امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279307
۴۸۳
۱
۰
نسخه چاپی

برای شروع کسب‌وکار مشاوره‌ای این 5 قدم را بدانید

برای شروع کسب‌وکار مشاوره‌ای این 5 قدم را بدانید

اگر می‌خواهید یک کسب‌وکار مشاوره ای را شروع کنید، باید رشته اختصاصی/ تخصص خود را انتخاب کنید، مخاطب هدف خود را پیدا کنید، تجارت خود را گسترش دهید، و قیمت‌های مقرون به صرفه تعیین کنید.

صنعت مشاوره بسیار گسترده است. کارآفرینان و افرادی که ورودی و خروجی زمینه های مشخصی را می‌دانند، ممکن است بخواهند وارد این بازار شوند و به مشتریان مشاوره دهند. آن‌ها می‌توانند به مشتریان آموزش دهند که چگونه تجارت خود را به طور موثرتری مدیریت کنند و آخرین قیمت پیشنهادی خود را افزایش دهند.

اگر شما در حال بررسی راه اندازی کسب و کار مشاوره ای خودتان هستید، در ابتدا نیاز به برنامه‌ریزی دارید. در ادامه پنج اقدامی که می‌توانید انجام دهید تا کسب و کار مشاوره‌ای را راه اندازی کنید؛ معرفی کرده‌ایم.

1. رشته اختصاصی انتخاب کنید

در هر تجارتی، افرادی که پول بیشتری دارند در جای مناسب قرار دارند. و زمانی که در مورد راه اندازی کسب‌وکار مشاوره ای صحبت می‌کنیم، بهتر است که تمرکز روی یک یا چند رشته اختصاصی و مشتریانی باشد که شما می‌توانید کمک کنید.

به طور مثال، کارلی جانیک، بنیانگذار جویس باکس(juicebox)، در بهینه سازی سایت برای موتور جستجو تخصص پیدا کرد. سالها زمانش را گذاشت تا بیاموزد که چگونه این کار را درست انجام دهد، اما حالا شرکت‌ها او را استخدام می‌کنند چون که او در کاری که انجام ‌می‌داده متخصص شده و می‌تواند بقیه را برای انجام بهتر کار راهنمایی کند . او می‌گوید: ” شما می‌توانید با مدتی کار کردن در زمینه مشخص و کسب تجربه در شرکت‌ها و شرایط مختلف، متخصص شوید.”

هنگامی که متوجه شدید که در چه صنعتی می‎‌خواهید فعالیت کنید، بازار هدف خود را مشخص کنید.

جو بارنز، بنیانگذار تجارت سبک زندگی شما (Your Lifestyle Business)، می‌گوید شما باید از خودتان بپرسید: می‌خواهید با چه نوع افرادی کار کنید؟ کدام مدیرعاملان، همکارها و محل کاری مناسب شماست؟”

2. در مورد رقبایتان تحقیق کنید

کار مشاوره عرصه رقابتی پهناوری دارد. ممکن است هزاران مشاور از پیش همان مشتریانی را هدف بگیرند که شما در نظر دارید.

زرتسکی یکی از مشاوران حاذق توسعه کسب‌وکار می‌گوید: “آیا  در حوزه‌ای که شما تصمیم دارید مشاوره دهید، هیچ رقیبی وجود دارد؟ زیرا نبود رقیب، نبود نیاز را نشان می‌دهد.” ” همچنین رقبای شما چه کار می‌کنند؟ شما می‌توانید تا جایی که می‌توانید تحقیق انجام دهید تا دقیقا متوجه شوید چه محصولات و خدماتی ارائه دهید، همزمان خلاقیت خود را به کار گیرید تا مشتریان را به سوی خدمات خود جذب کنید.”

3. قیمت خود را تعیین کنید

بخشی از تحقیق شما، قرار است شامل مطالعه در مورد قیمت رقبای شما باشد.

به گفته مایکل گارباد، بنیانگذار اکوسیستم اموزش(Education Ecosystem)، شما باید استراتژی‌ای مشخص کنید که نشان دهد دقیقا به شکلی قرار است هزینه‌ها را دریافت کنید زیرا تعیین قیمت کار مشاوره‌ای کمی پیچیده است. دریافت هزینه می‌تواند بر اساس ساعت یا نرخ هر پروژه باشد.”

از آنجا که بسیاری از مشاوران براساس ساعت هزینه دریافت می‌کنند و قانون ایران نیز همین راه را پیش گرفته، شما نیز بهتر است نرخ ساعتی را ارائه دهید. البته مذاکره با مشاوره‌گیرنده برای این که نحوه دریافت هزینه را تغییر دهید نیز می‌تواند گزینه خوبی باشد.

” با قیمت‌های رقابتی شروع کنید و قیمت‌ها را همین‌طور که ظرفیت برنامه زمانی‌تان پر می‌شود، افزایش دهید.”

4. کسب و کار خود را ترفیع دهید

زمانی که کسب‌وکار مشاوره ای راه اندازی می‌کنید باید دائما سطح خدمات خود را ارتقا دهد. بنا بر گفته استفن گگنون، بنیانگذار کدوب(CodeWeb)، شما می‌توانید محتوای با کیفیت در مورد زمینه تخصصی خود در شبکه‌های اجتماعی و وبسایت خودتان قرار دهید. همچنین می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی لینکدین، فیسبوک، توییتر و اینستاگرام صفحه‌ای بسازید و کسب و کار خود را به شکل آنلاین نیز معرفی کنید.

بارنز توصیه می‌کند که با گروه های  لینکدین که در زمینه کسب و کار حرفه‌ای تر است شروع کنید. او می‌گوید “بستری را انتخاب کنید که به شخصیت شما بخورد و به گونه ای که دوست دارید محتوای خود را ارائه دهید .” ” سعی نکنید در یک زمان در همه جا باشید، سعی کنید در یک پلتفرم متمرکز باشید.”

5. مشتری پیدا کنید

زمانی که فهمیدید چه مخاطبانی هدف شما هستند و چقدر هزینه دریافت خواهید کرد، وقت آن است بیرون بروید و دنبال مشتری باشید. لازم است که مکالمه‌ای را آماده کنید تا افراد را قانع کنید که از خدمات شما استفاده کنند. ابتدای کار ممکن است قانع کردن افراد کمی سخت باشد اما اگر رزومه و تجربه خوبی داشته باشید می‌توانید کار مشاوره را با مشتری‌ها کوچک شروع کرده و سپس بلند پروازی کنید.

جانیک می‌گوید: زمانی که اولین مشتریان خود را گرفتید و کار خوبی تحویل دادید، از آنها در مورد نقدشان بپرسید، چرا که کمک می‌کند مشتریان بیشتری پیدا کنید و یا حتی شما را به همکاران خود معرفی کنند.

با وجود اینکه راه اندازی و رشد کسب‌وکار مشاوره ای می‌تواند چالش برانگیز باشد، در نهایت می‌تواند ارزشش را داشته باشد.

بارنز می‌گوید” مشاوره راهی منعطف و سودمند برای اثرگذاری در دنیا است.” ” برای فرد درست انتخاب مسیر شغلی مشاوره می‌تواند بسیار تاثرگذار باشد، و در حال حاضر، اگر مهارتش را دارید، دنیا به شما بیشتر از همیشه نیاز دارد.”

 

 

 

  • منبع
  • وینداد

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید