امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 283988
۱۹۸
۱
۰
نسخه چاپی

بیانیه مجمع مدرسین حوزه علمیه قم؛ با حادثه هواپیمای اوکراینی اعتماد مردم آسیب دید؛ نمی‌توان درمورد مسمومیت‌های اخیر آنان را قانع کرد

در بخشی از بیانیه مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم درباره مسمومیت‌ها آمده است: بی‌تردید اعتماد عمومی جامعه به دلیل ادعاهای نادرستی که در ماجراهای مشابه همانند سقوط هواپیمای اوکراینی و کشته شدن جمعی از جوانان و نخبگان عزیز وطن طرح شد، بسیار آسیب دیده است و به آسانی نمی‌توان آنان را قانع کرد.

بیانیه مجمع مدرسین حوزه علمیه قم

بیانیه مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم تاکید کرده است: برخی شواهد این برداشت را تقویت می‌کنند، که جریانی افراطی با رعب‌آفرینی و ایجاد هراس در پی جلوگیری از تحصیل دختران و منصرف ساختن آنان از این کار باشد. ایده‌ای که از سوی برخی از محافل که رویکرد خشونت‌آمیز و تندروانه خویش را در پوشش برداشت‌های افراطی از آموزه‌های دینی طرح می‌کنند، پشتیبانی می‌شود. احتمال می‌رود اهدافی دیگر نیز همچون ایجاد جو وحشت و رعب عمومی نیز در پس این اقدامات باشد. که از جهت امنیتی قابل توجه است.

به گزارش جماران، متن بیانیه مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم درباره مسمومیت‌های زنجیره‌ای در مدارس دخترانه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

«واتقوا فتنة لا تصیبن الذین ظلموا منکم خاصه واعلموا ان الله شدید العقاب» (انفال-۲۵). از آشوبی نگران باشید که تنها گریبان ستمکاران‌تان را نخواهدگرفت و بدانید که خداوند سخت کیفر است.

• ماجرای هولناک مسموم‌سازی دانش آموزان دختر که به شکل پی در پی و زنجیره‌ای از مدارس دخترانه قم آغاز و به دیگر نقاط کشور مانند بروجرد، ساری، اردبیل، کرمانشاه و تهران کشیده شد، موجی شدید از نگرانی و اضطراب را در سراسر جامعه پدید آورده است.

• طی این ماجرا صدها تن از دختران و حتی برخی از دبیران در بیمارستان بستری و به عوارض این مسمومیت گرفتار شده‌اند. بی تردید اگر مسئولان امر با جدیت مسئله را پیگیری و به درخواست اولیاء فرزندان توجه می‌کردند، دامنه فاجعه تا این اندازه گسترش نمی‌یافت.

• با گذشت چندماه از شروع این اقدامات، که حمله‌ای شیمیایی-بیولوژیک تلقی می‌شود، هنوز راز آن به درستی مشخص نشده است. ادعاهای متناقض و ناسازگار طرح شده از سوی برخی مقامات رسمی که همچون گذشته در ابتدا واقعیت را منکر شده و سپس بیشتر، انگشت اتهام را به بیرون از مرزها متوجه می‌کند، بر پیچیدگی ماجرا افزوده و افکار عمومی را قانع نکرده است.

• با وجود این برخی شواهد این برداشت را تقویت می‌کنند، که جریانی افراطی با رعب‌آفرینی و ایجاد هراس در پی جلوگیری از تحصیل دختران و منصرف ساختن آنان از این کار باشد.

• ایده‌ای که از سوی برخی از محافل که رویکرد خشونت‌آمیز و تندروانه خویش را در پوشش برداشت‌های افراطی از آموزه‌های دینی طرح می‌کنند، پشتیبانی می‌شود.

• احتمال می‌رود اهدافی دیگر نیز همچون ایجاد جو وحشت و رعب عمومی نیز در پس این اقدامات باشد. که از جهت امنیتی قابل توجه است.

• متاسفانه این جریان با نگاهی ابزاری به دین، بهره بردن از هر وسیله‌ای را برای اهداف خود مجاز می داند. آنان در سایه بعضی حمایت ها و با احساس امنیت و بدون پروا مادری را که در دفاع از سلامت و حقوق دختران، به اعتراض برخاسته، به شکلی وحشیانه در برابر دیدگان عموم مردم مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند.

• حق آموزش و پرورش از بنیادی‌ترین حقوق بشر است که افزون بر تعالیم دینی و اسناد حقوق بشری در قانون اساسی نیز شناسایی و بر آن تاکید شده است.

• قرآن کریم در نخستین آیاتی که بر پیامبر فرستاده شده از قلم و دانش سخن رانده است و پیامبر نیز بدون هیچ نوع مرزبندی جنسیتی همواره همگان را به فراگیری دانش دعوت می‌کرد.

• مغزهای پوسیده‌ای که چه بسا با افکار متحجر و واپس گرایانه خود به محروم کردن دختران این سرزمین از این حق اولیه و اساسی خود می‌اندیشند، با این کار نه تنها با آموزه‌های اصیل دینی مقابله، بلکه کارنامه خود را سیاه‌تر و خود را در پیشگاه ملت و افکار عمومی رسواتر می‌کنند.

• بی تردید این اقدامات و اهداف نهفته در پس آن تعارضی آشکار با ارزش‌های انسانی و دینی دارد و در صورتی که عوامل آن شناسایی و از ادامه آن جلوگیری نشود، بر وضعیت پر التهاب و بحرانی کنونی کشور می‌افزاید.

• در شرایطی که مشکلات معیشتی و تورم کمر مردم را شکسته و اکثریت جامعه را به ستوه آورده و نظام را با بحران مشروعیت روبرو کرده است و ناکارآمدی دولت از تامین حقوق حداقلی اقتصادی و اجتماعی فضایی فراگیر از نارضایتی و ناآرامی پدید آورده است، این نوع اقدام‌ها جز افزودن بر نارضایتی انباشته شده جامعه از حکومت، ثمره‌ای ندارد.

• شگفت آن که نهادهای امنیتی و قضایی که مسئولیت اصلی آنان تامین امنیت و آرامش شهروندان است، تاکنون در مورد شناسایی و محاکمه عوامل این ماجرا توضیحی نداده اند.

• از اینان انتظار می‌رود به جای امنیتی کردن فضای عمومی و برخورد با معترضان، بیش از این تعلل نورزند و افزون بر پیشگیری از تکرار این فاجعه، با شناسایی و محاکمه عوامل آن زمینه برقراری آرامش را فراهم و توضیحی قانع کننده برای افکار عمومی ارائه کنند.

• بی‌تردید اعتماد عمومی جامعه به دلیل ادعاهای نادرستی که در ماجراهای مشابه همانند سقوط هواپیمای اوکراینی و کشته شدن جمعی از جوانان و نخبگان عزیز وطن طرح شد، بسیار آسیب دیده است و به آسانی نمی‌توان آنان را قانع کرد.

• مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم با اظهار تاسف و نگرانی شدید نسبت به این ماجرا و همدردی با آسیب دیدگان و خانواده‌های ایشان، اعلام می‌دارد این نوع اقدامات با تعالیم دینی و اصول قانون اساسی تعارضی آشکار دارد و پیشگیری از آن و شناسایی و محاکمه هرچه زودتر عاملان آن کم¬ترین انتظاری است که مردم شریف ایران از مسئولان و نهادهای قضایی و امنیتی دارند.

  • منبع
  • اعتماد

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید