امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 273052
۴۰۸
۱
۰
نسخه چاپی

ترامپ گروه آنتی فا را تروریستی اعلام کرد

رئیس جمهوری آمریکا گروهی متشکل از "گروه‌های چپگرای افراطی و ضدفاشیست" به نام آنتی‌فا را به دست داشتن در اعتراض‌های خشونت‌آمیز در شهرهای آمریکا متهم کرده و آن را "سازمان تروریستی" خوانده است

حقوق نیوز/ اخبار و رویدادها/ بین الملل

ترامپ گروه آنتی فا را تروریستی اعلام کرد

رئیس جمهوری آمریکا گروهی متشکل از "گروه‌های چپگرای افراطی و ضدفاشیست" به نام آنتی‌فا را به دست داشتن در اعتراض‌های خشونت‌آمیز در شهرهای آمریکا متهم کرده و آن را "سازمان تروریستی" خوانده است.

به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا یکشنبه در واکنش به ناآرامی‌های شب‌های گذشته در تعدادی از شهرهای آمریکا که با آشوب، تخریب و غارت فروشگاه‌ها و اموال عمومی همراه بود، در توییتر نوشت:‌ "ایالات متحده آنتی‌فا را یک سازمان تروریستی خواهد نامید."

ترامپ و ویلیام بار، دادستان کل آمریکا پیش از این نیز آنتی‌فا و گروه های "آنارشیست" را به دست داشتن در ناآرامی‌های شب‌های گذشته متهم کرده بودند.

تظاهرات روزهای گذشته در شهرهای آمریکا که گاه با خشونت همراه شده است، پس از آن آغاز شد که یک مرد سیاه پوست به نام جورج فلوید حین بازداشت در شهر مینیاپولیس به دست پلیس کشته شد. تصاویر منتشر شده از زمان مرگ فلوید، یک مامور پلیس را نشان می‌دهد که حین بازداشت زانویش را بر روی گردن او فشار می‌دهد. در این فیلم صدای فلوید شنیده می‌شود که می‌گوید:‌ "نمی‌توانم نفس بکشم."

رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز آنتی‌فا را به دست داشتن در اعتراض‌های خشونت‌آمیز متهم کرده است. اوبراین یکشنبه در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان نیروهای تندرو را متهم کرد که با سفر از ایالتی به ایالت دیگر، شهرها را به آتش کشانده‌اند. اوبراین خواهان اقدام پلیس فدرال آمریکا علیه آنتی‌فا شد. به گفته اوبراین، دادستان کل آمریکا با رییس اف‌بی‌آی درباره مقابله با این گروه در تماس بوده است.

هم‌زمان، مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه و کفیل ریاست کمیته اطلاعاتی مجلس سنا، خواهان مقابله با اقدام‌ گروه‌های تندرو ضدفاشیستی و همین طور یک گروه راستگرای افراطی شد.

گروه "بوگالو" که یک گروه راست افراطی است، به دست داشتن در ناآرامی شب‌های پیش متهم شده است. این گروه متهم است که خواهان به راه انداختن جنگ داخلی نژادی در آمریکاست.

روبیو گفت: "آن چه مورد توجه قرار نگرفته است، این است که مجموعه‌ای از تروریست‌ها، از آنتی‌فا گرفته تا گروه بوگالو مشغول خشونت و گسترش آن هستند." او در ادامه گفت: "این دو گروه ممکن است که از نظر تفکر یکی نباشند، ولی در تنفر از دولت و پلیس و سوء استفاده از تظاهرات وجه مشترک آن‌هاست." روبیو گفت:‌ "این افراد می‌خواهند کل نظام را پایین بکشند حتی اگر به قیمت یک جنگ داخلی جدید تمام شود."

گسترش اعتراض‌ها

انتشار تصاویر جان دادن فلوید در روز دوشنبه (۲۵ مه) با تظاهرات گسترده در شهرهای آمریکا در اعتراض به "خشونت پلیس علیه سیاه‌پوستان" همراه بوده است. در دست‌کم ۳۰ شهر آمریکا از جمله واشنگتن، لس آنجلس، نیویورک، شیکاگو و آتلانتا، اعتراضاتی برگزار شد.

این در حالی است که مقررات منع تردد در شهرهای مختلف آمریکا نتوانسته جلوی اعتراضات خشونت‌آمیز را بگیرد و ۵۰۰۰ سرباز گارد ملی در واشنگتن و ۱۵ ایالت مستقر شده‌اند.

درک شووین که به خاطر کشتن جورج فلوید به قتل غیر عمد متهم شده، در بازداشت است و قرار است دوشنبه تفهیم اتهام شود. یکی از وکلای خانواده فلوید، درک شووین، مامور پلیس را به قتل عمد متهم کرده است. به گفته بنجامین کرامپ، شووین حین بازداشت به مدت ۹ دقیقه زانویش را روی گردن فلوید فشار داده، در حالی که او برای نجات جانش التماس می‌کرد.

انتشار تصاویر جان دادن فلوید در روز دوشنبه با تظاهرات گسترده در شهرهای آمریکا در اعتراض به "خشونت پلیس علیه سیاه‌پوستان" همراه بوده است. در این تصاویر جورج فلوید دیده می‌شود که روی زمین خوابانده شده و درک شووین زانویش را روی گردن او گذاشته تا بی‌حرکت بماند. فلوید در این فیلم بارها فریاد می‌زند که "نمی‌تواند نفس بکشد."

علت بازداشت فلوید شکایت یک مغازه‌دار درباره دریافت یک ۲۰ دلاری تقلبی از او عنوان شده است.

بنجامین کرامپ که با شبکه سی‌بی‌اس مصاحبه می‌کرد، گفت: "بر این باوریم که عمدی در کار بوده است... تقریبا به مدت ۹ دقیقه زانویش را روی گردن مردی فشار می‌داد که برای این که بتواند نفس بکشد، التماس می‌کرد."

دادستان شهر مینیاپولیس، شووین را به قتل غیر عمد متهم کرده است. او دوشنبه در دادگاه تفهیم اتهام خواهد شد.

کرامپ ادامه داد:‌ "مامور پلیس سه دقیقه پس از بیهوش شدن فلوید همچنان زانویش را روی گردن او فشار می‌داد. ما نمی‌فهمیم چطور این اقدام قتل عمد حساب نشده است؟‌ ما نمی‌فهمیم که چطور ماموران دیگر حاضر در محل بازداشت نشده‌اند؟"

سه مامور دیگری که در محل بازداشت فلوید حضور داشتند، از پلیس مینیاپولیس اخراج شده‌اند ولی برخلاف درک شووین در بازداشت نیستند. مرگ فلوید خاطره موارد مشابه مانند کشته شدن مایکل براون در شهر فرگوسن و اریک گارنر را زنده کرده و منجر به اعتراض‌های گسترده علیه خشونت پلیس در مینیاپولیس و دیگر شهرهای آمریکا شده است.

انتهای پیام

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید