امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 264911
۱۱۱۳۳
۱۶
۰
نسخه چاپی
Affection and Seeking Affection

تعریف مهربانی و مهرطلبی | قانون‌های مهرطلبی چیست؟ | پیامدهای روانی مهرطلبی

مهرطلب ها می خواهند درنظر خودشان و دیگران همیشه تصویری خوب و خوشایند داشته باشند. تصویر افرادی که همیشه خندان هستند، هرگز عصبانی نمی شوند هرگز خواسته کسی را رد نمی کنند، هرگز دل کسی را نمی شکنند. هویت افراد مهرطلب از نیاز شدید به خوشایند بودن و خوب بودن نشات می گیرد

تعریف مهربانی و مهرطلبی | قانون‌های مهرطلبی چیست؟ | پیامدهای روانی مهرطلبی

تعریف مهربانی و مهرطلبی

مهربانی

مهربانی: مجموعه اعمال و رفتاری که حاکی از ایثار، مدارا، قدرشناسی، و احترام به دیگران است، بدون توقع یا انتظاری از فرد مقابل خود. مهربانی در بسیاری از فرهنگ ها و ادیان، ارزش به شمار می آید. روان‌شناسان مهربانی را توجه‌کردن و ارزش‌دادن به دیگران و یاری دادن آنها بدون در نظرگرفتن منفعت شخصی تعریف کرده‌اند. اما این ویژگی مثبت انسانی می تواند تبدیل به یک اختلال یا تله شخصیتی گردد که به آن مهرطلبی می گویند.

مهرطلبی

مهرطلبی: مجموعه اعمال و رفتاری که حاکی از ایثار، مدارا، قدرشناسی، و احترام به دیگران است، همراه با توقع و انتظار جبران از طرف فرد مقابل خود.

دیدگاه افراد مهرطلب در مورد ارتباط با دیگران این چنین است:

1- دیگران باید من را دوست داشته باشند، چون برایشان کم نگذاشته ام.
2- دیگران نباید از من انتقاد کنند، چون من همیشه حمایت شان می کرده ام.
3- دیگران نباید من را ترک کنند، چون من برایشان همراه خوبی بوده ام.

مهرطلب ها می خواهند درنظر خودشان و دیگران همیشه تصویری خوب و خوشایند داشته باشند. تصویر افرادی که همیشه خندان هستند، هرگز عصبانی نمی شوند هرگز خواسته کسی را رد نمی کنند، هرگز دل کسی را نمی شکنند. هویت افراد مهرطلب از نیاز شدید به خوشایند بودن و خوب بودن نشات می گیرد.

اما متاسفانه بهایی این خوب بودن و تصویر ظاهری بیرونی حال خراب درونی است. در واقع همه افرادی که به قیمت نادیده انگاشتن خودشان می خواهند دیگران را راضی و خشنود نگه دارند به هدف خود خواهند رسید اما وقتی با خود واقعیشان خلوت می کنند یک شخصیت بدحال و افسرده و بی کفایت را مشاهده خواهند نمود.

به عقیده دکتر  وین دایر در کتاب شخصیت سالم تر من نیاز به مهرطلبی و تاییدطلبی افراطی از دیگران بر این فرضیه استوار است که : به خودت اعتماد نکن و خودت را درنظر دیگران جستجو کن

تعریف مهربانی و مهرطلبی | قانون‌های مهرطلبی چیست؟ | پیامدهای روانی مهرطلبی
 

تفاوت مهربانی و مهرطلبی

تفاوت اصلی میان مهربانی و مهرطلبی در رفتار ارایه شده نیست بلکه در انتظاری است که فرد در مقابل انجام آن عمل دارد. به طور مثال فرد مهربان هدیه ای را جهت ابراز علاقه برای دیگری می خرد، و ممکن است هرگز به یاد نیاورد که آن را چه موقع، برای چه و به چه قیمتی خریده است، در حالی که فرد مهرطلب هدیه را برای جلب محبت می خرد و علاوه بر این که همه آنچه را که گفته شد در خاطر نگاه می دارد، انتظار دارد طرف مقابل آن را به شکل بهتری جبران نماید و بسیار سپاسگزار او باشد.

 قانون‌های مهرطلبی چیست ؟

1- من همیشه باید مطابق با خواسته ها نیازها و توقعات دیگران عمل کنم.

2- من باید از همه کسانی که از من درخواستی دارند حمایت کنم.

3- من همیشه باید خوب و خوشایند باشم و هرگز احساسات کسی را جریحه دار نکنم.

4- من نباید هرگز به کسی نه بگویم.

5- من باید همیشه شاید باشم و هرگز نباید احساسات منفی و خشم خود را بروز دهم.

مهرطلبی در افراد از سه جهت تقویت می‌شود

1- ذهن بر محور مهرطلبی

ذهنیت فرد بر محور مهرطلبی است، به این معنی که فرد «فکر» می‌کند که همیشه باید دیگران را راضی نگه دارد. باورهای غلطی که در کودکی به فرزندان خود منتقل می‌کنیم می‌تواند عاملی قوی در جهت تقویت تیپ شخصیتی مهرطلب در آنها شود. مانند این باور غلط که « راضی نگه داشتن دیگران کار خوبی است و ما باید دیگران را از خودمان راضی نگه داریم.»

2- روان بر محور مهرطلبی

احساسات منفی فرد مانند ترس‌های او (ترس از طرد شدن، ترس از پذیرفته نشدن و…)، نیازهای بیمارگونه او ( نیاز به محبت کردن، نیاز به محبت دیدن و…).

3- رفتار بر محور مهرطلبی

فرد با ویژگی مهرطلبی «عادت» کرده است به اینکه همه را راضی نگه دارد و خودش هم به این عادت خود آگاه نیست و آن را طبیعی و بحق تلقی می‌کند، در حالی که «عادت» عملی است که از روی تکرار و ناهشیارانه انجام می‌شود.

 

پیامدهای روانی مهرطلبی

به دلیل اینکه مهرطلب ها میخواهند خوب و خوشایند باشند ممکن است دیگران از روی سلطه جویی بخواهند که از این موضوع استفاده کنند و قطعا هم یک مهرطلب اسیر یک فرد سلطه جو می شود که از او استفاده نماید.

خوب بودن و خوشایند بودن و اصرار به خنده های بیش از حد تصنعی مانع از آن می شود که بتوانید خشم و ناراحتی و انتقاد خود را مطرح کنید وخشم های فروخورده و سرکوب شده در روان افراد مهرطلب بسیار است.

مهرطلبی باعث می شود از راه اجتناب از تضاد و درگیری خشم و عصبانیت و نارضایتی خود را نشان ندهید.

ترس از تنها ماندن باعث می شود افراد مهرطلب دائما باج دهند. همین باج دادن به دیگران بخاطر ترس از تنهایی باعث میشود که نارضایتی و ناراحتی خود را ابراز نکنند. در عمق وجود یک مهرطلب برخلاف ظاهر خوب و خوشایندش ترسی عمیق از احساسات و عواطف منفی نهفته است.

فردی که همیشه در اندیشه راضی نگه داشتن دیگران است با ارزشهای شخصی خودش دائما در تعارض است از کاری که برای دیگری صورت میدهد ناراضی است و همین باعث یک حس سرزنش درونی در او خواهد شد. همین باعث حس شدیدی از بی کفایتی و نابسندگی در افراد مهرطلب خواهد شد.

به دلیل اینکه برای خود احساس ارزش قائل نیست و همیشه باید با افراد دیگر و سرویس دادن به آنها حس ارزشمندی کسب کند همیشه احساس اجحاف و قربانی بودن را با خودش حمل مینماید.

تعریف مهربانی و مهرطلبی | قانون‌های مهرطلبی چیست؟ | پیامدهای روانی مهرطلبی

چطور مهرطلبی را در خود تشخیص دهیم؟

علامت مهمی که نشان می دهد شما در جلب تایید دیگران هستید این است که دفعه بعدی که با کسی برخورد دارید ببینید آیا احساس پریشانی و اضطراب به شما دست می دهد و در عذابید؟ از خودتان بپرسید آیا این احساس برای جلب تایید و خوشامد دیگران است؟ لازم نیست این آدم حتماً کسی باشد که بشناسید، می تواند یک فرد کاملاً غریبه باشد.

وقتی کاری انجام می دهید یا حرفی می زنید که دیگران را خوشنود کنید یا آنها را تحت تاثیر قرار دهید یا بخواهید کنترشان کنید، احساسی توام با ترس، و درد خواهید داشت. پس اگر شما هم در برخورد با دیگران چنین احساسی را تجربه کردید، میتواند نشانه ی این باشد که خودتان را برای جلب آن تایید و تصدیقی که در خودتان نمی توانید پیدا کنید، آزار می دهید.

وقتی فهمیدید که برای تحت تاثیر قرار دادن و راضی کردن دیگران چه می کرده اید، میتوانید بفهمید که کدام جنبه از شما نیاز به درمان و بهبودی دارد.

پرسشنامه زیر می تواند به شما برای تشخیص اختلال مهرطلبی در خود کمک کند:

1- برایم مهم است که همه مرا دوست بدارند.

2- نیاز دیگران همیشه مقدم بر نیاز من است.

3- برای دریافت توجه دیگران باید زحمت بیش از اندازه بکشم.

4- به شدت تلاش میکنم از اختلاف و ابراز خشم در روابطم جلوگیری کنم.

5- قبل از اینکه برای خودم کاری صورت دهم به دیگران سرویس میدهم.

6- از اینکه مورد خشم دیگران قرار بگیرم بسیار میترسم.

7- از فکر اینکه بادیگران اختلاف پیدا کنم ناراحت میشوم.

8- من به ندرت وظیفه یا کاری را به دیگران محول میکنم.

9- برای کسب مهر و محبت دیگران دائما از خودم مایه میگذارم.

10- وقتی جواب رد به درخواست دیگران میدهم احساس گناه میکنم.

اگر به بیش از ۶ سوال بالا پاسخ شما مثبت است مهرطلبی در وجود شماست.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید