امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 266206
۱۸۱۲
۱
۰
نسخه چاپی

بلندترین برج های جهان را بشناسید

ساخت برج های بلند و آسمان‌خراش‌ها، به‌دلایل مختلفی، در دهه‌های اخیر رواج پیدا کرده است. این مسئله ممکن است به‌خاطر خلاقیت و ابداع باشد یا به‌دلیل کمبود زمین. امروزه بین شهرهای بزرگ و مشهور دنیا، رقابتی برای ساخت بلندترین سازه‌های دنیا وجود دارد.

بلندترین برج های جهان

 


در اختیار داشتن بلندترین برج دنیا، به‌معنای سرازیر شدن توریست‌ها است که درآمد کلانی از این طریق برای آن شهر به‌دنبال دارد و باعث شهرت هر چه بیشتر آن می‌شود. البته این عنوان، یعنی در اختیار داشتن بلندترین برج دنیا، عنوانی نیست که سال‌های طولانی در اختیار یک شهر باقی بماند و بارها بین شهرهای مختلف جابه‌جا شده است.

 

1. برج خلیفه، امارات متحده‌ی عربی

 

برج خلیفه، امارات متحده‌ی عربی

 

ارتفاع: ۸۲۸ متر

برج خلیفه‌ی دبی، با ارتفاع ۸۲۸ متر، بلندترین برج دنیا است. این بنا با فولاد و بتن ساخته شده و طراحی آن، کار معماران مشهوری است که برج‌های دیگری مثل برج ویلیس شیکاگو و برج تجارت جهانی یک در نیویورک را در کارنامه‌ی خود دارند. ساخت برج در سال ۲۰۱۰ به پایان رسید.

ساخت این برج یکی از پروژه‌های دولت امارات بود تا درآمد مبتنی بر نفت این کشور را به سمت گردشگری ببرد. برج خلیفه دارای یک مرکز خرید، ۹ هتل، یک دریاچه‌ی مصنوعی و بیش از ۱۹ مجموعه‌ی مسکونی است که بیش از ۳۰ هزار واحد مسکونی دارد.

 

2. برج شانگهای، چین

 

برج شانگهای، چین
 

ارتفاع: ۶۳۲ متر

برج شانگهای، دومین برج بلند دنیا است. این برج با ارتفاع ۶۳۲ متر و ۱۲۱ طبقه، بلندترین برج چین است. ساخت برج شانگهای در سال ۲۰۰۶ آغاز شد و به‌طور کلی ۸ سال طول کشید.

این بنا را یک شرکت معماری آمریکایی به نام Gensler طراحی کرده است. هدف اصلی از ساخت این برج، استفاده به‌عنوان هتل و ساختمان اداری است.

امروزه این بنا، در مجموع ۳۲۰ اتاق هتل و ۱۱۰۰ ظرفیت خودرو در پارکینگ دارد. از بالای این برج، چشم‌اندازهای شگفت‌انگیزی از منطقه‌ی پودونگ شانگهای قابل مشاهده است. این منطقه در سال‌های اخیر، پیشرفت‌های زیادی داشته است.

 

3. ابراج‌البیت، عربستان سعودی

 

ابراج‌البیت، عربستان سعودی
 

 

ارتفاع: ۶۰۱ متر

برج ساعت مکه که با نام برج ابراج‌البیت نیز مشهور است، در عربستان سعودی قرار دارد و سومین برج بلند دنیا است. ارتفاع این برج در مجموعه به ۶۰۱ متر می‌رسد.

این مجموعه، مجموعه‌ای دولتی است که دارای هتلی ۱۰۲ طبقه، مرکز کنفرانس، موزه‌ی اسلامی و نمازخانه با ظرفیت ۱۰ هزار نفر است.

از دیگر امکانات این برج می‌توان به مرکز خرید پنج طبقه و یک مرکز رصدخانه‌ی لونار اشاره کرد که از آن برای رصد ماه در ماه مبارک رمضان استفاده می‌شود.

برج ابراج‌البیت را یک گروه سعودی بن لادن ساخت که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های ساخت‌وساز در عربستان سعودی است. ساعت این برج، بزرگترین ساعت دنیا است.

 

4. مرکز تجارت جهانی پینگ ان، چین

 

مرکز تجارت جهانی پینگ ان، چین
 

 

ارتفاع: ۵۵۵/۱ متر

مرکز مالی بین‌المللی پینگ ان، در شنژن چین، قرار دارد و ارتفاع آن ۵۵۵/۱ متر است. این برج، چهارمین برج بلند دنیا است. ساخت برج در سال ۲۰۱۵ به بالاترین طبقه رسید و در نهایت در سال ۲۰۱۷، به‌طور کامل تکمیل شد.

مرکز مالی بین‌المللی پینگ ان، یک مرکز کنفرانس، هتل و دفاتر تجاری دارد. دفتر مرکزی بیمه‌ی پینگ ان نیز در همین برج قرار دارد.

برای دسترسی به ۱۱۵ طبقه‌ی این برج، ۳۳ بالابر دوطرفه وجود دارد. در اصل قرار بود آنتن مخابراتی بر فراز این برج قرار بگیرد، ولی برای پیشگیری از تداخل در پروازها، این پروژه کنسل شد.

 

5. برج جهانی لوته

 

برج جهانی لوته
 

 

ارتفاع: ۵۵۴/۵ متر

برج جهانی لوته در سئول قرار دارد. این برج با ارتفاع ۵۵۴/۵ متر، پنجمین برج بلند دنیا است. مراحل ساخت برج در سال ۲۰۱۶ به پایان رسیده است. در مجموع ۱۳ سال طراحی، برنامه‌ریزی و آماده‌سازی ساخت برج طول کشیده و عملیات ساخت آن در سال ۲۰۱۱ آغاز شده است. این برج، ۱۲۳ طبقه دارد که ۶ طبقه از آنها، زیرِ زمین است. این برج به‌اندازه‌ای قدرتمند و مستحکم ساخته شده که توانایی مقاومت در برابر زلزله‌های ۹ ریشتری را دارد.

 

6. مرکز تجارت جهانی یک، ایالت متحده آمریکا

 

مرکز تجارت جهانی یک، ایالت متحده آمریکا
 

 

ارتفاع: ۵۴۱/۳ متر

این برج ۵۴۱/۳ متر ارتفاع و ۱۰۴ طبقه دارد. مرکز تجارت جهانی یک، بلندترین برج نه تنها در شهر نیویورک بلکه در کل ایالت متحده آمریکا و نیمکره‌ی غربی است.

ساخت این برج در سال ۲۰۱۴ به پایان رسید. این برج، یادبودی از برج‌های تجارت جهانی است که در ۱۱ سپتامبر تعدادی از آنها فروریخت.

یکی از ویژگی‌های این برج، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در آن است؛ ازجمله استفاده از آب باران.

 

7. مرکز مالی CTF گوانگجو، چین

 

مرکز مالی CTF گوانگجو، چین
 

 

ارتفاع: ۵۳۰ متر

مرکز مالی CTF در شهر گوانگجو در جنوب چین قرار دارد و یک آسمان‌خراش با کاربری چندمنظوره است. ساخت‌وساز این برج در سال ۲۰۱۶ تکمیل شد.

ارتفاع آن ۵۳۰ متر است و به‌غیر از هتل و دفاتر اداری و تجاری، یک مرکز خرید دارد. مرکز مالی CTF گوانگجو، یکی از پرسرعت‌ترین آسانسورهای دنیا را در اختیار دارد. سرعت این بالابر، ۷۱ کیلومتر بر ساعت است.

 

8. مرکز مالی CTF تیانجین، چین

 

مرکز مالی CTF تیانجین، چین
 

 

ارتفاع: ۵۳۰ متر

برج مرکز مالی CTF در تیانجین، همراه با مرکز مالی CTF در گوانگجو، عنوان هشتمین آسمان‌خراش بلند دنیا را در اختیار دارند. هر دو برج، ۵۳۰ متر ارتفاع دارند.

ساخت این برج در سال ۲۰۱۳ آغاز شده و در سال ۲۰۱۸ به پایان رسیده است. این برج در مجموع ۹۷ طبقه دارد که کاربری‌های متفاوتی دارند.

 

9. برج چاینا زون (China Zun)، چین

 

برج چاینا زون (China Zun)، چین
 

ارتفاع: ۵۱۵ متر

برج چاینا زون در پکن در سال ۲۰۱۸ تکمیل شده است. این برج در زمان تکمیل شدنش هشتمین برج بلند دنیا بود و ارتفاع آن به ۵۱۵ متر می‌رسد که البته این ارتفاع خود سازه است. این برج، قطبی در منطقه‌ی تجاری پکن است و آن را گروه CITIC توسعه داده است.

 

10.  تایپه ۱۰۱، تایوان

 

تایپه ۱۰۱، تایوان

 

ارتفاع: ۵۰۹/۲ متر

همان‌طور که از اسم این برج مشخص است، در مجموع ۱۰۱ طبقه دارد. ارتفاع آن به ۵۰۹/۲ متر می‌رسد و جزو بلندترین برج های دنیا است. برج تایپه ۱۰۱، در زمان ساختش یعنی در سال ۲۰۰۴، سروصدای زیادی به پا کرد و طراحی آن در زمان خودش بسیار خاص و انقلابی بود.

این برج برای مدت ۶ سال، عنوان بلندترین برج دنیا را در اختیار داشت؛ قبل از اینکه برج خلیفه در دبی، ساخته شود. برج تاپیه ۱۰۱، نمونه‌ای از معماری پست‌مدرن است و آن را به رنگ سبز و آبی خاصش می‌شناسند.

این برج، بر افق شهری تاپیه غالب شده و به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این کشور است که بیش از همه به‌خاطر رصدخانه‌ای است که بر فراز آن قرار دارد.

 

11. مرکز مالی جهانی شانگهای، چین

 

مرکز مالی جهانی شانگهای، چین
 

 

ارتفاع: ۴۹۲ متر

مرکز مالی جهانی شانگهای، در سال ۲۰۰۸ تکمیل شد که یکی از بلندترین برج های دنیا به‌حساب می‌آید. این برج ۱۰۱ طبقه، ۴۹۲ متر ارتفاع دارد و در منطقه‌ی پودنگ شهر شانگهای قرار گرفته است؛ منطقه‌ای پر از آسمان‌خراش و برج‌های بلند. این برج، به‌عنوان مرکز تجاری و مالی بین‌المللی مورد استفاده قرار گرفته است.

طبقات مختلف آن از هتل، دفاتر تجاری، تالارهای کنفرانس، سکوی بازدید و مرکز خرید تشکیل شده است. این برج، یک دهانه‌ی مربع‌شکل در طبقات بالایی دارد و دارای سیستم کنترل هوا به نام VAV است.

این برج با فریم مورب طراحی شده است تا از خم شدن سازه، در برابر فشارهای وارده از وزن افراد و تجهیزات سنگین داخل طبقات جلوگیری شود. طراحی این برج، مورد توجه منتقدان معماری قرار گرفته است.

 

 

 

تهیه کننده : محمدی

پایگاه خبری حقوق نیوز

 

 

 

 

  • منبع
  • chetor.com

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید