امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276297
۱۵۷۰۶
۳
۰
نسخه چاپی

تقبیل و مضاجعه | مجازات تقبیل و مضاجعه

تقبیل و مضاجعه | مجازات تقبیل و مضاجعه

مجازات تقبیل و مضاجعه

بر طبق ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی کشور، اگر زن و مردی که به زوجیت هم درنیامده باشند، دست به روابط نامشروع و یا اعمال منافی عفت غیر زنا بزنند، با آنها برخورد خواهد شد. تقبیل یا مضاجعه از جمله این رفتار ناپسند به شمار می‌روند.

تقبیل به معنای بوسیدن و مضاجعه به معنای همبستر شدن است.

بر اساس ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی هر گاه زن و مردی که بین آنها علقه زوجیت نباشد، مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل یا مضاجعه ‌شوند، به شلاق تا نود و نه ضربه محکوم خواهند شد و اگر عمل با عنف و اکراه باشد فقط اکراه‌کننده تعزیر می‌شود.

پس از مطالعه ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی، این سوال برایتان مطرح شود که به چه اعمالی، اعمال منافی عفت غیر زنا گفته می‌شود. باید بگوییم که منظور از اعمال منافی عفت غیر زنا هر گونه از روابط جنسی است که در نهایت به مواقعه منجر نشود. در واقع اعمال منافی عفت غیر زنا باید به صورت مادی و فیزیکی باشند. لذا اشاراتی که از روی شهوت به دیگری ابراز شود، در این دسته جای نمی‌گیرد. چشمک زدن، نوشتن نامه عاشقانه، لبخند شهوانی و… از جمله اشاراتی هستند که در این ماده جای ندارند. اما در صورتی که روابطی از قبیل مکالمه تلفنی و یا قدم زدن در خلوت به معاشقه منجر شود، مشمول این ماده خواهد شد.

لازم به ذکر است که این ماده در مورد تمامی زنان و مردان اعمال می‌شود. قانون گذار در این رابطه هیچ تفاوتی مابین پیر، جوان و یا حتی مرده و زنده قائل نشده است.

همچنین بر اساس ماده ماده ۶۳۸ از فصل هیجدهم کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی هر کس علنا در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی نماید، علاوه بر کیفر عمل به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا (۷۴)‌ضربه شلاق محکوم میگردد و در صورتی که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نمی‌باشد ولی عفت عمومی را جریحه‌دار نماید فقط به‌حبس از ده روز تا دو ماه یا تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

بر طبق نکته مهمی که در سال ۱۳۲۷ در مورد ماده ۶۳۷ تصویب گردید، نمی‌توان به ورود مرد اجنبی به خانه زنی شوهردار در زمانی که همسرش حضور ندارد، بدگمان شد و آن را نامشروع دانست. زیرا ممکن است ورود این مرد با هدف دیگری انجام شده است.

دریافت مقاله PDF رويه های قضايی و نظريه های مشورتی پيرامون جرم رابطه نامشروع

  • منبع
  • یاسا
  • وکلای مجرب شمس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید