امروز: سه شنبه, ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۳ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۳ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 270911
۳۶۰
۱
۰
نسخه چاپی
مشاور سابق حزب جمهوریخواه در سنای آمریکا

بسیاری از چهره‌های جمهوریخواه آماده هستند که به صف استیضاح کنندگان ترامپ بپیوندند

مشاور سابق حزب جمهوریخواه در سنای آمریکا گفت: دونالد ترامپ با دردسر بزرگی در کنگره روبرو شده است و اگر فشار دموکرات‌ها و موج سازی رسانه‌ای آنها کارساز شود، بسیاری از چهره‌های جمهوریخواه در داخل و خارج از کنگره آماده هستند که به صف استیضاح کنندگان بپیوندند

بسیاری از چهره‌های جمهوریخواه آماده هستند که به صف استیضاح کنندگان ترامپ بپیوندند
 

پایگاه خبری حقوق نیوز

مشاور سابق حزب جمهوریخواه در سنای آمریکا گفت: دونالد ترامپ با دردسر بزرگی در کنگره روبرو شده است و اگر فشار دموکرات‌ها و موج سازی رسانه‌ای آنها کارساز شود، بسیاری از چهره‌های جمهوریخواه در داخل و خارج از کنگره آماده هستند که به صف استیضاح کنندگان بپیوندند.

 جیمز جورج جترس روز شنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا افزود: بسیاری از یاران سابق رییس جمهوری آمریکا به دنبال انتقام گیری از وی هستند و اشخاصی از دورن جمهوریخواهان چون جان بولتون مشاور اخراجی امنیت ملی کاخ سفید ممکن است در پس افشای مکالمه تلفنی دردسرساز ترامپ با رئیس جمهوری اوکراین باشند.

وی ادامه داد: جایگزین ترامپ، معاون اول وی مایک پنس خواهد بود که از نظر بسیاری از سران جمهوریخواه و دموکرات، رئیس جمهوری نرمال محسوب می شود.

احتمال انتقام گیری بولتون

این فعال سیاسی جمهوریخواه با اشاره به فرد افشاگری که یک مامور سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) است و شکایت او باعث به جریان افتادن طرح استیضاح ترامپ شده است، اظهار کرد: این گمانه زنی مطرح است که بخشی از اطلاعاتی که به شخص به اصطلاح افشاگر از سازمان سیا داده شده است، از سوی جان بولتون مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید بوده است.

جترس ادامه داد: بولتون از سیاست ترامپ درباره کره شمالی و ایران عصبانی بود. با توجه به منش ترامپ در اداره دولتش و روابطی که با مقام‌هایش داشته است، شگفت انگیز نیست که برخی از آنها به دنبال انتقام باشند.

وی اضافه کرد: انگشت اتهام همچنین به سوی اشخاصی در داخل دولت ترامپ نشانه رفته است که ترامپ و سیاست‌هایش را دوست ندارند. آنها می خواهند با دشمنانش کار کرده تا به وی ضربه جدی بزنند. از جمله نماینده ویژه اوکراین که برکنار شده، ممکن است در پس نشت اطلاعات تماس تلفنی جنجالی ترامپ و رئیس جمهوری اوکراین باشد.

قطعیت استیضاح ترامپ

این صاحبنظر سیاسی تصریح کرد: با توجه به آخرین اخبار و موضع‌گیری نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان، استیضاح ترامپ قطعی است. از نظر آنها، دست ترامپ در دسیسه چینی با یک طرف خارجی علیه رقیب انتخاباتیش رو شده است. با اینکه اتهام درباره همکاری با اوکراینی‌ها علیه جو بایدن عجیب است اما خط دموکرات‌ها و توپخانه رسانه‌ای آنها به شکل گسترده‌ای در حال دامن زدن به آن است.

جترس با اشاره به سیاسی کاری رسانه‌های دموکرات علیه ترامپ، گفت: جز شبکه فاکس نیوز، هیچ کسی درباره نقش اوکراینی‌ها در جاسوسی از کارزار انتخاباتی ترامپ سخن نمی گوید. هیچ کسی نمی‌گوید که پسر بایدن، در اوکراین برای نفوذ در انتخابات آمریکا سخن نمی گوید. رسانه‌های دموکرات مدعی هستند که اینها همه توهم هستند.

وی خاطرنشان کرد: پرسش‌های مشروعی درباره همکاری اوکراینی‌ها با برخی عناصر اطلاعاتی و امنیتی آمریکایی برای جاسوسی از کارزار انتخاباتی ترامپ وجود دارد که کسی درباره آنها سخن نمی گوید. می‌دانید که اوکراینی‌ها نزدیک به کلینتون و علیه ترامپ بودند. فضا در واشنگتن به گونه‌ای است که طرح پرسش‌هایی در این زمینه، سرکوب می شود.

چرخش احتمالی سنای جمهوریخواه

جترس که به مدت سه دهه مشاور نمایندگان جمهوریخواه در کنگره بوده است، اظهار کرد بر اساس شناخت وی از فضای سیاسی و فکری حزب جمهوریخواه، احتمال شورش برخی سناتورهای جمهوریخواه علیه ترامپ وجود دارد.

وی که این موضوع را در پاسخ به پرسش ایرنا درباره امکان موفقیت استیضاح برای برکناری ترامپ از ریاست جمهوری مطرح کرد، افزود: هنوز بعید است که دموکرات‌ها بتوانند به اندازه کافی رای از سناتورهای جمهوریخواه به دست آورند تا سنا رای کافی برای برکناری داشته باشد.

مشاور سابق حزب جمهوریخواه در سنای آمریکا تصریح کرد: اما اگر دموکرات‌ها موج تبلیغاتی مناسبی ایجاد کنند می‌توانند بر رای جمهوریخواهان سنا تاثیر گذار باشند.

جترس خاطرنشان کرد: اشخاصی چون میت رامنی آماده هستند تا به ترامپ پشت کنند. سوال اینجاست که نمایندگان جمهوریخواه سنا چرخشی در هفته‌های آینده خواهند داشت. آیا ما شاهد تکرار سناریوی استیضاح ناموفق بیل کلینتون یا داستان استیضاح و برکناری ریچارد نیکسون خواهیم بود؟

انتهای پیام

  • منبع
  • ایرنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید