امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 267788
۳۳۷۵
۱
۰
نسخه چاپی
اعتیاد

تاریخچه اعتیاد در جهان (قسمت اول)

سومریان و سپس آشوریان کهن ترین اقوامی هستند که از افیون سخن دارند و پزشکان آشوری در سده هفتم قبل از میلاد آن را به عنوان مسکن بکار می بردند

تاریخچه اعتیاد در جهان (قسمت اول)
 

پایگاه خبری حقوق نیوز

تاریخچه اعتیاد در جهان

با آنکه قرن هاست که مواد مخدر به علل مختلفی در جوامع انسانی مورد استفاده قرار می گیرد نمی توان به درستی زمان آشنایی انسان را با این مواد مشخص نمود. مع الوصف به نظر می رسد که بشر از آغاز زندگی اجتماعی خود و به علل و مناسبت های گوناگون به تجربه و شناختی از مواد اعتیادآور دست یافته و از آنها در درمان بیماری ها، کاهش آلام و دردها، کنترل اشتها و رفتار غذایی، تسکین و کاهش دلتنگی ها، اضطراب ها و تشویش ها، رهایی از فشارها، ارضاء کنجکاوی ها، گشودن افق های جدید به طریقی ذهنی، ایجاد ارتباط دوستانه، افزایش فعالیت جنسی و حتی دادن معنا و مفهوم به هستی و زندگی و نظایر آن استفاده کرده است.

اسمیت و گاگون اشاره کرده اند که تریاک به عنوان دارویی شفابخش برای بسیاری از امراض و بیماری ها در جوامع انسانی سابقه دو هزارساله دارد.

سومریان و سپس آشوریان کهن ترین اقوامی هستند که از افیون سخن دارند و پزشکان آشوری در سده هفتم قبل از میلاد آن را به عنوان مسکن بکار می بردند.

مجارستان اولین کشور اروپایی است که با خشخاش آشنا شد و گیاه شناسان کشور مزبور 1200سال قبل از میلاد مسیح آن را می شناخته و شیره اش را بکار می برده اند. چنانچه از مطالعات پاپیروی مشهود است مصریان از زمان های قدیم اوپیوم استعمال می کرده و اسم تبایکا مشتق از اسم شهر تبس است که در آنجا خشخاش کشت می شد و با آنکه کشت خشخاش در ممالک شرقی از جمله چین، هند، ترکیه و ایران و ممالک اروپای جنوبی به عمل می آمده، ولی اصل آن از مصر است.

ساکنان سرزمین هند نیز در شمار نخستین آشنایان به گیاه مخدرند و در آثار تاریخی اشاراتی به افیون و موارد استعمال آن شده و غالباً جهت تسکین و درمان دردها بکار می رفت.

یونانیان زمان سقراط نیز به اثار طبی تریال پی برده و برای تسکین و آرامش آلام خود این ماده را بکار می برده اند.

قاره اروپا در قرون وسطی نیز تا حدودی با افیون آشنا بوده و پراسلس پزشک سوئیسی آن را به عنوان دارو بکار برده و خوراکی آن را به نام تریاکا یا توریاکا مصرف می نمودند.

در کشور چین کشیدن تریاک از قرن هجدهم متداول بوده و تا قبل از سال 1903 تریاک و کوکائین به صورت خام و اصلی مورد استعمال قرار می گرفته است و معمولاً تریاک را می کشیدند و یا به صورت تنطور می خوردند.

استفاده از مواد مخدر و عکس العمل اجتماعی در قبال آن در مقاطع زمانی و مکانی مختلف متغیر بوده است. چه در یک بررسی تاریخی مشاهده می شود که استفاده از مواد نارکوتیک همیشه به عنوان یک رفتار انحرافی تلقی نمی گردد. به عنوان مثال در جامعه هند در بین کاست های بالا ضمن مخالفت شدید با مصرف مشروبات الکلی برخی از صور مواد افیونی نظیر نوعی ماری جوانا به نام بنگ نه تنها استفاده می شد، بلکه به واسطه رسوم اجتماعی و مذهبی توصیه و تجویز می گردید. بنگ که مایه ای متشکل از ماری جوانا و شیر یا آب میوه بود غالباً در برخی از کاست های هند در مراسم گوناگون نظیر عروسی و یا مراسم مذهبی به طور مرسوم استفاده می شد.

بیشتر بخوانید:

تاریخچه اعتیاد در جهان (قسمت دوم)

 

تهیه کننده: عاطفه کریمی

منبع: روانشناسی اعتیاد بر اساس DMS -5 - دکتر ساعد احمدی - امیرمسعود رستمی

پایگاه خبری حقوق نیوز - اعتیاد و مواد مخدر

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید