امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280314
۵۷۵
۱
۰
نسخه چاپی

برای داشتن مغزی خلاق تر، این 5 مرحله را دنبال کنید

برای داشتن مغزی خلاق تر، این 5 مرحله را دنبال کنید

تقریباً همه ایده‌های عالی از یک فرآیند خلاقانه مشابه پیروی می‌کنند و این مقاله نحوه عملکرد این فرآیند را توضیح می‌دهد. درک این موضوع مهم است زیرا تفکر خلاق یکی از مفیدترین مهارت هایی است که می توانید داشته باشید. تقریباً هر مشکلی که در کار و زندگی با آن روبرو می شوید می تواند از راه حل های نوآورانه، تفکر جانبی و ایده های خلاقانه بهره مند شود.

هر کسی می تواند با استفاده از این پنج مرحله خلاقیت را بیاموزد. این بدان معنا نیست که خلاق بودن آسان است. کشف نبوغ خلاق خود به شجاعت و تمرین فراوان نیاز دارد. با این حال، این رویکرد پنج مرحله‌ای باید به ابهام‌زدایی از فرآیند خلاق کمک کند و مسیر را برای تفکر نوآورانه‌تر روشن کند.

برای توضیح نحوه عملکرد این فرآیند، اجازه دهید داستان کوتاهی را برای شما تعریف کنم.

مشکلی که نیاز به راه حل خلاقانه دارد

در دهه 1870 روزنامه ها و چاپخانه ها با مشکلی بسیار خاص و بسیار پرهزینه مواجه بودند. در آن زمان عکاسی یک رسانه جدید و هیجان انگیز بود. خوانندگان می خواستند تصاویر بیشتری را ببینند، اما هیچ کس نمی توانست نحوه چاپ سریع و ارزان تصاویر را بیابد.

برای مثال، اگر روزنامه‌ای می‌خواست تصویری را در دهه 1870 چاپ کند، باید به یک حکاکی سفارش می‌کرد تا یک کپی از عکس را روی صفحه فولادی با دست حک کند. از این صفحات برای فشار دادن تصویر بر روی صفحه استفاده می شد، اما اغلب پس از چند بار استفاده شکسته می شدند. این فرآیند حکاکی عکس، می توانید تصور کنید، به طور قابل توجهی وقت گیر و گران بود.

فردی که راه حلی برای این مشکل ابداع کرد فردریک یوجین ایوز نام داشت. او به پیشگامی در زمینه عکاسی تبدیل شد و تا پایان دوران حرفه ای خود بیش از 70 حق ثبت اختراع داشت. داستان خلاقیت و نوآوری او که اکنون به اشتراک خواهم گذاشت، یک مطالعه موردی مفید برای درک 5 مرحله کلیدی فرآیند خلاقیت است.

فلش بینش

آیوز کار خود را به عنوان شاگرد چاپگر در ایتاکا، نیویورک آغاز کرد. او پس از دو سال یادگیری جزئیات فرآیند چاپ، مدیریت آزمایشگاه عکاسی را در دانشگاه کرنل در همان نزدیکی آغاز کرد. او بقیه دهه را صرف آزمایش تکنیک های جدید عکاسی و یادگیری در مورد دوربین ها، چاپگرها و اپتیک کرد.

در سال 1881، آیوز در مورد یک تکنیک چاپ بهتر بینش چشمگیری داشت. ایوز گفت، در حین اجرای فرآیند تصویر کلیشه‌ای خود در ایتاکا، مشکل فرآیند سایه رنگ را مطالعه کردم. من یک شب در حالت مه مغزی به خاطر مشکل به رختخواب رفتم، و همان لحظه که صبح از خواب بیدار شدم، دیدم که ظاهراً روی سقف، فرآیند و تجهیزات کاملاً کار شده در حال کار است.

آیوز به سرعت دیدگاه خود را به واقعیت تبدیل کرد و روش چاپ خود را در سال 1881 به ثبت رساند. او باقیمانده دهه را صرف بهبود آن کرد. در سال 1885، او یک فرآیند ساده را توسعه داد که نتایج بهتری را ارائه داد. همانطور که شناخته شد، فرآیند ایوز، هزینه چاپ تصاویر را تا 15 برابر کاهش داد و تا 80 سال آینده روش استاندارد چاپ باقی ماند.

بسیار خوب، حالا بیایید در مورد درس هایی که می توانیم از ایوز در مورد فرآیند خلاقیت یاد بگیریم بحث کنیم.

در سال 1940، یک مدیر تبلیغاتی به نام جیمز وب یانگ راهنمای کوتاهی با عنوان تکنیکی برای تولید ایده منتشر کرد. در این راهنما، او بیانیه ای ساده، اما عمیق در مورد ایجاد ایده های خلاقانه بیان کرد.

به گفته یانگ، ایده‌های نوآورانه زمانی اتفاق می‌افتند که ترکیب‌های جدیدی از عناصر قدیمی ایجاد کنید. به عبارت دیگر، تفکر خلاق تولید چیزی جدید از یک لوح خالی نیست، بلکه بیشتر در مورد برداشتن چیزی است که از قبل وجود دارد و ترکیب آن تکه‌ها به گونه‌ای است که قبلاً انجام نشده است.

مهمتر از همه، توانایی ایجاد ترکیبات جدید به توانایی شما در دیدن روابط بین مفاهیم بستگی دارد. اگر بتوانید پیوند جدیدی بین دو ایده قدیمی ایجاد کنید، کار خلاقانه ای انجام داده اید.

پنج مرحله فرآیند ارتباط خلاق 

یانگ معتقد بود که این فرآیند ارتباط خلاق همیشه در پنج مرحله رخ می دهد.

مطالب جدید را جمع آوری کنید. در ابتدا یاد می گیرید. در این مرحله شما بر 1) یادگیری مطالب خاص که مستقیماً با وظیفه شما مرتبط است و 2) یادگیری مطالب عمومی با مجذوب شدن به طیف گسترده ای از مفاهیم تمرکز می کنید.

به طور کامل روی مواد در ذهن خود کار کنید. در این مرحله، با نگاه کردن به حقایق از زوایای مختلف و آزمایش با تطبیق ایده‌های مختلف با یکدیگر، آنچه را که آموخته‌اید بررسی می‌کنید.

از مشکل فاصله بگیرید. بعد، مشکل را کاملاً از ذهن خود دور می کنید و می روید کار دیگری انجام دهید که شما را هیجان زده می کند و به شما انرژی می دهد.

بگذارید ایده شما به شما بازگردد. در برخی مواقع، اما تنها پس از اینکه از فکر کردن در مورد آن دست کشیدید، ایده شما با درخششی از بینش و انرژی تازه به شما باز خواهد گشت.

ایده خود را بر اساس بازخورد شکل و توسعه دهید. برای موفقیت هر ایده، باید آن را در جهان منتشر کنید، آن را در معرض انتقاد قرار دهید و در صورت نیاز آن را تطبیق دهید.

ایده در عمل

فرآیند خلاقانه استفاده شده توسط فردریک یوجین ایوز نمونه کاملی از این پنج مرحله در عمل را ارائه می دهد.

ابتدا آیوز مطالب جدیدی را جمع آوری کرد. او دو سال را به عنوان شاگرد چاپگر و سپس چهار سال را در آزمایشگاه عکاسی در دانشگاه کرنل کار کرد. این تجربیات به او مطالب زیادی داد تا از آن استفاده کند و بین عکاسی و چاپ ارتباط برقرار کند.

دوم، آیوز شروع به کار ذهنی روی همه چیزهایی که یاد گرفت کرد. در سال 1878، ایوز تقریباً تمام وقت خود را صرف آزمایش تکنیک های جدید می کرد. او مدام در حال دستکاری و آزمایش روش های مختلف برای کنار هم قرار دادن ایده ها بود.

سوم، آیوز از مشکل فاصله گرفت. او چند ساعت قبل از بصیرت خود به خواب رفت. گذاشتن چالش های خلاقانه برای مدت طولانی تری نیز می تواند کارساز باشد. صرف نظر از اینکه چقدر دور می‌شوید، باید کاری انجام دهید که برایتان جالب باشد و ذهنتان را از مشکل دور کند.

چهارم، ایده او به او بازگشت. آیوز با راه حلی که برای مشکلش پیش روی او گذاشته شده بود از خواب بیدار شد. (در یک یادداشت شخصی، اغلب متوجه می شوم که ایده های خلاقانه درست زمانی که برای خواب دراز می کشم به من ضربه می زند. زمانی که به مغزم اجازه می دهم کار روزانه را متوقف کند، راه حل به راحتی ظاهر می شود.)

در نهایت، ایوز سال ها به تجدید نظر در ایده خود ادامه داد. در واقع، او بسیاری از جنبه‌های فرآیند را بهبود بخشید و یک حق ثبت اختراع دوم  را ثبت کرد. این یک نقطه بحرانی است و اغلب نادیده گرفته می شود. عاشق شدن با نسخه اولیه ایده می تواند آسان باشد، اما ایده های عالی همیشه تکامل می یابند.

خلاصه فرآیند خلاقیت

فرآیند خلاق، عمل ایجاد پیوندهای جدید بین ایده های قدیمی است. بنابراین می توان گفت که تفکر خلاق وظیفه شناخت روابط بین مفاهیم است.

یکی از راه‌های نزدیک شدن به چالش‌های خلاقانه، پیروی از فرآیند پنج مرحله‌ای است:

1) جمع‌آوری مطالب

2) کار کردن شدید روی مطالب در ذهن

3) دور شدن از مشکل

4) اجازه دادن به ایده به طور طبیعی به شما بازگردد

و 5) آزمایش ایده خود در دنیای واقعی و تنظیم آن بر اساس بازخورد.

خلاق بودن به این معنا نیست که اولین (یا تنها) فردی باشید که به یک ایده فکر می کند. بیشتر اوقات، خلاقیت در مورد پیوند ایده ها است.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید