امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 284220
۳۴۳
۱
۰
نسخه چاپی

برج سنت ماری یا برج خیارشور اثری از نورمن فاستر و شرکا

30 St Mary Axe برج سنت ماری یا برج خیارشور اولین آسمان خراش محیطی لندن است که در قلب شهر لندن واقع شده است ،این برج توسط نورمن فاستر و شرکا طراحی شده است.

برج سنت ماری یا برج خیارشور اثری از نورمن فاستر و شرکا

تبر سنت ماری ۳۰

30 St Mary Axe  برج سنت ماری یا برج خیارشور اولین آسمان خراش محیطی لندن است که در قلب شهر لندن واقع شده است ،این برج توسط نورمن فاستر و شرکا طراحی شده است.

شکل متمایز آن فوراً قابل شناسایی است و در حال حاضر به یک نقطه عطف در مرکز مالی پیشرو اروپا تبدیل شده است. این برج با یک شکل آیرودینامیکی , حداکثر میزان نور طبیعی و تهویه را به منظور کاهش قابل توجه مصرف انرژی ساختمان نشان میدهد که یک استراتژی زیست محیطی بسیار پیشرو است. به همین اندازه محیط کار بهبود یافته با دید بهتر برای همه افراد وجود دارد.

این یک مداخله جسورانه در چشم انداز شهری است و ترکیبی پر جنب و جوش از زندگی شهری را با فروشگاه ها ، کافه ها و رستوران ها نشان می کند.

برج سنت ماری و معماری سبز

(St Mary Axe) برج سنت ماری یا برج  خیارشور  یک ساختمان سازگار با محیط زیست است. مدرنیته سازش ناپذیر آن نسبت به حساسیت به محیط طبیعی هم راستا است. طیف گسترده ای از برج سنت ماری 50٪ انرژی کمتری نسبت به یک ساختمان اداری مطبوع و معتبر معمولی مصرف می کند. هوای تازه از طریق چاههای مارپیچی به منظور تهویه طبیعی فضای داخلی دفتر و به حداقل رساندن اعتماد به سرمایش و گرمایش مصنوعی ، تهیه می شود.
وید های نور و شکل کلی ساختمان نور طبیعی روز را به بالاترین حد ممکن به داخل هدایت میکند واستفاده از نور مصنوعی را کم می کند .

بالکن های لبه هر وید ارتباط بصری قوی بین طبقات را ایجاد می کنند و تمرکز طبیعی را برای امکانات عمومی دفاتر ایجاد می کنند.

تعدادی از مطالعات پیچیده دینامیک سیالات در مورد شرایط محیطی محلی ، استراتژی یکپارچه سازی ساختمان با سایت آن و اجازه استفاده از نیروهای طبیعی تهویه را پیشنهاد داده است.
پلان دایره ای شکل در قاعده و تاج آن مخروطی است تا اتصالات را به خیابانهای اطراف بهبود بخشد و حداکثر میزان نور خورشید را به داخل برساند.

امکانات برج خیارشور

طرح مدور این امکان را می دهد که بیشتر قسمتهای سایت به عنوان یک منظره عمومی ، با درختان بالغ و دیوارهایی با سنگ هایی کوتاه که به طور نامحسوس مرز سایت را مشخص می کنند و محل نشستن را فراهم می کنند ، استفاده شود.

نیمی از طبقه همکف برج مغازه ها و یک رستوران را در اختیار شما قرار می دهد که یک کافه در فضای بازرا نیز شامل می شود.

فرم خارجی برج سنت ماری یا خیارشور(30 St Mary Axe) مجموعه ای از منحنی های پیشرونده را با کمک تکنیک های پارامتریک مدل سازی کامپیوتر نشان می دهد.
شکل و هندسه با فرمهایی که در طبیعت وجود دارند قرابت دارد.

به عنوان مثال ، درخت مخروطی دارای مارپیچ هایی طبیعی است و مانند این ساختمان است که در پاسخ به تغییرات آب و هوایی باز و بسته می شود.
شکل صاف ساختمان همچنین حرکت هوا را به اطراف ساختمان هدایت می کند و میزان باد را در سطح پلازا برای به حداقل رساندن راحتی عابر پیاده به حداقل می رساند.

ساختار فولادی مورب خارجی به واسطه هندسه مثلثی آن ، ذاتاً محکم و سبک است و فضای داخلی بدون ستون انعطاف پذیر را فراهم می کند.

خصوصیات برج خیارشور

روکش خارجی برج سنت ماری متشکل از 5500 صفحه شیشه ای مثلثی و الماسی شکل است که در هر سطح متفاوت است. شیشه های مخصوص قسمت های اداری از یک لایه بیرونی دو جداره و یک صفحه داخلی تک جداره تشکیل شده است که یک حفره تهویه مرکزی را شامل می شود و دارای پرده های کنترل خورشید است.

حفره ها به عنوان زون های حائل ، برای کاهش نیاز به گرمایش و سرمایش اضافی عمل می کنند و توسط هوای خروجی که از دفاتر کار خارج می شود تهویه می شوند.
لعاب مخروطی های نوری که برج را به صورت مارپیچ بالا می برد ، از پانل های دو جداره قابل باز شدن با یک شیشه ترکیبی رنگی خاکستری و یک پوشش با عملکرد بالا تشکیل شده است.

برج سنت مری یا برج خیارشور یک ساختمان بنیادی است: از نظر اجتماعی ، زیست محیطی ، تکنولوژیکی ، مکانی و معماری. طراحی فاستر و شرکا برای دفتر مرکزی Swiss Re’s London یک نماد برجسته برای یکی از شرکتهای برتر در جهان است و الگویی از عملکرد زیست محیطی مسئولانه که تلاش مشتری و معمار است می باشد.

  • منبع
  • ماندگار پرشین

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید