امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 269009
۴۷۳
۱
۰
نسخه چاپی
استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه سانفرانسیسکو

ترامپ هرکاری برای ضربه به اقتصاد ایران انجام می‌دهد/پایان دادن به معافیت‌ها، نتیجه تلاش‌های پمپئو و بولتون است

تصمیماتی مانند قرار دادن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی، پایان دادن به معافیت‌ها همه نشان‌دهنده حضور مشاورانی مانند مایک پمپئو و جان بولتون است که برای حداکثر فشار بر ایران و اقتصاد ایران تلاش می‌کنند

ترامپ هرکاری برای ضربه به اقتصاد ایران انجام می‌دهد/پایان دادن به معافیت‌ها، نتیجه تلاش‌های پمپئو و بولتون است
 

استیفن زونس، استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه سانفرانسیسکو است. وی در زمینه مسائل خاورمیانه و سیاست خارجه آمریکا در خاورمیانه و روابط بین‌الملل صاحب اندیشه و کرسی است. این استاد برجسته هم‌چنین بیش از بیست سال است که به تدریس در حوزه‌های جنگ، تضاد بین‌الملل، سیاست بین‌الملل، سیاست خارجه آمریکا، مسائل خاورمیانه و روابط بین‌الملل مشغول است.

متن گفت‌وگوی این استاد دانشگاه با ایلنا به این شرح است:

تصمیم‌های ترامپ، خطرناک و غیر مسئولانه است

استیفن زونس در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا، تصمیمات اخیر ترامپ را تصمیماتی اشتباه دانست و در این باره گفت: ترامپ چند وقت گذشته تصمیمات عجیبی مانند پایان معافیت‌ها و قرار دادن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی، گرفته‌ است. اقدامی مانند قرار دادن نام سپاه پاسداران ایران در فهرست سازمان‌های تروریستی تصمیمی تلخ و اشتباه بوده است.

وی افزود: ترامپ معتقد است ایران به کمک سپاه پاسداران در سوریه و چندین کشور مسلمان دیگر حضور داشته و دارد. اما همه این موارد، تصمیم ترامپ را توجیه نمی‌کند چرا که تصمیم به اقدام علیه سپاه ایران اشتباه، خطرناک و غیر مسئولانه است.

سپاه در مقابله با داعش، موفق‌‌تر از نیروهای آمریکایی عمل کرده‌ است

استاد دانشگاه سانفرانسیسکو گفت: دولت آمریکا در حالی از سپاه ایران به عنوان یک گروه تروریستی نام می‌برد که ایران و آمریکا هر دو در مقابله با داعش تلاش کرده‌اند این در حالی است که نیروهای تحت حمایت و رهبری سپاه پاسداران ایران بسیار موفق‌تر از نیروهای تحت حمایت آمریکا عمل کرده‌ است.

قرار دادن نام سپاه در کنار القاعده، آتش جنگ را برخواهد افروخت

وی در ادامه با انتقاد از قرار دادن نام سپاه پاسداران ایران در کنار گروه‌هایی نظیر القاعده و داعش، نتیجه‌ این تصمیم را برافروختن آتش جنگ میان ایران و آمریکا برشمرد که تنها تهدید جنگ را بالا می‌برد.

پایان دادن به معافیت‌ها، نتیجه تلاش‌های پمپئو و بولتون است

این استاد برجسته علوم سیاسی در ادامه اظهار کرد: معتقدم تصمیمات اخیر را دونالد ترامپ تحت تاثیر جان بولتون و مایک پمپئو اتخاذ می‌کند، تصمیماتی مانند قرار دادن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی، پایان دادن به معافیت‌ها همه نشان‌دهنده حضور مشاورانی مانند مایک پمپئو و جان بولتون است که برای حداکثر فشار بر ایران و اقتصاد ایران تلاش می‌کنند. از طرفی دیگر جان بولتون مواضع جنگ طلبانه‌ای نسبت به ایران دارد و با این اقدامات بعید نیست که به دنبال درگیری نظامی با ایران باشد.

ترامپ قطعا متوجه عواقب تصمیمات خود نیست

زونس گفت: با توجه به تهدیدهای ترامپ و مقامات کاخ سفید بعید نیست که این مقامات به دنبال عملی شدن سیاست «یا با ما یا علیه ما» باشند، این یعنی اگر با ما نباشید به معنی این است که علیه ما هستید و در این صورت باید مجازات شوید.

این استاد دانشگاه بار دیگر به تبعات تصمیم ترامپ برای اقدام علیه سپاه پاسداران ایران اشاره کرد و گفت: دونالد ترامپ قطعا متوجه عواقب تصمیمات خود نیست وقتی سپاه پاسداران را با ۱۲۵ هزار نفر در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار می‌دهد در حقیقت باعث ایجاد مشکلات فراواتی برای افرادی می‌شود که با این سازمان در ارتباط هستند.

ترامپ با تصمیمش بسیاری از جوانان ایرانی را در فهرست تروریست‌ها قرار داد

وی افزود: سپاه در ایران تنها یک نهاد معمولی نیست سازمان‌ها و نهادهای بسیاری تحت مدیریت این نهاد قرار دارند و از سوی دیگر این نهاد در اقتصاد و سیاست ایران بسیار پر نفوذ است. اکنون بسیاری از جوانان ایرانی به دلیل ارتباط با این نهاد در فهرست تروریست‌ها قرار گرفته‌اند.

ترامپ بارها دستور حملات تروریستی در خاورمیانه را صادر کرده‌ است

زونس تاکید کرد: ترامپ در حالی از تروریسم حرف می‌زند که خود بارها در خاورمیانه دستورات حملات تروریستی را صادر کرده است. جالب است که بسیاری از این حملات، توسط سپاه پاسداران ایران سرکوب شده‌ است.

دولت بوش هم عاقل‌تر از ترامپ بود

وی خاطرنشان کرد: این طرح در زمان دولت بوش هم مطرح شد، اما حتی دولت بوش هم محتاط‌تر و عاقل‌تر بود و این تصمیم را عملی نکرد چرا که مشاوران بهتری در آن زمان در کنار جرج بوش بودند.

محبوبیت سپاه پاسداران در ایران بعد از تصمیم ترامپ بیش‌تر شده‌ است

این استاد دانشگاه افزود: با همه انتقاداتی که مردم عادی گاهی به سپاه پاسداران ایران دارند، اما کماکان به سپاه به عنوان نهاد دفاعی و نظامی ایران احترام می‌گذارند و بعد از تصمیم اخیر ترامپ محبوبیت این نهاد در ایران بیشتر شده‌است.

ترامپ هرکاری برای ضربه به اقتصاد ایران،انجام می‌دهد

وی در ادامه با اشاره به عدم تمدید معافیت‌های نفتی گفت: در حال حاضر ترامپ هر کاری را برای ضربه وارد کردن به اقتصاد ایران انجام می‌دهد. این تصمیم باعث بحران‌های اقتصادی خواهد شد. اما بعید می‌دانم که این تصمیم برای به صفر رساندن درآمد نفتی موثر باشد. ترامپ فقط با تشدید تحریم‌ها فرصت‌های تجاری را برای ایران محدود کرده‌ است. این تصمیم هم در ادامه تلاش برای کاهش درآمدهای اقتصادی ایران اتخاذ شده است.

تصمیمات اخیر ترامپ می‌تواند باعث ترک برجام توسط ایران شود

استاد دانشگاه سانفرانسیسکو با انتقاد از عدم تمدید معافیت‌ها گفت: تصمیم ترامپ بسیار ناراحت‌کننده است. بسیار باعث تاسف است چراکه تصمیماتی از این قبیل و این استراتژی‌ها می‌تواند به ترک برجام از سوی ایران  منجر شود. ایران تاکنون خود را متعهد به برجام نشان داده است اما اعلام کرده است که در صورت افزایش فشار می‌تواند غنی‌سازی را از سر گرفته و برجام را ترک کند و این اتفاق باعث تشدید بحران می‌شود و می‌تواند دو طرف را به سمت رویارویی نظامی هدایت کند.  

اروپا نشان داده که با تصمیمات ترامپ مخالف است

سرعت اجرایی شدن اینستکس، کم است

وی در پایان به نقش اروپا در شرایط فعلی اشاره کرد و در این باره گفت: اروپا نشان داده که با تصمیمات ترامپ مخالف است و در تلاش است که بتواند با راه اندازی اینستکس مشکلات را برطرف کند. اینستکس می‌تواند به ایران در شرایط فعلی کمک کند و آمریکا را در رسیدن به هدف خود ناکام کند. اما سرعت اجرایی شدن آن کم است.

انتهای پیام

  • منبع
  • ایلنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید