امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 273362
۵۱۷
۱
۰
نسخه چاپی
روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز

برنامه جامع ۲۵ ساله همکاری‌های پکن و تهران خون تازه در رگ‌های اقتصاد ایران و باعث خشم آمریکا است

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در بخشی از گزارش تحلیلی خود درباره برنامه جامع 25 ساله همکاری های ایران و چین آورده است که این برنامه همکاری با سرمایه گذاری چینی ها می‌تواند ضمن جاری کردن خون تازه در رگ‌های اقتصاد ایران، موجب خشم آمریکا شود

حقوق نیوز | اخبار و رویدادها | بین الملل

برنامه جامع ۲۵ ساله همکاری‌های پکن و تهران خون تازه در رگ‌های اقتصاد ایران و باعث خشم آمریکا است

برنامه جامع ۲۵ ساله همکاری‌های پکن و تهران می‌تواند علاوه بر جاری کردن خون تازه در رگ‌های اقتصاد ایران، کارزار فشار حداکثری و تقلای واشنگتن برای انزوای بین المللی جمهوری اسلامی را سخت تحت تاثیر قرار دهد.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در بخشی از گزارش تحلیلی روز یکشنبه خود در باره برنامه جامع 25 ساله همکاری های ایران و چین آورده است که این برنامه همکاری با سرمایه گذاری چینی ها می‌تواند ضمن جاری کردن خون تازه در رگ‌های اقتصاد ایران، موجب خشم آمریکا شود.  

براساس پیش نویس این برنامه همکاری، ایران و چین همکاری گسترده اقتصادی و امنیتی را ترسیم کرده‌اند که راه را برای میلیاردها دلار سرمایه گذاری چین در بخش انرژی و سایر بخش‌ها باز می‌کند و می‌تواند تلاش‌های دولت ترامپ برای منزوی کردن دولت ایران را تحت تاثیر قرار دهد. این توافق شامل سرمایه گذاری پکن در امور بانکی، ارتباطات، بنادر، راه آهن و ده‌ها طرح دیگر است.

در این برنامه همکاری، به آموزش و تمرین‌ها و تحقیقات مشترک، توسعه سلاح‌ها و اشتراک گذاری اطلاعات نیز اشاره شده که هدف آن مبارزه با تروریسم، مواد مخدر و قاچاق انسان و جرایم مرزی یاد شده است.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران هفته گذشته گفت این مشارکت برای نخستین بار توسط «شی جین‌پینگ» رییس جمهوری چین در سال ۲۰۱۶ حین سفر به ایران پیشنهاد شده بود و در کابینه «حسن روحانی» رییس جمهوری ایران در ماه ژوئن (خرداد) تصویب شد. حال این طرح همکاری برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است.

بی شک این برنامه همکاری، فصل جدید نوع مناسبات میان چین و آمریکا آغاز می‌کند؛ روابطی که همین حالا هم در شرایط چندان مناسبی قرار ندارد. علاوه بر این، این توافق ضربه بزرگی به سیاست تهاجمی دولت ترامپ در مقابل ایران می‌زند که از زمان خروج از برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) سیاست فشار حداکثری را علیه آن آغاز کرده است.

حال در بحبوحه تقلای واشنگتن با رکود اقتصادی ناشی از گسترش ویروس کرونا و انزوای بین المللی، پکن ضعف آمریکا را درک کرده است. درواقع پیش نویس برنامه همکاری این کشور با ایران نشان می‌دهد که برخلاف اکثر کشورها، چین خود را در موقعیتی می‌داند که می‌تواند با واشنگتن مخالفت کند و از توان خود برای ایستادگی در برابر مجازات‌ها و تحریم‌های آمریکا آگاه است.

سرمایه گذاری‌های چین در ایران در طول ۲۵ سال ۴۰۰ میلیارد دلار خواهد بود و ممکن است باعث فشار آمریکا بر چین و آن دسته شرکت های چینی که قصد دارند در قالب این برنامه با ایران همکاری کنند، داشته باشد.

انتهای پیام

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید