آن با رعایت توصیه‌ ها و راهنمایی ‌های بهداشتی تعیین‌ شده از جانب متخصصان مثل عدم تراکم جمعیت ممکن باشد و عدم انتقال ویروس به قدر معقولی تضمین ‌شود؛ با حصول این شرایط می‌ توان آن مجالس را برپا نمود،با این حال دقت شود که تشکیل مجالس به‌ شکل همیشگی و معمول گذشته بدون مراعات ضوابط بهداشتی قطعاً باعث انتشار این بیماری خطرناک می‌ شود و این مساله از نظر شرعی جایز نیست.

وی در ادامه تصریح کرد: همچنین در برخی حالات که عده‌ ای می ‌دانند مبتلا هستند یا احتمال قوی می‌ دهند مبتلا هستند و به توصیه‌ ها عمل نمی‌ کنند و موجب انتقال ویروس می‌ شوند؛ مسبب و ضامن هستند.

ویروس کرونا»، موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر سال گذشته (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

انتهای پیام

  • منبع
  • ایرنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید