امروز: سه شنبه, ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۳ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۳ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 265503
۷۲۶۵
۱
۱
نسخه چاپی
هایپرسکشوال

بیش فعالی جنسی یا هایپرسکشوال چیست ؟ (hypersexual)

بیش فعالی جنسی نوعی تمایل بیش از حد در ارتباط با فانتزی‌ها، آرزو‌ها یا رفتار‌های جنسی است که کنترل آن سخت و باعث ناراحتی فرد می‌شود. این حالت یک بیماری است و نباید آن را با میل جنسی زیاد اشتباه گرفت.

بیش فعالی جنسی یا هایپرسکشوال چیست ؟ (hypersexual)

 

حقوق نیوز- یکی از جدی ترین اختلافاتی که ممکن است در بین زوجین به وجود آید و زندگی آنها را تا مرز نابودی بکشاند ابتلا به اختلالات جنسی است. این اختلالات هم در زنان و هم در مردان وجود دارند و وابسته به جنس خاصی نیستند.

 

بیش فعالی جنسی (افزون خواهی جنسی) مشکلی است که بیشتر در مردان مشاهد میشود. در این بیماری فرد اغلب کنترلی بر رفتار جنسی خود نداشته و علیرغم روابط جنسی متعدد نمیتواند رضایت جنسی را تجربه کند.
مردان و زنان دچار بیش فعالی جنسی اغلب برخورد مناسب و شایسته‌ای با دیگران ندارند، آنها علاقه به هرزه گویی داشته و رفتار جنسی تهاجمی دارند که به خودشان و دیگران لطمه می‌زند و نیاز جنسی آنها اغلب سیری ناپدیر و مداوم و پایدار است و احساس اجبار به خود ارضایی دارند.
این حالت یک بیماری است و نباید آن را با میل جنسی زیاد اشتباه گرفت.

مرد یا زنی که دچار اختلال بیش فعالی جنسی است چه ازدواج کرده باشد و چه ازدواج نکرده باشد، به عنوان خطر و تهدید برای سلامت هر جامعه‌ای محسوب میگردد و برای خود و اطرافیانش مشکلاتی را به همراه خواهد داشت. از این رو مراجعه به مشاور و روانپزشک از اصلیترین راه‌های درمان این اختلال است.

همچون سایر مشکلات جنسی نظیر افزایش میل جنسی، بی میلی جنسی و سردمزاجی زنان ، بیش فعالی جنسی نیز اغلب ریشه روانی دارد و البته در برخی مواقع بعضی بیماریها و اختلالات هورمونی نیز میتواند باعث بروز این حالت گردد.


به طور خلاصه عوامل ایجاد کننده این اختلال عبارتند از:

1.عوامل روانی:

  • محرومیت‌های جنسی و در نتیجه خیال‌پردازی‌های زیاد

  • عدم ارضای روانی علیرغم ارضای جسمانی

  • افسردگی وسواس جنسی

  • سابقه سوء استفاده جنسی و فیزیکی

  • خودارضایی بیش از حد عوامل

2.جسمانی:

عوامل جسمانی ایجاد کننده این بیماری در حقیقت به نحوی باعث عدم تعادل در مواد بیوشیمیایی مغز میگردند.
سروتونین، دوپامین و نورآدرنالین از جمله رابط های عصبی هستند که در مغز وجود دارند.
این مواد بیوشیمیایی خلق و رفتارهای جنسی را کنترل می‌کنند.
در صورت هرگونه اختلال در عملکرد آنها فرد دچار مشکلات جنسی میگردد.

برخی از این عوامل عبارتند از:

 

بیش فعالی جنسی یا هایپرسکشوال چیست ؟ (hypersexual)

 

تفاوت میان بیش فعالی جنسی و میل جنسی زیاد

میل جنسی زیاد را نباید با بیش‌فعالی جنسی که روان‌شناسان و روان‌پزشکان آن را «اختلال رفتاری» محسوب می‌کنند، اشتباه گرفت. بیش‌فعالی جنسی عبارت از تمایل و احساس نیاز مرضی به برقراری رابطه زناشویی است، به‌طوری‌که فرد مبتلا مثلا با ۲۰-۱۵ بار برقراری رابطه در روز هم ارضا نمی‌شود اما در شرایطی ممکن‌است مردی در روز ۳ بار رابطه زناشویی داشته باشد ولی این حالت بیماری به‌شمار نمی‌رود.

 

تشخیص بیش فعالی جنسی

با استفاده از ارزیابی روان‌شناختی می‌توان احتمال ابتلا به بیش فعالی جنسی را تشخیص داد. این ارزیابی می‌تواند حاوی موضوعات زیر باشد:

  • سطح سلامت جسمی و روانی

  • افکار و رفتار‌های جنسی که قادر به کنترل آن‌ها نیستید

  • استفاده از مواد مخدر و الکل

  • وضعیت خانوادگی، روابط و موقعیت اجتماعی

  • مشکلات ناشی از انجام رفتار‌های جنسی

 

علائم بیش فعالی جنسی
برخی از علائم بیش فعالی جنسی عبارتند از:

  • اعتیاد شدید به فانتزی‌ها و رفتار‌های جنسی به طوری که فرد زمان زیادی را صرف آن‌ها می‌کند و کنترل این رفتارها دشوار می‌شود.
  • انجام برخی رفتار‌های جنسی خاص که اگرچه پس از انجام آن‌ها احساس رهایی می‌کنید، اما دچار احساس گناه یا پشیمانی نیز می‌شوید.
  • عدم موفقیت در کنترل رفتار‌های جنسی
  • استفاده از رفتار‌های جنسی برای فرار از مشکلات دیگر مانند تنهایی، افسردگی، اضطراب یا استرس.
  • انجام رفتار‌های جنسی که می‌توانند عواقب بدی داشته باشند. مانند ابتلا به عفونت‌های جنسی، به هم خوردن رابطه، ایجاد مشکل در سر کار، فشار مالی یا مشکلات قانونی.
  • ناتوانی در ایجاد و حفظ روابط سالم و پایدار

 

بیش فعالی جنسی یا هایپرسکشوال چیست ؟ (hypersexual)
 

 

درمان بیش فعالی جنسی

درمان بیش فعالی جنسی بسته به علت و عوامل ایجاد کننده این اختلال، شامل روان درمانی، رفتار درمانی و دارو درمانی میگردد و با توجه به شرایط بیمار، باید در مورد نوع و چگونگی درمان تصمیم گرفت. در روان درمانی و رفتار درمانی طول می کشد تا اثرات درمان مشخص شوند. اگر بیمار کاندید این دو نوع درمان است بهتر است همراه با دارو درمانی باشد، چون دارو درمانی اثراتش زود ظاهر شده و تا حدودی بیمار را از مشکلات رهایی می دهد و می تواند درمان خود را دنبال کند. طب سنتی نیز راهکارهایی را برای کمک به درمان بیش فعالی جنسی در مردان و زنان دارد. همچنین گاهی لازم است این بیماران بستری و درمان شوند تا از خطرات این بیماری کاسته و بیمار تحت کنترل باشد.

 

بیشتر بخوانید:
اختلالات جنسی و علائم آن / تفاوت اختلالات جنسی و مشکلات جنسی چیست؟
تعریف انحرافات جنسی یا پارافیلیا Paraphilia و انواع آن+ فیلم

 

گرد آورنده: محمدی
پایگاه خبری حقوق نیوز

 

 

۱ دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید