امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 287795
۴۰۸
۱
۰
نسخه چاپی

جرم آتش سوزی عمدی: نحوه شکایت و مجازات های آن

جرم آتش سوزی عمدی: نحوه شکایت و مجازات های آن

آتش سوزی عمدی چیست؟

آتش سوزی عمدی در قانون اینگونه تعریف شده است: «به سوزاندن اموال منقول یا غیرمنقول خود یا افراد دیگر به‌صورت آگاهانه، با انگیزه قبلی و قصد مجرمانه آتش سوزی عمدی گفته می‌شود. حریق عمدی یکی از مصادق‌های تخریب اموال است با این تفاوت که جرم سنگین‌تری است.»

دلایل ایجاد آتش سوزی عمدی

آتش سوزی ممکن است به دلایل مختلفی  مانند خطاهای فردی یا بی‌احتیاطی، اشکالات فنی در برخی دستگاه‌ها و پدیده‌های طبیعی مانند رعد و برق رخ دهد. اما سوال اصلی اینجاست که چرا عده‌ای اقدام به آتش زدن اموال خود و دیگران می‌کنند؟ انگیزه‌ها و دلایل مختلفی وجود دارد که می‌‌توانیم برای پاسخ دادن به این سوال آنها را موارد زیر را بیان کنیم:

دریافت خسارت از بیمه

یکی از اصلی‌ترین علت آتش سوزی عمدی برای استفاده از بیمه آتش سوزی و دریافت خسارت از شرکت بیمه است. معمولا در این شرایط فرد با هدف گمراه کردن شرکت بیمه و دریافت خسارت، اقدام به آتش سوزی عمدی می‌کند. این کار نه‌تنها به دریافت خسارت بیمه آتش سوزی منجر نمی‌شود، بلکه آتش سوزی عمدی در قانون یک عمل مجرمانه تلقی می‌شود و مجازات مختلفی برای آن در نظر گرفته شده‌ است.

دشمنی و انتقام

یکی دیگر از دلایل آتش سوزی عمدی دشمنی بین افراد و به هدف وارد کردن خسارت مالی و جانی است.

پنهان کردن یک عمل مجرمانه دیگر یا انحراف مسیر تحقیقات پلیس

گاهی اوقات مجرمان برای ازبین‌بردن مدارک جرم دیگری مانند قتل دست به آتش سوزی عمدی در صحنه وقوع جرم می‌زنند.

جرم آتش سوزی عمدی چیست؟

به این خاطر که قانون‌گذار در کشور ما جهت حق مالکیت اشخاص، بر اموالشان اهمیت زیادی قائل گردیده است. هر نوع تعرض به اموال را جرم دانسته و بر اساس قانون مجازات اسلامی برای آن مجازات سنگینی خواه.

از جمله اموال تحت مالکیت اشخاص، خودرو است. که امکان دارد به دلیل مشکلات مالک آن با شخصی دیگر و یا به هر دلیلی به عمد آتش زد شود و از بین برود. جرم محسوب می‌شود. و برای مرتکب، مجازات آتش زدن اموال خواهد داشت.

ماده ۶۷۶ قانون مجازات اسلامی، در مورد جرم بودن آتش سوزی عمدی چنین مقرر داشته است:

«هر کس سایر اشیاء منقول متعلق به دیگری را آتش بزند. به حبس از سه ماه تا یک سال و شش ماه محکوم خواهد شد.» به موجب این ماده، آتش زدن عمدی اموال منقول دیگران، جرم شناخته شده. و برای مرتکب مجازات در نظر گرفته شده است.

مجازات جرم آتش سوزی عمدی

در مطالب فوق، توضیح داده شد، آتش سوزی عمدی جرم محسوب می‌شود و مرتکب این مسئله را با مجازات در قانون مجازات اسلامی، پیش بینی شده است، مواجه خواهد کرد.

به همین خاطر، در ادامه قصد داریم، در خصوص مجازات آتش سوزی به صورت عمدی توضیح دهیم که انجام این جرم برای مرتکب آن چه مجازاتی را به همراه خواهد داشت.

برای پاسخ به این سوال که مجازات آتش سوزی عمدی چیست؟ می‌بایست به بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی، مراجعه نمود. در ماده ۶۷۶ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی، قانون‌گذار مجازات آتش سوزی عمدی را پیش بینی نموده است.

ماده مذکور در مورد مجازات اموال دیگری، اینگونه مقرر داشته است: «هر کس، سایر اشیاء منقول متعلق به دیگری را آتش بزند، به حبس از سه ماه تا یک سال و شش ماه محکوم خواهد شد.» از این رو، به موجب این ماده، مجازات آتش زدن اموال دیگری به صورت عمدی، حبس از سه ماه تا یک سال و شش ماه خواهد بود.

نحوه شکایت از آتش زدن عمدی

نحوه شکایت از جرم آتش سوزی عمدی همچون نحوه شکایت از دیگر جرایم، با ثبت شکوائیه جرم آتش سوزی عمدی اموال و همچنین درخواست رسیدگی و صدور حکم مجازات آتش سوزی اموال از دادگاه است و مطابق مراحل زیر می‌باشد:

۱) نخستین مرحله، تنظیم یک شکوائیه با عنوان جرم آتش سوزی اموال با دریافت کمک از نمونه شکوائیه‌های موجود و یا به کمک متخصصین و وکلای دادگستری است.
۲) در مرحله بعد، می‌بایست شاکی به منظور ثبت و ارسال شکوائیه آتش سوزی عمدی، به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نماید.
۳) سپس، شاکی از جرم می‌بایست بعد از گرفتن پیامک ابلاغیه سامانه ثنا در موعد مقرر به منظور رسیدگی به جرم و تسلیم دلایل خود به دادسرا یا دادگاه مراجعه کند.
۴) بعد از سپری شدن مراحل شکایت از جرم آتش سوزی عمدی، پرونده تشکیل می‌شود و رسیدگی به جرم شروع خواهد شد که در ادامه به توضیح رسیدگی به جرم آتش سوزی عمدی را جهت صدور حکم مجازات آن خواهیم پرداخت.

نحوه رسیدگی به جرم آتش زدن عمدی

بعد از ثبت هر نوع شکوائیه، از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و ارسال آن به محاکم دادگستری و دادگاه صالح، دادسرا و در مواردی به طور مستقیم دادگاه، رسیدگی به جرم مورد شکایت را شروع می‌کند و جرم آتش سوزی عمدی خودرو هم از این امر مستثنی نیست. نحوه رسیدگی به شکایت از جرم آتش سوزی عمدی، طبق مراحل زیر است:

نخست دادسرا برای شروع تحقیقات و پیگیری‌های اولیه در مورد وقوع جرم اقدام نموده تا قادر به صدور یکی از قرارهای دادسرا که شامل مواردی از جمله منع تعقیب، موقوفی تعقیب یا قرار جلب به دادرسی هستند، باشد.

در صورتی که پس از تحقیقات مقدماتی و بررسی دلایل، محرز گردد که جرم آتش سوزی عمدی صورت نگرفته است و یا دلایل اثبات کافی نباشند، قرار منع تعقیب صادر خواهد شد.

در صورتی که بعد از انجام تحقیقات اولیه، از طریق مقام تحقیق دادسرا محرز گردد که جرم صورت گرفته و علل کافی جهت انتساب اتهام به متهم این جرم وجود داشته باشد، قرار مجرمیت یا همان قرار جلب به دادرسی صادر شده و پرونده به منظور صدور کیفرخواست به دادستان ارجاع داده می‌شود.

بعد از آنکه دادستان به صدور کیفرخواست اقدام نمود، پرونده به منظور رسیدگی و صدور حکم مجازات آتش سوزی عمدی، به دادگاه کیفری دو ارسال می‌شود.

لازم به ذکر است که متهم به این جرم بعد از ارسال پرونده به دادگاه کیفری دو باز هم در جلسه رسیدگی دادگاه فرصت دفاع و تسلیم دلایل دال بر بی گناهی خود را داشته و صرف صدور قرار مجرمیت، به معنی اثبات قطعی مجرم بودن وی نبوده و تنها حکم قطعی دادگاه کیفری تعیین کننده این موضوع خواهد بود.

سوالات متداول

  • مجازات جرم آتش سوزی عمدی چیست؟

مجازات جرم آتش زدن عمدی اموال حبس از سه ماه تا یک سال و شش ماه می باشد که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

  • نحوه شکایت از جرم آتش سوزی عمدی چگونه است؟

اموال مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و ثبت شکوائیه می‌باشد.

  • نحوه رسیدگی به جرم آتش سوزی عمدی چگونه است؟

نحوه رسیدگی به جرم آتش سوزی عمدی اموال با ارسال پرونده به دادسرا جهت انجام تحقیقات مقدماتی و سپس ارسال پرونده به دادگاه کیفری در صورت صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست است.

  • منبع
  • حامد امیری

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید