امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277125
۱۴۲۸
۱
۰
نسخه چاپی

بهترین رفتار بعد از انجام اشتباه در محل کار

بهترین رفتار بعد از انجام اشتباه در محل کار

با اشتباهات خود در محیط کار چگونه برخورد کنیم؟

افراد بسیاری در برهه های مختلفی از زندگی دچار اشتباهات متفاوتی می شوند. در بسیاری از شرایط می توانید خطاهای خود را اصلاح کنید یا این که آن را فراموش کرده و دوباره کارتان را ادامه دهید.

اشتباه کردن در محل کار گاهی اوقات یک اشتباه جدی است و برای شما گران تمام می شود. همچنین ممکن است تأثیرات زیادی روی نوع کارتان داشته باشد. مثلاً ممکن است که یک اشتباه در برخورد با مشتری باعث شود که مشتریان زیادی را از دست بدهید که تاوان بسیار سنگینی دارد. در ادامه به رفتارهایی پرداخته می شود که پس از انجام اشتباه در محیط کار باید آن ها را انجام دهید.

اشتباه خود را بپذیرید

زمانی که متوجه شدید اشتباهی را مرتکب شده اید ، بهتر است خودتان هر چه سریع تر آن را با رئیس در میان بگذارید. اگر اشتباهاتان بسیار کوچک بود و روی کار هیچ کس تأثیر خاصی نمی گذاشت و می توانستید قبل از این که دیگران متوجه شوند، آن را حل و فصل کنید، بهتر است که این موضوع را پیش خودتان نگه دارید و در غیر این صورت پنهان کردن اشتباه اصلاً کار درستی نیست.

برنامه خود برای اصلاح اشتباه را به رئیستان اطلاع دهید

ممکن است بعد از این که یک اشتباه را مرتکب شدید ، حتماً برنامه ای به ذهنتان برسد که به بهترین شکل ممکن آن را برطرف کنید. بهتر است چیزی را که در سر دارید، با رئیس خود در میان بگذارید. احتمالاً با این کارتان اشتباه شما کوچک تر جلوه می کند و نشان می دهید که مشکلی که پیش آمده قابل حل است.

علت را بررسی کنید

بعد از آرام شدن اوضاع با خودتان فکر کرده و علت اتفاق را بیابید. آیا حجم زیاد کار باعث شده است نتوانید پروژه‌ی خود را به موقع تحویل دهید؟ ریشه‌ی مشکل چه بوده است؟ آیا تأثیر یک کار دیگر باعث بروز آن شده است؟ با خودتان صادق باشید و از اشتباه پیش آمده برای بهبود عملکرد خود در آینده درس بگیرید.

اعتماد دیگران را دوباره جلب کنید

با بهبود عملکرد خود به دیگران نشان دهید که این اتفاق در آینده تکرار نخواهد شد. نتایج و گزارش کار خود را مرتبا با رئیس یا سرگروه در جریان بگذارید و اعتماد آن‌ها را دوباره جلب کنید. هیچ کاری بیشتر از نشان دادن سعی و تلاش نمی‌تواند اعتماد از دست رفته را جبران کند.

بهترین رفتار بعد از انجام اشتباه در محل کار

انگشت اتهام را به سمت بقیه نشانه نروید

زمانی که در یک کار گروهی و تیمی کار می کنید، هرکس مسئول اشتباه خودش است. البته ممکن است اشتباه دیگران هم روی کار شما تاثیر گذار باشد اما باید مراقب باشید که خودتان در این مورد به اندازه کافی حواس جمع پیش بروید. پس بهتر است اشتباه خود را بپذیرید و انگشت اتهام خود را به سمت دیگران نبرید و مسئولیت کاری را که انجام داده اید را به عهده بگیرید.

در مورد اشتباهتان با افراد دیگر صحبت نکنید

وقتی شما خود پذیرفته اید در محیط کار اشتباهی را انجام داده اید و درصدد اصلاح و جبران آن هستید بهتر است در این مورد فقط با افرادی که مرتبط به حوزه ی کاری شما هستند و اشتباه شما بر آن ها تاثیرگذار است صحبت کنید و از حرف زدن درباره اشتباهتان با همکارانی که در حوزه ی مسئولیت شما قرار ندارند خودداری کنید.

عذرخواهی کنید اما خودتان را تحقیر نکنید

پیش ازاین هم در نمناک خواندید که تفاوت زیادی بین پذیرفتن یک مسئولیت و یا تحقیر کردن است. باید اشتباه خود را قبول کنید اما جلوی دیگران خودتان را سرزنش نکنید. اگر بیش از حد توجه دیگران را به اشتباهی که انجام داده اید، جلب کنید، قطعا این موضوع در ذهن بقیه ماندگار خواهد شد. بهتر است توجه و مخصوصاً تمرکز رئیستان را روی فعالیت های بعد از اشتباه جلب کنید. پس مراقب رفتارهای خود بعد از عذرخواهی باشید.

خسارتی که وارد کرده‌اید را ارزیابی کنید

حسی که بعد اشتباه کردن در انسان به وجود می‌آید یکی از بدترین حس‌های دنیا است. بهترین کار در چنین شرایطی این است که آرامش خود را حفظ کنید و موقعیت را بسنجید. ببینید آیا می‌توانید این موضوع را سریع حل کنید یا انجام هر اقدامی بی‌فایده است؟ گاهی اوقات هجوم احساسات مانع از این می‌شود که درک درستی از موقعیت خود داشته باشیم پس بهترین کار این است که چند دقیقه صبر کنید و شرایط را ارزیابی کنید.

با افراد مرتبط صحبت کنید

بعد از اینکه آرامش خود را پیدا کرده و شرایط را بررسی کردید موضوع را خیلی سریع با افراد دخیل در میان بگذارید. رئیس شرکت و مشتری‌های دخیل در جریان این اشتباه، باید بدانند چه اتفاقی و به چه دلیلی رخ داده است. تقاضای آنها درک جدی بودن اشتباه از طرف شما است. در مرحله‌ی بعدی باید مطمئن شوند مسئولیت کار را پذیرفته و سعی می‌کنید در آینده چنین اشتباهی را انجام ندهید. پس به کارتان اعتراف کرده و اشتباه را قبول کنید.

بگویید که این اتفاق تکرار نخواهد شد

بعد از وقوع اشتباه باید به فکر جبران کردن آن باشید. البته اگر اشتباهی که انجام داده‌اید در ارتباط با مشتری برند است باید نظر او را نیز جویا شوید. هر مشتری ناراضی خسارت جبران ناپذیری به برند وارد می‌کند بنابراین از موقعیت پیش آمده استفاده کنید و رضایت مشتری را جلب کنید. مطمئنا اگر این کار به خوبی انجام شود رابطه‌ی مشتری با برند حتی بهتر از قبل خواهد شد.

  • منبع
  • نمناک
  • زومیت

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید