امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276792
۹۰۰
۱
۰
نسخه چاپی

وای فای سودآور برای زندگی اما زیان آور برای سلامتی

وای فای سودآور برای زندگی اما زیان آور برای سلامتی

وای‌ فای چیست؟

تکنولوژی وای فای یا Wi-Fi که مخفف Wireless Fidelity است، تقریبا از سال 1997 میلادی وارد عرصه صنعت شد و پس از آن به خانه‌ها راه یافت. با این حال در تمام این سال‌ها، دانشمندان درباره ضرر امواج وای فای و آسیب‌های جدی آن هشدار داده‌اند. این موضوع آنچنان که باید جدی گرفته نشد تا این که سازمان بهداشت جهانی با انتشار گزارشی، آثار خطرناک این امواج را تشریح کرد و خواستار توجه بیشتر به این موضوع شد.

امروزه دسترسی به وای‌فای بسیار آسان است و با یک دستگاه کوچکی به‌نام مودم می‌توانید از طریق گوشیهای هوشمند و لپ‌تاپ شخصی خود به وای‌فای و از طریق آن به اینترنت دسترسی داشته باشید؛ این دستگاه در عین امکان دسترسی آسان به فضای مجازی و اینترنت دارای آثار مخرب و البته پنهانی است که از طریق امواج تولیدی توسط آن به بدن انسان وارد می‌شود.

امواج وای فای از مودم شروع و به دستگاه کاربر ختم می‌شود؛ دقیقا مشابه امواج بلوتوث و گوشی تلفن. اما بر خلاف امواج گوشی تلفن همراه، سیگنال‌های WiFi بر روی نقطه خاصی از بدن تجمع و تمرکز ندارند. در صورتی که گوشی تلفن همراه، از آنجایی که کاربر آن را نزدیک گوش و سر خود مورد استفاده قرار می‌دهد، امواج مستقیم‌ بر‌ سر و مغز انسان اثر‌ گذارند و جمجمه انسان توانایی جلوگیری از امواج وای فای برای نفوذ در مغز را ندارد.

امواج وای فای وقتی پخش شوند در همه جا هستند. حتی اگر در زمان شب مودم خود را خاموش کنید، باز هم تحت تأثیر امواج WiFi که از خانه همسایه می آید هستید.

ضررهای وای فای بر سلامت انسان

به عقیده دانشمندان، سردرد، خستگی، استرس، افسردگی، مشکلات گوارشی، اختلال خواب و اختلال در عملکرد مغز و حافظه از جمله عوارضی هستند که امواج وای فای باعث و بانی آن‌ها می‌شوند. چند سال پیش، یک دانشمند آمریکایی تحقیقی را در این مورد منتشر کرد و به معرفی چندین ضرر امواج وای فای پرداخت:

1. بی خوابی

احتمالا برای شما هم پیش آمده که بعد از مدتی کار کردن با گوشی و چرخیدن در اینترنت، خواب از سرتان می‌پرد. مطالعات این دانشمند آمریکایی نشان می‌دهد که امواج وای فای باعث اختلال در خواب افراد می‌شود. بنابراین توصیه شده که در ساعت‌های پایانی شب که برای خواب آماده شده‌اید به سراغ اینترنت نروید و خود را از امواج وای فای دور کنید.

2. اختلال در رشد و ترمیم سلول‌ها

دانشمندان، تعدادی گیاه را در اتاقی بدون وای فای و تعدادی را در اتاقی که امواج وای فای در آن وجود دارد قرار دادند. پس از 2 هفته، گیاهانی که در اتاق بدون وای فای بودند، بیشتر رشد کردند. این آزمایش نشان می‌دهد Wi-Fi موجب مختل شدن رشد سلول‌ها می‌شود.

3. کند شدن رشد کودکان

اشعه وای فای روی سنتز پروتدین‌ها تاثیر می‌گذارد و باعث می‌شود رشد کودکان به اندازه ملموسی کند شود.

4. ضعیف شدن فعالیت‌های ذهنی

آزمایشی روی 30 مرد و زن انجام شد و این افراد به مدت 45 دقیقه در معرض امواج وای فای با قدرت 2.4 مگاهرتز قرار گرفتند. پس از این مدت، فعالیت‌های ذهنی افراد ضعیف‌تر شد و به خصوص زنان، نتیجه ضعیف‌تری نسبت به قبل از 45 دقیقه کار کردن با وای فای داشتند.

وای فای سودآور برای زندگی اما زیان آور برای سلامتی

5. ناباروری در زنان و مردان

اشعه وای فای و الکترومغناطیس روی اسپرم و تخمدان افراد تاثیر می‌گذارد و باعث شکسته شدن DNA می‌شود. محققان، چند موش را به مدت 45 روز و هر روز 2 ساعت در معرض اشعه وای فای قرار دادند و پس از آن، هم موش‌های نر و هم موش‌های ماده قدرت باروری خود را تا حد زیادی از دست داده بودند.

6. افزایش احتمال ابتلا به سرطان

سرطان‌زا بودن امواج وای فای هنوز به اثبات نرسیده، اما محققان زیادی به این نتیجه رسیده‌اند که قرار گرفتن در معرض این امواج می‌تواند احتمال بروز تومورهای سرطانی را افزایش دهد.

7- افزایش استرس و بیماریهای قلبی

تا به حال به این موضوع دقت کرده‌اید که چرا زمانی که به مودم یا گوشیهایی که از نسل سوم و چهارم اینترنت استفاده می‌کنند، نزدیک می‌شوید، ضربان قلبتان تند‌تند می‌زند؟ تا به حال توجه کرده‌اید زمانی که گوشی موبایلتان را در جیب لباستان قرار می‌دهید ضربان قلبتان شدید و نامنظم می‌شود؟

آزمایشی در سال 2015 که به‌روی 69 نفر به عمل آمد نشان داد که همه این افراد در مواجهه با امواج الکترومغناطیسی عکس‌العمل نشان دادند و تعداد ضربان قلبشان افزایش یافت؛ این افزایش ضربان قلب دقیقاً به زمانی شبیه است که افراد دارای استرس ناشی از برخی عوامل مانند امتحان، کار، تصادفات و ... دارند.

8- افزایش خطر سقط جنین

برخی از محققان نیز معتقدند که امواج وای فای و اشعه‌های مغناطیسی می‌تواند خطر سقط جنین را تا ۵۰ درصد افزایش دهد. محققان در اوکلند آمریکا تحقیقاتی را روی بیش از ۹۰۰ زن انجام دادند و طبق آن، زنانی که بیشتر در معرض اشعه‌ها و امواج مغناطیسی قرار داشتند، ۴۸ درصد بیشتر از بقیه در معرض خطر سقط جنین بودند.

در برخی کتاب‌های مرجع جراحی مغز و اعصاب نیز آمده است که این امواج باید به عنوان یک خطر بالقوه برای مننژیت و برخی از تومور‌ها در نظر گرفته شود.

وای فای سودآور برای زندگی اما زیان آور برای سلامتی

توصیه‌هایی برای کم کردن آسیب‌های امواج وای فای

محققان برای جلوگیری یا کمتر کردن آسیب‌های ناشی از امواج وای فای در دوران بارداری راه‌های زیر را توصیه می‌کنند

1- گوشی را در نزدیک بدن تان نگه ندارید. مثلا برای حمل موبایل خود بهتر است آن را داخل جیب تان نگذارید و گوشی را در کیف نگه دارید.

2- دستگاه‌های بی سیم در حال کار، مانند تبلت روشن را از بدن خود دور کنید.

3- برای مکالمه با موبایل، آن را در حالت بلندگو قرار دهید یا با هندزفری مکالمه کنید.

4- در خودرو، قطار یا آسانسور از دستگاه‌های بی سیم مانند موبایل و تبلت استفاده نکنید.

5- در جایی که می‌خوابید از دستگاه‌های بی سیم استفاده نکنید.

6- تا جای ممکن سعی کنید از طریق مودم‌های کابل‌دار به اینترنت متصل شوید.

7- زمانی که از اینترنت استفاده نمی‌کنید، حتما مودم را خاموش کنید.

8- زیاد در معرض دستگاه‌های وای فای قرار نگیرید و به مدت طولانی از اینترنت و دستگاه‌های بی سیم استفاده نکنید.

9- دوشاخه دستگاه مودم خانگی‌تان را در زمانی که از آن استفاده نمی‌کنید از برق بکشید.

10- در نزدیکی مودم و دستگاه بی سیم خود نخوابید.

  • منبع
  • کیلید
  • اقتصادنیوز
  • خبرگزاری صدا و سیما

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید