امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276476
۲۸۹۹
۱
۰
نسخه چاپی
tramadol

ترامادول | دلایل و عوارض مصرف ترامادول

ترامادول | دلایل و عوارض مصرف ترامادول

ترامادول چیست؟

ترامادول یک دارویی ضد درد با خاصیت مخدر است که ‌در سال 1970 توسط یک شرکت آلمانی ساخته شد. از زمانی که حق تولید داروی ترامادول به شرکت های تولید دارو داده شد، از آن برای کنترل دردهای متوسط تا شدید از قبیل دردهای مفصلی، جراحی ‌های دشوار و بیماری ‌های زنان و زایمان با تجویز پزشک استفاده می ‌شود. ترامادول هم مانند هر مخدر دیگری می تواند علاوه بر اعتیاد جسمی باعث اعتیاد و وابستگی روحی فرد به مصرف آن بشود. به همین دلیل در بسیاری از کلینیک های روانپزشکی ترک اعتیاد افراد زیادی را می بینیم که مبتلا به سوء مصرف مخدر مضر ترامادول هستند و برای درمان به مراکز معتبر ترک اعتیاد مراجعه می کنند.

ترامادول دارویی ضعیف ‌تر از مورفین و قوی ‌تر از بروفن است که به هیچ عنوان مصرف بیشتر از دو هفته آن برای بیماران تجویز و توصیه نمی ‌شود.‌ مصرف این دارو به شدت اعتیاد آور بوده و استفاده از آن بدون مشورت با پزشک عوارض جبران ناپذیری را به همراه دارد.

ترامادول بیشتر به شکل نمک هیدروکلراید تولید و به شکل‌های کپسول و قرص و آمپول به بازار عرضه می‌شود. مقدار جذب و تأثیر فرم تزریقی ترامادول بسیار بیشتر از فرم خوراکی است. ترکیب این مخدر و استامینوفن نیز در بازار موجود است که البته در ایران عرضه نمی‌شود، همچنین در خارج از ایران به صورت قرص‌، آمپول، کپسول و قطره وجود دارد که مصرف قطره خوراکی آن رایج‌تر است.

انواع قرص ترامادول و دوز های مختلف آن

قرص ترامادول معمولا انواع مختلف با دوز های متفاوتی دارد که آن ها را تحت عنوان ترامادول 100، ترامادول 200، ترامادول 300 و قرص 225 می شناسیم. شاید برای شما هم این سوال به وجود بیاید که تفاوت انواع این قرص ا با یکدیگر در چیست؟ آیا نوع مصرف آن باعث تفاوت در نوع اعتیاد فرد بیمار هم می شود؟

قرص ترامادول دو نوع دارند. نوع اول قرص های۵۰ میلی گرمی و سریع الاثر هستند و نوع دوم قرص های ۱۰۰، ۲۰۰ و ۳۰۰ میلی گرمی هستند که اثر طولانی مدت دارند. البته قرص هایی که اثر طولانی مدت دارند معمولا برای بیماران مبتلا به دردهای مزمن تجویز می شود.

دلایل مصرف ترامادول

معمولا در هر کلینیک تست اعتیاد با بیمارانی مواجه می شویم که اعتیاد آن ها به مصرف مخدر های دارویی است. از آنجایی که ترامادول هم جزو مخدر هایی است که در صنعت پزشکی کاربرد دارد، احتمال ابتلا به اعتیاد مصرف آن بالا می رود. از جمله شایع ترین دلایل سوء مصرف ترامادول می توان به موارد زیر اشاره کرد.

- بیمارانی که به علت تسکین درد، ابتدا با تجویز پزشک و سپس خودسرانه اقدام به مصرف مداوم این دارو می‌کنند، می تواند به سوء مصرف مخدر افیونی ترامادول مبتلا شوند.
- برخی افراد که مشاغل سنگین دارند یا محصلین برای شب بیداری های امتحان به منظور رفع خستگی و سرحال شدن از این دارو استفاده می کنند که به زودی به مصرف ترامادول معتاد می شوند.
- مصرف ترامادول در دوره ترک اعتیاد به عنوان جایگزین مخدر مصرفی بدون تجویز پزشک.
- مصرف خودسرانه برای بهبود روابط جنسی.

همه این موارد از عدم آگاهی کامل، مشورت با افراد ناشایست و نداشتن مطالعه کافی نشأت می گیرد. در صورت آگاهی رسانی های صحیح می توان آمار افراد مبتلا به اعتیاد مصرف دارو های مخدر را به حداقل میزان کاهش داد.

هشدارهایی درباره مصرف ترامادول

- ترامادول دارویی به شدت اعتیاد آور است و حتی مصرف بیش از حد آن می‌تواند خطر مرگ به همراه داشته باشد. همچنین می‌تواند باعث بروز مشکلات تنفسی شدید و کشنده شود. برای پیشگیری از این مشکلات معمولاٌ پزشکان دارو را در کمترین دوز و طی یک دوره کوتاه مدت برای بیمار تجویز می‌کند.

- مصرف ترامادول با الکل و دیگر داروهای خواب آور عوارض به شدت خطرناکی دارد.

- مصرف این دارو در دوران بارداری بسیار خطرناک است و امکان دارد نوزاد ناقص متولد شود.

- مصرف این دارو برای کودکان زیر 12 سال ممنوع است و نباید برای این گروه سنی استفاده شود. افراد بین 12 تا 18 سال نیز نباید این دارو را بعد از برخی جراحی‌ها مانند برداشت لوزه استفاده کنند. برای نوجوانان 12 الی 18 سال که چاق هستند یا مشکلات تنفسی دارند بهتر است استفاده نشود.

عوارض ترامادول

- تشنج
- استفراغ
- گیجی
- حالت تهوع
- خشکی دهان
- افزایش فشار خون
- یبوست
- سردرد
- سرگیجه
- سبکی سر
- خواب آلودگی

 مصرف ترامادول در دوران بارداری می تواند برای نوزار مشکلاتی ایجاد کند همچنین در دوران بارداری می بایست مورد را حتماً به پزشک اطلاع داد. مصرف ترامادول با سایر داروها می تواند مشکل ساز باشد و باعث تداخل دارویی شود.

در صورت مصرف هر یک از محصولات حاوی ترامادول حتماً به پزشک خود اطلاع دهید. شروع یا قطع ناگهانی و خودسرانه ترامادول نیز می تواند مشکلانتی را به همراه داشته باشد و حتماً برای شروع ناگهانی، قطع و یا تغییر میزان مصرف آن با پزشک متخصص مشورت کنید.

ترامادول | دلایل و عوارض مصرف ترامادول

روش صحیح مصرف ترامادول

- قبل از مصرف دارو راهنمای آن را با دقت بخوانید و اگر سوالی در رابطه با دارو داشتید حتما از پزشک داروخانه و یا پزشک خود بپرسید.

- ترامادول داروی خوراکی است و باید طبق دستور پزشک که معمولا هر ۴ یا ۶ ساعت یک بار است مصرف شود تا درد تسکین پیدا کند.

- اگر با مصرف این مخدر دچار حالت تهوع می‌شوید، بهتر است این دارو را همراه غذا مصرف کنید و در مورد دیگر روش‌های کاهش تهوع از پزشک خود کمک بگیرید. به عنوان مثال بعد از مصرف دارو حداقل به مدت ۱ تا ۲ ساعت دراز بکشید و سر خود را حرکت دهید.

- میزان مصرفاین دارو به شرایط بیماری و چگونگی واکنش بدن به درمان بستگی دارد. برای کاهش عوارض جانبی معمولا پزشک به بیمار توصیه می‌کند که مصرف را با مقدار کم شروع و به مرور میزان و مقدار آن را افزایش دهید.

- طبق دستور پزشک عمل کنید، معمولا بیشترین میزان مصرفی توصیه شده 400 میلی گرم در روز است ولی این میزان برای افراد بالای 75 سال 300 میلی گرم در روز است.

- مقدار مصرف را سرخودانه افزایش ندهید، دفعات مصرف یا زمان آن را تغییر ندهید و در زمانی که از شما خواسته شد مصرف  را متوقف کنید.

- اگر با مشاهده اولین علائم درد، داروهای ضد درد مانند ترامادول مصرف شوند تاثیر بهتری خواهند داشت. اما اگر صبر کنید تا درد شدیدتر شود مصرف این داروها تاثیر چندانی نخواهند داشت.

علائم مصرف ترامادول

با مصرف این مخدر اثراتی فیزیکی، ظاهری و جسمی در شخص ظاهر می‌شود. از جمله نشانه‌ها و علائم مصرف این مخدر می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

- تعریق

- اسهال

- سرگیجه

- عصبانیت

- سرخ شدن و خماری چشم‌ها

- از بین رفتن حافظه کوتاه مدت

- اختلال خواب و بی خوابی و خارش

- نگاه‌های بی‌دلیل به یک نقطه به مدت طولانی

ترک ترامادول

با توجه به اثرات جسمی و روحی این دارو، ترک ترامادول می بایست تحت نظر پزشک انجام شود. معمولاً برای ترک از روش کاهش دوز مصرفی در چند هفته استفاده می شود.

ترک ناگهانی ترامادول باعث ایجاد علائم ترک مورفین است و باعث ایجاد حالت ها و عوارضی مانند بی خوابی، پرخاشگری، اضطاب، تشنج، توهم، مشکلات تنفسی، درد و ... می شود.

  • منبع
  • کلینیک دی
  • کلینیک پیام
  • کلینیک آکسون

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید