امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 281520
۱۵۶
۱
۰
نسخه چاپی

تز پوتین؛ تفرقه بینداز تا حکومت کنی

تز پوتین؛ تفرقه بینداز تا حکومت کنی

ولادیمیر وی.پوتین، رئیس‌‌‌جمهور روسیه روز پنج‌شنبه طی یک سخنرانی اعلام کرد که نبرد روسیه با «نخبگان غربی» است، نه با خود غرب. هدف از این سخنرانی ظاهرا بیشتر جلب محافظه‌‌‌کاران سیاسی خارج از کشور بوده است تا شهروندان خودش. به نوشته روزنامه نیویورک‌‌‌تایمز، پوتین که در کنفرانس سالانه سیاست خارجی خارج از مسکو سخنرانی می‌‌‌کرد، به نظر می‌‌‌رسید قصد دارد از اختلافات سیاسی در ایالات‌متحده و متحدانش استفاده کند.

این اختلافات از زمان شروع حمله روسیه به اوکراین افزایش یافته است. این اختلافات عمدتا در خصوص نحوه کمک‌‌‌رسانی به اوکراین در این جنگ است. ناظران می‌‌‌گویند بسیاری از مضامین رهبر روسیه آشنا بودند، اما با توجه به انتخابات میان‌دوره‌‌‌ای آتی در ایالات‌متحده و نارضایتی فزاینده در اروپا بر سر هزینه‌‌‌های جنگ، طنین خاصی پیدا کردند.

پوتین گفت: «دست‌‌‌کم دو گروه غربی وجود دارد.» او گفت که یکی از آنها غربِ متعلق به «ارزش‌‌‌های سنتی و عمدتا مسیحی» است که روس‌ها نسبت به آن احساس خویشاوندی می‌کنند. او ادامه داد: «اما غرب دیگری وجود دارد که تهاجمی، جهان‌‌‌وطنی و نواستعمارگر است که همچون سلاح نخبگان نئولیبرال عمل می‌کند.»

به گفته پوتین دسته اخیر، ارزش‌‌‌های «بسیار عجیب» خود را بر دیگران تحمیل می‌کند.

او برای اینکه شاهدی بر سخنان خود بیاورد، از تقسیمات جدید جنسیت‌‌‌ها و رژه همجنس‌‌‌گرایان مثال آورد. پوتین همان‌طور که عمدتا از این سخنان بر زبان می‌آورد، کشورهایی مثل اوکراین و ارزش‌‌‌های غربی پذیرفته‌شده توسط کشورهای سابق اتحاد جماهیر شوروی را یک تهدید برای روسیه خواند. با این حال به‌‌‌رغم برخی گمانه‌‌‌زنی‌‌‌ها وی آمادگی مسکو برای استفاده از سلاح هسته‌‌‌ای در جنگ اوکراین را رد کرد. وی گفت: «ما نیازی به این کار نداریم. هیچ قصدی برای انجام چنین کاری برای ما وجود ندارد، نه سیاسی و نه نظامی.» این در حالی است که این خود پوتین بود که مانند دیگر مقامات ارشد روسیه، این چشم‌‌‌انداز را مطرح کرده است. افزون بر این تضمین‌‌‌های گذشته کرملین در مورد نیات آنها تاکنون غیرقابل اعتماد است.

برای مثال، در روزهای قبل از شروع جنگ، روسیه طرح حمله به اوکراین را بارها تکذیب کرده بود. تاتیانا استانووایا، تحلیلگر سیاسی روسی با اشاره به اینکه پوتین غرب و حمایت آنها از اوکراین مستقل را عامل تشدید جنگ می‌داند، گفت: «این یک ترفند همیشگی برای پوتین بوده است. این سخنان نباید کسی را آرام کند.» به باور این کارشناس، هدف پوتین این است که نشان دهد تشدید تنش محصول سیاست‌‌‌های غرب است.رهبر روسیه در سخنرانی و جلسه پرسش و پاسخ تقریبا چهارساعته خود به انتخابات میان‌دوره‌ای ایالات‌متحده که ۸ نوامبر برگزار می‌شود اشاره‌‌‌ای نکرد؛ اما سخنان تند و تیزش علیه «نخبگان» یادآور این بود که او هنوز امیدوار است با برخی حامیان روسیه در غرب اتحاد ایجاد کند.

در ایالات‌متحده، رهبران جمهوری‌خواه گفته‌اند که اگر دوباره کنترل مجلس نمایندگان و سنا را به دست بگیرند، بایدن، رئیس‌‌‌جمهور ایالات‌متحده دیگر نمی‌تواند در مورد ارسال کمک‌‌‌های نظامی به اوکراین انتظار «چک سفید» بکشد. این در شرایطی است که این کمک‌‌‌ها حمایت قوی مردم را داشته است. همچنین برخی از دموکرات‌‌‌ها، در مواجهه با رای‌‌‌دهندگان سرکش، ظاهرا دست از حمایت از تلاش‌‌‌های جنگی خود برداشته‌‌‌اند.حمله پوتین به «نخبگان» ممکن است در ایالات‌متحده نیز به‌خوبی موثر واقع شود؛ جایی که بسیاری از نامزدهای جمهوری‌خواه، رهبران با رویکردهای لیبرال را دور از دسترس خوانده‌‌‌ و آنها را به رویکردهای تفرقه‌‌‌انگیز لیبرالی در حوزه اجتماعی متهم کرده‌اند. پوتین در این خصوص گفت: «در ایالات‌متحده، بخش بسیار قوی از مردم وجود دارد که ارزش‌‌‌های سنتی را حفظ می‌کنند و آنها با ما هستند. ما در این مورد مطمئنیم.» تلاش‌‌‌های پوتین برای به دست آوردن امتیازات سیاسی در غرب در حالی صورت می‌گیرد که ارتش او در تلاش است تا سرزمین‌‌‌هایی را که تصرف کرده است، حفظ کند که البته بخشی از آنها را هم‌‌‌اینک از دست داده است.

  • منبع
  • دنیای اقتصاد

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید