امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 275805
۱۴۳۹
۱
۰
نسخه چاپی

تعریف مجازات تعزیری چیست؟

تعریف مجازات تعزیری چیست؟

مجازات تعزیری چیست ؟

برای تمامی ‌جرائم در قانون، مجازاتی تعیین گردیده است و بسته به اینکه حکم حقوقی یا کیفری باشد، نوع مجازات متفاوت خواهد بود. قانون گذار انواع مجازات بر حسب نوع جرم را در قالب حد، دیه، تعزیر و قصاص در نظر می‌گیرد.

هر یک از این مجازات‌ها بسته به نوع جرم صورت گرفته از سوی قاضی صادر می‌شوند و در حقیقت حدود جرم و تعریف آن، تعیین کننده نوع مجازات خواهد بود.

مجازاتی که قصاص، دیه و حد نباشد، تعزیری است. مجازات دیه، قصاص و حد، مجازات هایی هستند که قانون گذار با توجه به احکام شرعی تعیین می کند؛ برای مثال در شرع آمده است که مجازات جرم قتل، قصاص است. قانون گذار هم این حکم را از شرع  گرفته و به صورت قانون در آورده است. اما همه جرائم در شرع پیش بینی نشده اند، برای این دسته از جرائم، خود قانون گذار اقدام به تعیین مجازات می کند. برای مثال جرائم راهنمایی رانندگی.

در واقع هدف از مجازات تعزیری،  جلوگیری از بهم ریختگی نظم عمومی، رعایت قوانین حکومتی و تادیب و تنبیه متهم است.

همانگونه که بیان شد به جز تعزیر، سه نوع مجازات دیگر یعنی قصاص، حد و دیه، تعریف و اندازه ی مشخصی دارند و به نسبت سبکی یا سنگینی جرم صورت گرفته، اعمال خواهند شد. حدود این مجازات‌ها در شرع و قانون به صورت کاملا شفاف آورده شده است. اما مجازات تعزیر از پیش تعریف شده ی قطعی نیست و بسته به جرمی ‌که مستوجب تعزیر می‌شود، مجازات تعیین خواهد شد.

در ماده 18 قانون مجازات اسلامی آمده است: تعزیر مجازاتی است که مشمول عنوان حد، قصاص یا دیه نیست و به موجب قانون در موارد ارتکاب محرمات شرعـی یا نقض مقررات حکومتی تعیین و اعمال می گردد. نوع، مقدار، کیفیت اجراء و مقررات مربوط به تخفیف، تعلیق، سقوط و سایر احکام تعزیر به موجب قانون تعیین می شود.

دادگاه در صدور حکم تعزیری، با رعایت مقررات قانونی، موارد زیر را مورد توجه قرار می دهد:

الف- انگیزه مرتکب و وضعیت ذهنی و روانی وی حین ارتکاب جرم

ب- شیوه ارتکاب جرم، گستره نقض وظیفه و نتایج زیانبار آن

پ- اقدامات مرتکب پس از ارتکاب جرم

ت- سوابق و وضعیت فردی، خانوادگی و اجتماعی مرتکب و تاثیر تعزیر بر وی

  • منبع
  • دینا
  • یاسا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید