امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 285059
۲۶۲
۱
۰
نسخه چاپی

تبعید پزشکان آینده از تبریز/ داستان تعلیق دانشجویان علوم پزشکی تبریز چیست

8 دانش آموز دختر و پسر از دانشگاه علوم پزشکی تبریز، احکام سنگینی همچون تبعید دریافت کردند؛ گفته می شود صدور این احکام به دلیل حضور آنان در اعتراضات دانشجویی بوده که به دلیل مسمومیت سریالی مدارس و دانش آموزان بوده است؛ اما چه اتفاقی در این اعتراضات رخ داده؟

 

این روزها خبر تبعید و تعلیق تعدادی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز در شبکه های اجتماعی مختلف دیده می شود، گفته می شود دست کم 40 نفر دیگر از دانشجویان این دانشگاه به کمیته انضباطی معرفی شدند و تعدادی از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی ممنوع الورود به دانشگاه هستند. هنوز از سمت مراجع رسمی، دلیلی برای این موارد برخورد با دانشجویان اعلام نشده؛ اما رسانه های غیررسمی ادعا می کنند سربند اعتراض دانشجویان سراسر کشور در 16 اسفند ماه سال 1401 به مسمومیت دانش آموزان در مدارس دخترانه است.

ماجرای تبعید دانشجویان پزشکی تبریز چیست؟

16 اسفند ماه سال گذشته، پس از چندین ماه از ماجرای مسمومیت مدارس دخترانه و پسرانه که در اکثر شهرهای ایران درحال وقوع بود؛ دانشجویان برخی دانشگاه ها ازجمله دانشگاه سوره تهران، دانشگاه علوم پزشکی تبریز و دانشگاه علامه طباطبایی دست به اعتراض دانشجویی در فضای دانشگاه زدند. تنها یک روز پس از این اتفاق، احضار دانشجویان و پیگیری سرنخ موضوع از سوی نیروهای امنیتی نیز آغاز و به احکام هفته اخیر منجر شد.

مسمومیت دانش آموزان، از اوایل پاییز سال گذشته در قم آغاز و به ترتیب در دیگر شهرهای کشور و حتی برخی خوابگاه های دانشجویی توسعه یافت. هرچند که نهادهای رسمی پیگیری بی وقفه ای برای پیدا کردن سرنخ این اتفاق و عوامل آن انجام دادند؛ اما تاکنون نیز شایعات زیادی بر سر زبان هاست؛ مثلا عده ای عوامل این اتفاق را گروهی در قم می دانند که اعتقادی به تحصیل دختران در مراتب بالای تحصیلی ندارند. به هر رو، اکنون از حجم تعداد مدارس درگیر با این اتفاقات کاسته شده است.

چه دانشجویی از تحصیل معلق و به تبعید محکوم شدند؟

براساس اخبار غیررسمی، تاکنون 8 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم تبریز احکام خود را به دلیل شرکت در اعتراض به مسمومیت سریالی دانش آموزان دریافت کردند؛ امیر مهدی موسویان دانشجوی رشته‌ پزشکی به ۴ نیم سال محرومیت از تحصیل و تبعیبد تحصیلی به شهر سمنان، محمد امین سلطان ‌زاده دانشجوی رشته‌ پزشکی به ۳ نیم سال محرومیت از تحصیل و تبعیبد تحصیلی به شهر کاشان، سهیلا سپیده‌ دم دانشجوی رشته‌ داروسازی به ۴ نیم سال محرومیت از تحصیل و تبعیبد تحصیلی به شهر اهواز، علی پروین دانشجوی رشته‌ داروسازی به ۳ نیم سال محرومیت از تحصیل و تبعیبد تحصیلی به شهر اردبیل، الهه اشرف‌ پور دانشجوی رشته‌ پرستاری به ۲ نیم سال محرومیت از تحصیل و تبعیبد تحصیلی به شهر ارومیه و رضا انصاریان دانشجوی رشته‌ پزشکی به ۳ نیم سال محرومیت از تحصیل و تبعیبد تحصیلی به شهر ارومیه

گفته می شود تعدادی از این جوانان، به شهر محل تبعید فرستاده شدند.

حمایت 2000 نفری از دانشجویان تبعیدی

پس از اعلام رسمی این احکام، جمعی بالغ بر 2000 نفر از دانشجویان و اساتید علوم پزشکی تبریز، با ارسال نامه ای به حراست شورای انضباطی وزارت پهداشت خواستار لغو این احکام و بازگردانی دانشجویان شدند؛ اما تا زمان تدوین این خبر، اعلامیه در رابطه با لغو این احکام صادر نشده است.

گفته می شود در چند ماه اخیر و به دلیل ملتهب شدن شرایط جامعه پیرو اعدام های اخیر انجام شده و همچنین پوشش های نامتعارف بسیاری از دانشجویان، میزان سخت گیری ها در حراست دانشگاه های سراسر کشور، بیشتر از پیش شده است. بسیاری صدور این احکام سنگین برای 8 دانشجویی که در رشته هایی همچون پزشکی درحال تحصیل بوده و طی اعتراضی مسالمت آمیز، خواستار پیگیری سریع منشا مسمومیت دانش آموزان بودند را، دور از رعفت دانسته و نگران تبعات اجتماعی آن هستند.

انتهای پیام

  • منبع
  • ایران اکونومیست

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید