امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280277
۳۴۳
۱
۰
نسخه چاپی

تعرفه چیست؟ چرا تعرفه ها اعمال می شود؟

تعرفه چیست؟ چرا تعرفه ها اعمال می شود؟

تعرفه چیست؟

رایج ترین راه برای محافظت از اقتصاد در برابر رقابت واردات، اجرای تعرفه است: مالیات بر واردات.

به طور کلی، تعرفه هر گونه مالیات یا هزینه ای است که توسط دولت جمع آوری می شود. این اصطلاح بیشتر برای اشاره به مالیات بر کالاهای وارداتی استفاده می شود.

تعرفه‌ها قرن‌هاست که توسط کشورها اعمال می‌شود و یکی از متداول‌ترین روش‌ها برای جمع‌آوری درآمد برای دولت‌ها بوده است. عمدتاً به این دلیل که قرار دادن مقامات گمرکی در مرز یک کشور و دریافت هزینه برای کالاهایی که وارد می شوند نسبتاً ساده است.

از نظر اداری، تعرفه احتمالاً یکی از ساده ترین مالیات ها برای جمع آوری است. (البته تعرفه های بالا ممکن است باعث قاچاق کالا از طریق مبادی ورودی غیرسنتی شود، اما در اینجا این مشکل را نادیده می گیریم.)

تعرفه ها ارزش تعریف را در اوایل دوره تجارت بین المللی دارند زیرا تغییرات در تعرفه ها نشان دهنده راه اصلی است که در آن کشورها تجارت را آزاد می کنند یا از اقتصاد خود محافظت می کنند. با این حال، این تنها راه نیست، زیرا کشورها یارانه ها، سهمیه ها و سایر انواع مقررات را نیز اعمال می کنند که می تواند بر جریان تجاری بین کشورها تأثیر بگذارد اما تعرفه ها همچنان سیاست اساسی مؤثر بر الگوهای تجارت بین‌المللی را نشان می‌دهند.

وقتی مردم از آزادسازی تجارت صحبت می کنند، عموماً منظورشان کاهش تعرفه کالاهای وارداتی است و در نتیجه اجازه می دهد محصولات با هزینه کمتر وارد شوند. از آنجایی که کاهش هزینه تجارت آن را سودآورتر می کند، تجارت را آزادتر می کند.

منظور اقتصاددانان و دیگران از تجارت آزاد، حذف کامل تعرفه ها و سایر موانع تجارت است. در مقابل، هر گونه افزایش تعرفه ها به عنوان حمایت یا حمایت گرایی شناخته می شود. از آنجایی که تعرفه ها هزینه واردات محصولات از خارج از کشور را افزایش می دهد اما نه از سوی شرکت های داخلی، تاثیر آن بر حمایت از بنگاه های داخلی است که با محصولات وارداتی رقابت می کنند. این شرکت های داخلی را رقبای وارداتی می نامند.

دو روش اساسی برای اعمال تعرفه وجود دارد: تعرفه های خاص و تعرفه های ارزشی. تعرفه خاص به عنوان شارژ ثابت به ازای هر واحد واردات وضع می شود. به عنوان مثال، دولت ایالات متحده برای هر ساعت مچی وارداتی به ایالات متحده تعرفه 0.51 دلاری تعیین می کند. بنابراین، اگر هزار ساعت وارد شود، دولت ایالات متحده 510 دلار درآمد تعرفه ای دریافت می کند. در این حالت، 510 دلار جمع آوری می شود، چه ساعت یک سواچ 40 دلاری باشد و چه یک رولکس 5000 دلاری.

تعرفه ارزشی به عنوان درصد ثابتی از ارزش کالای وارداتی اخذ می شود. Ad valorem به زبان لاتین "روی ارزش" یا "به نسبت ارزش" است. ایالات متحده در حال حاضر تعرفه 2.5 درصدی بر روی خودروهای وارداتی اعمال می کند.

بنابراین اگر 100000 دلار خودرو وارد شود، دولت ایالات متحده 2500 دلار درآمد تعرفه دریافت می کند. در این صورت 2500 دلار وصول می شود چه دو دستگاه بی ام و 50000 دلاری و چه هیوندای 10000 دلاری وارد شود.

گاهی اوقات، هم یک تعرفه مشخص و هم یک تعرفه ارزشی بر روی یک محصول به طور همزمان اعمال می شود. این به عنوان تعرفه دو بخشی شناخته می شود. به عنوان مثال، ساعت‌های مچی وارداتی به ایالات متحده با تعرفه 0.51 دلاری و همچنین 6.25 درصد تعرفه ارزشی روی قاب و بند و 5.3 درصد تعرفه ارزشی برای باتری مواجه هستند. شاید این را باید تعرفه سه قسمتی نامید!

همانطور که مثال های بالا نشان می دهد، تعرفه های متفاوتی به طور کلی برای کالاهای مختلف اعمال می شود. دولت ها به ندرت تعرفه یکسانی را برای همه کالاها و خدمات وارد شده به کشور اعمال می کنند. با این حال، چندین کشور این استثنا را ثابت می کنند. برای مثال، شیلی برای هر کالای وارداتی، صرف نظر از دسته بندی، 6 درصد تعرفه وضع می کند. به طور مشابه، امارات متحده عربی تعرفه 5 درصدی را برای تقریباً همه اقلام تعیین می کند، در حالی که بولیوی تعرفه های 0 درصد، 2.5 درصد، 5 درصد، 7.5 درصد یا 10 درصد را اعمال می کند. با این حال، تعرفه های ساده و ثابت مانند این غیر معمول هستند.

بنابراین، به جای یک نرخ تعرفه، کشورها یک جدول تعرفه دارند که تعرفه جمع آوری شده برای هر کالا و خدمات خاص را مشخص می کند. در ایالات متحده، برنامه تعرفه ها، برنامه تعرفه هماهنگ (HTS) ایالات متحده نامیده می شود. طبقه بندی کالاها بر اساس سیستم کدگذاری و طبقه بندی هماهنگ کالاهای بین المللی (یا سیستم هماهنگ) ایجاد شده توسط سازمان جهانی گمرک است.

تعرفه چیست؟ چرا تعرفه ها اعمال می شود؟

اندازه گیری حمایت گرایی: میانگین نرخ های تعرفه در سراسر جهان

یکی از روش‌هایی که برای اندازه‌گیری درجه حمایت‌گرایی در یک اقتصاد استفاده می‌شود، میانگین نرخ تعرفه است. از آنجایی که تعرفه ها به طور کلی واردات محصولات خارجی را کاهش می دهد، هر چه تعرفه بالاتر باشد، حمایت بیشتری از صنایع رقیب وارداتی کشور صورت می گیرد. زمانی، تعرفه ها شاید رایج ترین سیاست تجاری بود. بسیاری از کشورها از تعرفه ها به عنوان منبع اصلی بودجه برای بودجه دولت خود استفاده می کنند. با این حال، با پیشرفت آزادسازی تجارت در نیمه دوم قرن بیستم، بسیاری از انواع دیگر موانع غیرتعرفه ای برجسته تر شدند.

به طور کلی، متوسط نرخ های تعرفه در اکثر کشورها کمتر از 20 درصد است، اگرچه اغلب برای کالاهای کشاورزی کمی بالاتر است. در توسعه یافته ترین کشورها، متوسط تعرفه ها کمتر از 10 درصد و اغلب کمتر از 5 درصد است. به طور متوسط، کشورهای کمتر توسعه یافته موانع تعرفه ای بالاتری را حفظ می کنند، اما بسیاری از کشورهایی که اخیراً به WTO ملحق شده اند تعرفه های خود را به میزان قابل توجهی کاهش داده اند تا بتوانند وارد آن شوند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید