امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 269625
۸۱۵
۱
۰
نسخه چاپی
در نشست خبری مشترک با ظریف

برای انجام تعهدات برجامی‌مان تلاش می‌کنیم، اما نمی‌توانیم معجزه کنیم

وزیر خارجه آلمان: آلمان و اتحادیه اروپا سعی می‌کنند عدم حضور آمریکا در برجام را جبران کنند و باعث حفظ برجام شوند ولی ما این مساله که چون یک طرف تعهداتش را کاهش داده است طرف دیگر هم تعهداتش را کاهش دهد نمی‌پذیریم

برای انجام تعهدات برجامی‌مان تلاش می‌کنیم، اما نمی‌توانیم معجزه کنیم
 

پایگاه خبری حقوق نیوز

برای انجام تعهدات برجامی‌مان تلاش می‌کنیم، اما نمی‌توانیم معجزه کنیم

وزیر خارجه آلمان گفت: برای انجام تعهدات برجامی‌مان تلاش می‌کنیم، اما نمی‌توانیم معجزه کنیم.

به گزارش ایسنا هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان در نشست خبری مشترک با محمد جواد ظریف، گفت: در منطقه خاورمیانه شرایط حساس و جدی است و افزایش تنش و خارج شدن آن از کنترل به نفع هیچکس نیست.

هایکو ماس در بخشی دیگر از صحبت‌هایش تأکید کرد: سه کشور اروپایی عضو برجام خواهان ادامه آن هستند و در راستای اجرای تعهدات خود تلاش می‌کنند ولی نمی‌توانیم معجزه نیز بکنیم. ما تلاش می‌کنیم که اینستکس را راه‌اندازی کنیم.

وی همچنین اظهار کرد، در جریان ملاقات با ظریف در ارتباط با مسائل سوریه و یمن نیز گفت‌وگو و رایزنی کرده‌اند.

ماس در این ارتباط گفت: ما تأکید داریم که از تلاش‌های سازمان ملل برای حل این بحران‌ها حمایت شود. بحران‌های موجود راه حل سیاسی دارد. ما می‌خواهیم که با ایران در این زمینه همکاری کنیم چون ایران در منطقه نفوذ دارد و به نفع کل منطقه است که درگیری‌های نظامی متوقف شود.

وزیر امور خارجه آلمان در پاسخ به سوالی در مورد روابط آلمان با اسرائیل گفت: این مسئولیتی است که ما به گردن داریم. دوستی نزدیکی بین آلمان و اسرائیل وجود دارد و به رسمیت شناختن حق موجودیت اسرائیل جزو اصول آلمان است و این موضوع قابل بحث نیست، اکنون هم که در تهران حضور داریم این تغییری در مواضع ما نیست.

وی همچنین در ادامه خاطرنشان کرد: آلمان همچنان از برجام حمایت می‌کند و اعتقاد داریم رسیدن به این توافق کار صحیح و درستی بود و آن را به رسمیت می‌شناسیم که ایران خواهان دریافت حقوق خود در چارچوب برجام است تا بتواند از منافع آن استفاده کند.

این دیپلمات آلمانی اظهار کرد: خروج آمریکا از برجام موجب شد تا منافع اقتصادی پیش بینی شده ایران محقق نشود. ما تلاش می‌کنیم تا امکان تجارت و رشد اقتصادی را برای ایران فراهم کنیم.

هایکو ماس افزود: در این زمینه اینستکس راه اندازی شده که از طریق آن سعی می‌کنیم تبادلات مالی امکان پذیر باشد و شرکت‌های اروپایی بتوانند فعالیت کنند و ایران هم بتواند از منافع برجام استفاده کند.
ماس با بیان این‌که ایران در منطقه کشو پر نفوذی است، گفت: درباره راه‌حل‌های سیاسی مسائل منطقه (سوریه، یمن و …) با ظریف گفت‌وگو کردیم.
وی تاکید کرد: در سفرم به منطقه دریافتیم هیچ کسی خواهان افزایش تنش نیست.
وزیر خارجه آلمان همچنین درباره اینستکس اظهار کرد: در تلاش هستیم اینستکس را (با مشارکت کشورهای بیش‌تر) اجرایی کنیم.

هایکو ماس گفت: من در سفری که چند روز گذشته به منطقه داشتم دیدم که عواملی بر منطقه از خارج تاثیرگذارند اما کشورهای منطقه هم باید با هم گفت‌وگو کنند. من در هر جایگاهی باشم از این گفت‌وگوها حمایت می‌کنم.

وزیر خارجه آلمان هم‌چنین درباره اجرای برجام تصریح کرد: ما انتظارات خود درباره برجام را در این دیدار مطرح کردیم و درباره کارهایی که انجام دادیم و می‌خواهیم انجام دهیم و قرار است در هفته‌های آینده اجرایی شوند صحبت کردیم.

وی تاکید کرد که حفظ‌ برجام در صورتی امکان پذیر است که تمام طرف‌ها به تعهدات‌شان پایبند باشند. آلمان و اتحادیه اروپا سعی می‌کنند عدم حضور آمریکا در برجام را جبران کنند و باعث حفظ برجام شوند ولی ما این مساله که چون یک طرف تعهداتش را کاهش داده است طرف دیگر هم تعهداتش را کاهش دهد نمی‌پذیریم.

ماس گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روند اجرای برجام را بررسی می‌کند و نتایج را گزارش می‌دهد.

وزیر خارجه آلمان نیز در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر در سوریه و یمن جنگ است و اینجا (ایران) جنگ نیست و تلاش می‌کنیم این طور بماند.

وی تاکید کرد: تنش در منطقه بسیار خطرناک است و ممکن است با این شرایط یک مکانیزم زنجیره‌ای راه بیفتد و از کنترل خارج شود. آلمان عضو شورای امنیت سازمان ملل است و تلاش داریم که از این امر جلوگیری کنیم.

ماس با اشاره به دیداری که با همتایان خود در استکهلم در آینده نزدیک خواهد داشت گفت: درباره نتایج این دیدار با همتایانم گفت‌وگو خواهم داشت و هم‌چنین قرار است با مقامات اردنی نیز گفت‌وگو کنم.

انتهای پیام

  • منبع
  • ایسنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید