امروز: چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۴ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 272877
۲۹۷
۱
۰
نسخه چاپی
کارشناس مسائل آمریکا

بیگدلی: بیکاری در آمریکا یک گردباد سیاسی برای ترامپ به وجود آورده است/ حدود ۷۰ درصد مردم آمریکا می خواهند در انتخابات ۲۰۲۰ به جو بایدن رای دهند

بر اساس آمارهای منتشر شده، حدود ۷۰ درصد مردم ایالات متحده به دنبال آن هستند تا در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا به جو بایدن رای دهند و به همین دلیل است که معتقدم موضع ترامپ و جایگاه سیاسی وی بسیار تضعیف شده است

حقوق نیوز/ اخبار و رویدادها/ بین الملل

حدود ۷۰ درصد مردم آمریکا می خواهند در انتخابات ۲۰۲۰ به جو بایدن رای دهند
علی بیگدلی کارشناس مسائل آمریکا

«علی بیگدلی» کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به رکورد زدن کسری بودجه ایالات متحده و تاثیر آن بر وضعیت سیاسی دونالد ترامپ در گفت‌وگو با ایلنا اظهار کرد: چندی پیش اخباری منتشر شد که نشان می‌دهد رکورد کسری بودجه ماهانه دولت فدرال آمریکا در ماه آوریل شکسته شد و به ۷۳۷.۹ میلیارد دلار افزایش یافته که تقریباً سه برابر رکورد ۲۳۵ میلیارد دلاری کسری بودجه در ماه فوریه است. درست است که این ارقام بسیار بزرگ و وحشتناک هستند اما باید متوجه باشید که مساله کسری بودجه در ایالات متحده موضوع جدید به حساب نمی‌آید، بلکه ما شاهد بزرگ‌ترین رکود تاریخی آمریکا در سال ۱۹۲۹ بودیم که به رکود بزرگ معروف است و اقتصاد تمام دنیا را با مشکل‌های جدی روبه‌رو کرد. مساله کسری بودجه آمریکا و شکسته شدن رکورد زمانی می‌تواند اهمیت داشته باشد که این موضوع را با مشکل فروش نفت در وضعیت کنونی پیوند بزنیم.

وی ادامه داد: موضوع دیگری که باید آن را همسو با مساله رکود بی‌سابقه آمریکا مورد تحلیل قرار داد، مساله شیوع کرونا در ایالات متحده و سوء مدیریت ترامپ رای کنترل این ویروسِ مرگبار است. اگر این سه مساله را در کنار یکدیگر قرار دهیم به خوبی می‌بینیم که ترامپ با مشکلات اساسی و عدیده‌ای برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ روبه‌رو خواهد بود. رکودهای اقتصادی در حالت کنونی باعث می‌شود تا موضع ترامپ ضعیف و ضعیف‌تر شود. به عنوان مثال زمانی که او وارد کاخ‌سفید شد، بیکاری در آمریکا حدود ۹.۳ درصد بود و تا قبل از شیوع کرونا این عدد به ۳.۶ درصد رسید. این مسائل، پیامدهایی است که کرونا برای ترامپ به ارمغان آورده و او را در این مسیر با چالش‌های زیادی روبه‌رو خواهد کرد.

بر اساس آمارهای منتشر شده، حدود ۷۰ درصد مردم ایالات متحده به دنبال آن هستند تا در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا به جو بایدن رای دهند و به همین دلیل است که معتقدم موضع ترامپ و جایگاه سیاسی وی بسیار تضعیف شده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اقتصاد ایالات متحده به مرحله فروپاشی نخواهد رسید، گفت: سیاست ترامپ این است که بدون سر و صدا کرونا را به حاشیه ببرد و بحث تبلیغات انتخابات را کلید بزند. اینکه دیده می‌شود مجلس نمایندگان ایالات متحده پیشنهاد تصویب بسته حمایتی سه تریلیون دلاری را برای مقابله با کرونا می‌دهد و کاخ سفید با این موضوع به صورت علنی مخالفت می‌کند، دقیقاً به این دلیل است که ترامپ از این طریق می‌خواهد به همه بفهماند که کرونا تمام شده و نیازی به تصویب چنین بسته‌های حمایتی نیست.

اینکه عده‌ای معتقدند اقتصاد ایالات متحده از درون فرو می‌پاشد، کاملاً غلط است؛ چراکه زیربنایِ اقتصادِ آمریکا بسیار قدرتمند و توانمند است. موضوع مهمتر، بیکاری در آمریکا است که به ما نشان می‌دهد تبعات رکود اقتصادی در این کشور تا کجا ادامه دارد. من معتقدم که بیکاری در این کشور و افزایش حجم آن، یک گردباد سیاسی برای ترامپ و حزب جمهوری‌خواه به وجود آورده است که در صورت مقابله با این موضوع محافظه‌کاران با مشکل‌های اساسی روبه‌رو خواهند بود.

بیگدلی افزود: باید متوجه باشیم که آرای حزب محافظه‌کاران در بسیاری از مناطق ثابت است ولی از سوی دیگر مشکل اینجاست که چشم آمریکایی‌ها به آب و نان و بنزین است نه شعارهای سیاسی یا حمله آمریکا به افغانستان و عراق. مردم ایالات متحده به  صورت روزمره زندگی می‌کنند اما شهروندان خاورمیانه و کشورهای آسیایی  اینگونه نیستند. دلیل این امر کاملاً مشخص است؛ مردم آمریکا و اروپا به دلیل حمایت‌های دولتی، نگران فردای خود نیستند و از آن طرف هم کاری به سیاست‌های دولت در قبال سایر کشورها ندارند. در صورتی که مردم آیا و به خصوص خاورمیانه به دلیل آنکه هیچ حمایتی از سوی دولت‌های خود نمی‌شوند، تمام فکر و ذکرشان پس‌انداز است. این فرق عمده میان دو قطبِ فعلیِ سیاسی و اقتصادی نشان می‌دهد که رکورد اقتصادی نمی‌تواند آنگونه که ما می‌گوییم، آمریکا را از درون فرو بریزد اما بدون تردید تبعاتی برای بسیاری از مردم و خصوصاً کارمندان دون‌پایه خواهد داشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نظامِ سرمایه‌داری ایالات متحده بر سه پایه صنعت، کشاورزی و خدمات استوار است و این سه محور مورد نظر ترامپ است. او با برجسته‌سازی همین موضوعات سعی دارد تا مجدداً بتواند بیکاری را کاهش دهد و حتی در این راه به چین هم حمله می‌کند. اعتقاد دارم که نباید بحران اقتصادی ۱۹۲۹ را با وضعین کنونی مقایسه کرد؛ چراکه ترامپ هر چه به آستانه انتخابات ۲۰۲۰ نزدیک شویم، بیش از حد سعی می‌کند تا در محور اقتصادی اوضاع را بهبود ببخشد که بدون تردید پروپاگاندایِ خاصِ خود را در این مسیر دنبال می‌کند.

در این میان مساله جو بایدن هم مهم است. قرار بر این بود تا میشل اوباما (همسر باراک اوباما) به عنوان معاون بایدن منصوب شود اما به دلیل عدم دارا بودن  سابقه سیاسی این اتفاق رخ نداد. دلیل طرح این سناریو، کسب رای زنان به نفع بایدن بود که در نهایت الیزابت وارن به عنوان معاون وی برگزیده شد. این در حالیست که کوکلاس کلان‌های طرفدار ترامپ به دنبال آن هستند هر زنی که  وارد ساختار سیاسی ایالات متحده می‌شود را مورد انتقاد قرار دهند تا نهایتاً از گردونه قدرت خارج شود. به هر حال فکر می‌کنم که در حالت فعلی نمی‌توان گمانه‌زنی در مورد نتایج انتخابات ۲۰۲۰ را به زبان آورد ولی توجه کنید که رای جمهوری‌خواهان در برخی نقاط ثابت است.

انتهای پیام

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید